Förbättring måste jobbas fram. Den kan inte köpas.

Det här handlar inte om den klassiska lutherska plikten och hårda arbetsmoralen där inget får vara enkelt och roligt. Snarare tvärtom. Det är ett konstaterande att för att göra förbättringsarbete kul så måste man verkligen jobba med det. Det finns ingen genväg. (Dessutom mår man bra av att jobba hårt!)

Foto: SomeDriftwood, flickr

Organisationer kan inte förändras. Människor förändras. Utan att människor förändrar sina beteenden kan ingen förändring ske. Oavsett hur många maskiner, konsulttimmar, undersökningar och metoder som köpts in.

  • Det går inte att lägga ut förbättringsarbetet på konsulter utan att själv ta största ansvaret på beställarsidan.
  • Det går inte att köpa kurser för att förändra människors beteende – det är bara de själva som kan förändra sitt beteende.
  • Det går inte att införa Lean eller andra metoder som en quick-fix utan att gå på djupet och jobba med kulturen.
  • Det går inte att införa nya it-system eller maskiner och tro att det ska förändra nånting överhuvudtaget utan att människorna som ska använda dem ser nyttan med det.
  • Det går inte att köpa en undersökning som ger det exakta svaret på varken hur det borde vara eller hur man ska komma dit. Det måste arbetas fram, steg för steg.

Det enda som är värt att förändra är det som inte kan köpas. Arbetssätt är värda att förändra. Människor är värda att förändra. Kulturer är värda att förändra. Resten kan man köpa – men det ger ingen förbättring.

Du kan inte köpa dig fri från ansvar.

 

Det är jag som skriver de allra flesta inläggen på vd-blogg. Om du har några tankar kring vad du just läste vore det super om du delar med dig i kommentarerna. Du hittar mig på bland annat LinkedIn och vill du ses eller höras så kollar du på kontaktsidan.
  • Jag håller med. Värden och därmed världen skapas av människor. Däremot så tror jag att vi kan bidra till att förändra människor genom att ändra strukturer.

    • Absolut! Men då behöver man ta hänsyn till människorna 😉

  • Pingback: Noterat 19/6-11()

  • Marie Svedberg

    Kan inte hålla med mer!! Konsulter kan bara stötta i processen, men den måste ägas av organisationen. Jag läste en undersökning någonstans att vi lägger 80% av jobbet på det ”hårda” och 20% på det ”mjuka”. Effekterna uteblir och man frågar sig varför?

    Istället borde vi satsa 80% på det ”mjuka” dvs beteenden, värderingar, ledarskap, medarbetarskapet osv. för att få de resultat vi verkligen vill ha efter att konsulten gått hem. Och organisationen måste själv äga och driva frågan vidare.

    Sedan måste vi självklart ha ordning på det hårda också…

    • Fantastiskt! 80/20-regeln gäller överallt (i alla fall i 80 fall av 100) 😉

  • Selena

    Det går att köpa sig fro från ansvar. Det går också att köpa människor 🙂