Nån gång under tiden jag jobbade på Socialstyrelsen (jag var där i över fyra år har jag för mig) så bestämde jag mig för att jag måste skriva en bok om internpolitik. Internpolitik var en så stor del av det jag ägnade mig åt. Ju mer jag tänkt på det sen dess, desto mer har jag sett samma mönster – oavsett organisation. Och desto mer övertygad har jag blivit om att boken måste skrivas. Jag har letat men inte hittat någon som skrivit om internpolitik, varken i Sverige eller utomlands. Har du tips så tar jag gärna emot dem!

Niomånaders-principen

En av punkterna i min ännu ej påbörjade bok är niomånaders-principen. Det slog mig nämligen att det generellt sett är så lång tid det alltid tar. Innan nånting som folk inte är vana vid, faktiskt kan börja hända.

Principen är enkel

Om du föreslår en förändring och möts av motstånd, så kan du räkna med att motståndarna själva nio månader senare kommer att lägga fram samma idé som sin egen.

Det här kan förstås kännas lite frustrerande. Jag menar inte att man ska ge upp att kämpa för idén (då finns en risk att den glöms bort helt). Man ska utnyttja niomånadersprincipen till sin fördel. Tänk långsiktigt, utgå från att det tar nio månader. Prata med flera personer i organisationen, så idén inte stoppas av nya motståndare när din första fiende tagit den till sig. Prata med så många som möjligt, så tidigt som möjligt.

När idén väl dyker upp, kör inte med den tråkiga ”vad var det jag sa”-visan. Här gäller det att plocka fram sina gamla presentationer, beslultsunderlag och anteckningar igen, göra några små justeringar så de ser nya ut, och lägga fram dem i lagom tid.

Jag vill påskynda utvecklingen mot ett mer flexibelt, öppet och dynamiskt arbetsliv. Jag är entreprenör, föreläsare och digital affärsrådgivare. Från att ha jobbat i stora organisationer som PwC, Socialstyrelsen och Försvarsmakten, driver jag nu ett litet team där kultur och samhörighet byggs med digitala verktyg. Utan kontor och med spridning över fyra kontinenter samarbetar vi helt online. Vill du prata mer? Du hittar mig på bland annat LinkedIn eller så kan du hitta en tid i min lunchkalender.
  • Daniel Mälsjö

    Låter ju som ett besynnerligt tillvägagångssätt. Vilka organisationer kan eller har råd att låta en idé ta 9 månader att få fart. Det skulle vara mer givande att lära organisationen att exekvera på idéer än att hitta ett politiskt tillvägagångssätt för att få igenom en idé som var bra 9 månader sedan. Med takten som saker förändras är det inte säkert att det är en så bra idé längre….

    • Visst kan man se det så. Organisationer är olika bra på att fånga upp, prioritera och göra något av medarbetarnas idéer. Men det kommer alltid att finnas idéer som organisationen eller vissa nyckelpersoner inte är mogna för. Det är de idéerna mitt inlägg handlar om. Som enskild anställd är det sällan en framgångsrik väg att försöka förändra hela organisationens kultur.

      • Daniel Mälsjö

        Hej igen

        Jag tror, och det är för övrigt min starka övertygelse, att den enskilda individen visst kan ändra hela företagskulturen. Inte på en gång och i ett svep, men genom små steg och med hjälp av andra. Om individen fokuserar på att ändra på den kultur som är runt om sig, kommer detta ge ringar på vattnet och sprida sig. Detta har på ett underbart sätt illustrerats i filmen ”Pay it forward”; http://www.youtube.com/watch?v=_pCtXRP1edo

        • Inget är omöjligt! Men man måste ställa insats i relation till andra faktorer: Vad vill jag uppnå och vad är det värt?