De närmaste 20 åren kommer mycket att förändras som en följd av nya dator- och robotsystem som löser många av de uppgifter som bara vi människor kunnat utföra tidigare. En av de viktigaste, som kommer att påverka den stora breda massan av oss är självstyrande bilar.

Jag kan inte så mycket om bilar, men kan inte låta bli att fundera lite på hur detta kommer att påverka olika branscher och allas vår vardag. Min son är sju och har sagt några gånger att han vill köra bil. Det är förstås lite för tidigt än, men frågan är om det inte kommer vara lite för sent när han fyller 18 och får ta körkort. För sent i bemärkelsen att “köra bil” då kommer att vara radikalt annorlunda mot idag. Tar man körkort på samma sätt som idag när min son fyller 18 år 2023? 

Utvecklingen av självstyrande bilar går rasande snabbt. Många av de stora biltillverkarna har utvecklingsprogram kring autonoma bilar, liksom flera aktörer utanför bilindustrin. Volvo testkör 100 självstyrande bilar på Göteborgs gator och menar att de första modellerna till försäljning kommer att finnas om fem till sex år. Audi har meddelat att nästa generations A8 ska kunna köra helt autonomt och då pratar vi redan 2017. Och så självklart Google, som har haft autonoma bilar på USA:s gator sedan 2012.

Explosiv utveckling

Vi pratar alltså om en tidshorisont på bara ett par år! Jag tror knappast man kan överskatta vilka följder det här kommer att få.

Redan idag klarar de här bilarna riktigt bra att köra autonomt på landsväg. De följer vägen och justerar efter till exempel körförhållanden. Tänk ungefär som en farthållare fast som även håller koll på styrning, acceleration och inbromsning. Många av oss har också redan provat en bil med självparkeringssystem, det vill säga bilens förmåga att helt på egen hand fickparkera. Vad gäller stadstrafik är det fortfarande många utmaningar kvar att lösa men att det råder ingen tvekan om att det kommer att gå snabbt.

Dessutom är det rimligt att anta att prisnivåerna på självstyrande bilar också kommer att dala snabbt med tanke på konkurrensen på området och intresset både från företag och konsument. Bilbranschen kommer så klart testa price-skimming i den mån det är möjligt, men det mesta talar för att den effekten lär bli kortvarig eftersom teknik förökar sig så snabbt idag. Teslas beslut att släppa viktiga patent fria förra året var inte bara en fräck kupp från Elon Musk, det var också en fingervisning om hur bilbranschen (och flera andra tunga branscher) kommer att utvecklas framöver.

Vad som återstår att se är väl hur snabbt lagstiftning och regelverk förändras. Övergångsperioden från mänskligt styrda bilar till autonoma är inte helt enkel. Ett närliggande exempel på hur ny teknik befinner sig i ett slags juridiskt skuggland innan lagstiftare fått grepp om det är drönare, som på kort tid blivit en konsumentvara och då ställer frågor om luften verkligen är “fri”.

Hursomhelt, en maskin har på många sätt ett enormt försprång på oss när det gäller körning. Den kan ha starkare sinnesorgan än vad vi har ‒ den kan till exempel se längre, i fler vinklar och i mörker. Den blir inte trött, den är inte på dåligt humör och den dricker än så länge varken vin eller öl.

Dessutom kommer den med tiden att fatta allt snabbare och bättre beslut i trafiksituationer jämfört med vad vi kan. Kanske kommer Big Data och molnet hjälpa oss att skapa den “perfekta föraren”, baserat på utfallen av verkliga trafiksituationer i olika förhållanden, till exempel? Idag kan vi i varje fall konstatera att nio av tio olyckor i trafiken på den mänskliga faktorn.

Vilka branscher påverkas?

Vilka implikationer får det då att bilar blir självstyrande? Den kanske största och tydligaste effekten är inom logistik och transport. Antalet yrkesförare bör kunna minska dramatiskt. Och vårt sätt att planera körsträckor och distribution kan som en följd av det också påverkas kraftigt. Miljöpåverkan lär också minska, i varje fall per körd mil (totalt antal mil kan ju komma att öka som en effekt av bland annat bättre ekonomi) ‒ självstyrande bilar kommer så klart att köra så ekonomiskt som möjligt (givet förhållandena i trafiken).

För oss som privatpersoner har det också effekter. Om 30 eller 40 år kommer man nog att se tillbaka med förundran över den tid då människor körde bilar och man var tvungen att lämna bilen hemma om man skulle ta ett glas vin till middagen med vännerna. Och på längre sikt: Om bilen kör själv, behöver man ens följa med eller kan man skicka bilen för att hämta maten?

Jag är som sagt ingen bilexpert, men entreprenören i mig blir givetvis både exalterad och lite överväldigad av möjligheterna det här stora skiftet kommer att föra med sig. Vad tror du ‒ vilka effekter kommer självstyrande bilar ha, på vilka branscher och var finns de stora affärsmöjligheterna?

Jag vill påskynda utvecklingen mot ett mer flexibelt, öppet och dynamiskt arbetsliv. Jag är entreprenör, föreläsare och digital affärsrådgivare. Från att ha jobbat i stora organisationer som PwC, Socialstyrelsen och Försvarsmakten, driver jag nu ett litet team där kultur och samhörighet byggs med digitala verktyg. Utan kontor och med spridning över fyra kontinenter samarbetar vi helt online. Vill du prata mer? Du hittar mig på bland annat LinkedIn eller så kan du hitta en tid i min lunchkalender.
  • Vilka patent syftar du på när du skriver att Tesla ”släppte viktiga patent fria”? Min uppfattning är att det var oviktiga patent som släpptes fria.