Tack för alla kommentarer jag fått under 2011! Gott nytt år! (Åter till inlägget)
Alla kommentarer 2011 – Tack!
forsandree Jag skrev en liten guide istället ;) Berätta hur det går. Och sprid gärna vidare! http://bit.ly/viVXMs
Läs inlägget, 2011-12-30 22:00:00Jonathan Bjorkskog Det skulle vara trevligt! Jag sätter upp den på min sida senare, lovar att du kan få e nlänk för besväret! :)
Läs inlägget, 2011-12-30 17:05:00forsandree Det är en page template där jag anger datumintervall. Och så lite css förstås. Jag kan mejla dig om du vill?
Läs inlägget, 2011-12-30 15:27:00Jonathan Bjorkskog Intressant! Hur gjorde du tidslinjen?Har du nån bra kod som listar alla kommentarer i ett visst tidsintervall och sen stylar dessa?
Läs inlägget, 2011-12-30 14:24:00Solcisa Ja, vad säger man " värdsklass " Vilken rolig ide' att lägga upp denna linje bara att åter igen ge dig Erik en klapp på axeln * gott nytt år till dig och din familj * Patricia
Läs inlägget, 2011-12-30 08:31:00Berith Rutström Jag tycker också att det är bra att jag råkat ut för dessa råa mobbningar och förtal. Det är det som har gett mig chansen att bygga upp mitt självförtroende och självkänsla, som dessvärre mobbare saknar. Jag har till och med jobbat till immunitet från förtvivlan när jag möter ogillande och det är biljetten till ett liv av ljuvlig personlig frihet att njuta det innevarande ögonblicket. Hade jag inte råkat ut för allt detta som också exet är delaktig i, så hade jag aldrig varit denna starka människa, jag är nu. Så vill jag också kommentera att jag har aldrig varit psykiskt sjuk, som den illasinnade kvinnan i Örebro har anklagat mig för. Att jag fick oskyldigt tvångsvård, på en öppen psykiatisk
Läs inlägget, 2011-12-29 18:44:00Minnaliisa Laaksonen Oh, ja! Helt rätt! Men, vad jag menade var, att öppenheten kräver gränser och ansvar. För mycket öppenhet, enighet med din artikel, kan äventyra klarheten, vem som bestämmer i slutändan. Jag har inte gjort annat än satt möte efter möte tillsammans med mina medarbetare, och vi har kommit långt med våra olika handlingsplan. Men vägen dit har varit lång och slitsam, för det tog tid för vissa av de att förstå, att även JAG som chef ska vara med och bestämma. Ja, t o m göra det helt ensam ibland, då situationen krävde. De hade fått göra hur de ville en längre tid. Det fungerade inte i slutändan och jag fick ärva den kulturen. ...men, för att få det fungera ska vi, naturligtvis, ha samarbete och
Läs inlägget, 2011-12-22 22:32:00forsandree Om våra anställda skulle gå omkring med t-shirts, väskor eller paraplyer med vår logga skulle jag tycka det var underbart. Hur skiljer sig det från en blogg eller att lämna visitkort till nån man träffar?
Läs inlägget, 2011-12-21 23:43:00forsandree Men då ser du det alltså fortfarande som enbart personligt varumärkesbyggande, du ser inte alls den nytta jag lyft upp vad gäller till exempel personlig utveckling, kulturskapande eller nätverkande?
Läs inlägget, 2011-12-21 23:39:00forsandree Tack för kommentar! Det som är svårt med att försöka göra annorlunda är att man lätt avfärdas när man inte kan presentera HUR man ska göra annorlunda. Men det hör till saken att vi inte exakt kan veta det... ;)
Läs inlägget, 2011-12-21 23:05:00FramgångsbyrånSTHLM Verkligen spännande att ta del av dina tankar. Jag har ibland funderat över syftet Juristjouren har i vilja vara "annorlunda". Nu börjar jag förstå. Jag är verkligen intresserad av att följa ditt arbete. God lycka! Inger
Läs inlägget, 2011-12-21 21:37:00Karin Erik! What can I say? Det här är så huvudet på spiken! Modigt, utmanande och jag är övertygad om att det här kommer att leda er raka vägen in i framtiden.Jag känner igen alla punkterna från tidigare erfarenheter. Det intressant med just konflikterna är att väldigt många av de jag träffat genom åren inte hade några problem att göra precis på det sätt du beskriver, men att komma till lösningar "på riktigt" och verkligen hantera konflikterna klarade man inte av alls. Att exempelvis ge konstruktiv och utvecklande feedback (eller skulle vi kalla det feedforward...;-) var näst intill stört omöjligt, antingen för att den som skulle ge feedbacken var så extremt konflikträdd att det bara blev bomul
Läs inlägget, 2011-12-21 16:22:00Zenita Så bra teknik att jag ska lägga in Pomodorotid VARJE dag :-) Jag lägger upp detta i min blogg Hoppas detta är ok , jag länkar till dig Zenita
Läs inlägget, 2011-12-21 09:53:00Pontus Löf För de mål som du har satt upp så verkar denna blogg konvertera väldigt bra. Du verkar ha fullt upp att göra på luncherna och din blogg har mer trafik än min personliga blogg. Däremot är jämförelsen med Juristjourens sajt som du själv säger inte relevant. Eftersom bloggen inte är optimerad för att generera sälj till Juristjouren eller få folk att söka jobb hos oss, så är det inte så konstigt att den inte konverterar på just det. Den har ett helt annat syfte, riktar sig till andra målgrupper och har fel innehåll för det. Den handlar, som jag beskrivit ovan, om personligt varumärkesbyggande. Det tycker jag inte är fel, men jag tycker att det ska göras privat och inte i jobbet.
Läs inlägget, 2011-12-21 09:01:00Pontus Löf Som jag skrev ovan så tycker jag att du bör se VD-blogg som en helt privat blogg. Med anledning av detta tycker jag att du borde plocka bort alla saker som signalerar Juristjouren, främst favoritikonen som är i våra profilfärger och fotot på dig som är ditt personalfoto.Jag tycker att det är jättebra att du bloggar i jobbet. Men jag tycker att du ska göra det på rätt ställe. Om du vill skriva om företaget och juristbranschen för en extern målgrupp så har ju företaget en egen blogg som heter Livet med lagen. Om du vill skriva för en intern målgrupp så har vi ett fantastiskt intranät. För att få medarbetarna att läsa mer av det som skrivs på Livet med lagen, så kan vi lägga in en RSS widget
Läs inlägget, 2011-12-21 09:01:00Megir AB Förändring tar tid men behöver inte vara svårt att realisera om medarbetarna står bakom förändringen och känner sig "peppade" att anta utmaningen. Till att börja med så måste du förklara varför ledningen anser att en förändring är nödvändig. Alla kommer inte att hålla med dig men om du lyckas med att sälja in förändringen till tillräckligt många medarbetare så har förändringsarbetet påbörjats. Du behöver kommunicera och klargöra tydliga mål, ange önskad färdriktning och skapa massor med positiv energi och motivation hos medarbetarna för det är dom som kommer att identifiera förbättringsmöjligheter och skapa förändringarna. Inte ledningen!
Läs inlägget, 2011-12-21 00:30:00forsandree Apropå statistik och alternativkostnad. Bloggen har haft cirka 4.600 besökare senaste månaden, vilket är mindre än juristjouren.se (om man räknar bort betald trafik). Alternativkostnaden för det är rätt lätt att se genom att räkna på vad vår betalda trafik kostar. Inte helt relevant jämförelse i och för sig, eftersom konverteringen är helt annorlunda. Men man skulle kunna räkna värde på de personer som sökt jobb efter att ha hittat bloggen, eller de samarbetsdiskussioner som initierats genom bloggen. Har du några förslag på mätpunkter?
Läs inlägget, 2011-12-20 22:37:00forsandree Jag vill inte prata bara med medarbetarna. När jag drog igång bloggen beskrev jag lite av syftet här: http://www.vd-blogg.se/vd-blogg-som-internt-och-externt-verktyg. Jag tror att det blir en synergieffekt där de där sakerna stödjer varandra istället för att dela dem i flera kanaler. Och själv tycker jag nog att jag uppfyller de där syftena/effekterna rätt bra. Är det syftet/effekten du ifrågasätter, eller är det sättet att uppnå dem? Siffrorna du anger har du en klar poäng med! Visserligen finns det också andra aspekter att ta hänsyn till, till exempel att inläggen når många medarbetare via mejl och ibland även besvaras den vägen. Men jag håller med om att antalet interna läsare skulle ku
Läs inlägget, 2011-12-20 22:26:00forsandree Tack! Detsamma, bra inlägg. Håller med om att den största utmaningen är intern, vad gäller alltifrån medarbetare, kultur, arbetsätt och ledarskap. Jag tänker att ett viktigt redskap i det är att medvetandegöra vad förändringsarbete innebär, till exempel genom att prata om varför förändring är svårt. Tror du det är en bra strategi?
Läs inlägget, 2011-12-20 21:44:00forsandree Det kan bli ett ganska omfattande utredningsarbete för att fastställa vem som ligger bakom. Och därefter är det dessutom tveksamt hur mycket man kan göra åt det. Därav också anledningen till att polisen inte lägger så stora resurser på den typen av utredningar.
Läs inlägget, 2011-12-20 21:22:00Megir AB Härligt inlägg!Genom att öka innovations- och förändringshastigheten i en konservativ bransch så kommer ni att kunna säkesrtälla långsiktig överlevnad och lönsamhet. Här kan du läsa mer om detta: http://www.megir.se/2011/08/13/oformaga-att-forandra/Den största utmaningen kommer sannolikt att bli dina egna medarbetare.Länge leve förändring till det bättre...
Läs inlägget, 2011-12-20 20:48:00Angela Toppenbra ju! :) Jag tycker det låter som att du har väldigt förnuftiga och bra framtidsdrömmar. Behåll de och du kommer att nå långt. :) Jag har oxå insett att jag är en person som skapar förändring, faktiskt vare sig jag vill eller inte. Självklart strävar jag alltid efter förändring och utveckling, men jag tänker ju inte på det ständigt. Men faktum är att oavsett vilken arbetsplats jag har hamnat på så har jag rört om i grytan och på så sätt fått negativa mönster att komma upp till ytan. När så har skett så har det sedan ganska så snart påbörjats en positiv spiral uppåt... Och detta har skett bara genom min närvaro... Typ... :) Jag har inte tänkt på det genom åren, utan det var något
Läs inlägget, 2011-12-20 20:25:00Berith Rutström Jag har blivit trakasserad och mobbad i snart tre år, för att en illasinnad mytoman har fört ut osanningar om mig via nätet. Jag har fått höra det av enhel del människor, men vet inte hennes ip nummer som personer vägrar svara på. Kan ni svara på hur ni kan få fatt på en sådan person. Med vänlig hälsning Lorendana
Läs inlägget, 2011-12-20 14:25:00Pontus Löf Om du vill prata med medarbetarna så tror jag att intranätet är en bättre kanal. Under november månad var det 26 besök på VD-blogg från Juristjourens IP-nummer. Under samma period hade vårt intranät 958 besök från Juristjourens IP-nummer.
Läs inlägget, 2011-12-20 09:02:00forsandree Hade inte impopulariteten varit ännu större om du varit mindre öppen och inte låtit medarbetarna delta alls?
Läs inlägget, 2011-12-19 22:59:00Minnaliisa Laaksonen Oj, vet inte vad skulle jag börja :) Tyvärr, efter personalomfördelningen (läs: minskat), lönereformen (jämnat den mer rättvist), och allehanda krav... + tusen och åter tusen handlingsplaner, har jag blivit så impopuär hos vissa (visserligen minoritet, men strark), att jag vågar inte yttra mig mer. Jag har min hejarklack, så jag orkar vidare... lite till. Men, jag förbannar detta med öppen ledarskap. I fel händer.. jag då forloras kontrollen. Inte lätt att återskapa ordning sedan... Så, keep upp the good work, och debatera mer om faror och risker...
Läs inlägget, 2011-12-19 21:54:00forsandree Jag håller helt med om att det finns angelägnare frågor än chefers personliga varumärkesbyggande. Däremot finns det få frågor som är mer angelägna än personlig utveckling och företagskultur. Och bloggen är en viktig del i det, där jag tror att alternativkostnaden för andra insatser skulle ha varit betydligt högre. Som vd är en av mina absolut mest centrala uppgifter att ta hand om de andra chefernas utveckling. Det är avgörande för hur vi lyckas. Och i det arbetet är kultur- och ledarskapsfrågor centrala, liksom att uppmuntra till självinsikt och skapa förståelse för personlig utveckling och ledarskapsutveckling. Jag tar gärna emot alla tips om hur jag mer kan jobba med detta. Vilka andra
Läs inlägget, 2011-12-19 21:04:00Per Frykman Det vi ser är att detta inte alls behöver "störa verksamheten". När vi arbetar med att ta reda på individers professionella rykte som är den viktiga utgångspunkten för att bygga ett starkt personligt varumärke, så tar det max 2 timmar i anspråk. Att sedan utveckla detta handlar om att på ett spännande sätt utveckla sitt jobb i den normala verksamheten. Vi får en livskvalitet som är lika med effektivitet. Den ekonomiska vinsten är påtaglig.Detta är den fascinerande erfarenheten vi har efter att ha arbetat med ca 700 personer på detta sätt.
Läs inlägget, 2011-12-19 19:48:00Pontus Löf Jo, det stämmer att jag skrev att det du och Mattias håller på med är personligt varumärkesbyggande. Men jag skrev inte att risken handlade om att det var dåligt att bygga personliga varumärken för att det konkurrerade ut organisationens varumärke. Om dygnet hade 48 timmar skulle vi kunna bygga såväl fantastiska personliga varumärken som otroliga varumärken för företaget. Det risken handlar om är nämligen att det finns en alternativkostnad. Jag menade att tiden skulle kunna användas på annat sätt. Jag tror att såväl Katrineholms kommun som Juristjouren har mer angelägna frågor att ta tag i än just chefernas personliga varumärkesbyggande. Konkurrensen om tid blir först en fråga när man gör de
Läs inlägget, 2011-12-19 19:26:00forsandree Nja, du hävdade att det jag och Mattias gör i första hand är personligt varumärkesbyggande och därför svarade jag också med den utgångspunkten ;) Men det handlar som jag skriver inte alls bara om personligt varumärke utan i minst samma utsträckning om till exempel personlig utveckling (både för mig och för medarbetarna) samt om kulturskapande. Den kulturella effekten av att man till exempel ser att du och jag kan ha den här diskussionen publikt tror jag är mycket större än att föra liknande diskussion helt internt. Så ja, själva bloggandet bidrar definitivt till ett mer öppet ledarskap. Men självklart är det inte allena saliggörande.
Läs inlägget, 2011-12-19 10:51:00Pontus Löf Jag ska skriva ett längre svar på min blogg, men kan i korthet säga följande: risken handlar inte om personligt varumärkesbyggande, därför missar detta inlägg det jag faktiskt menade. Risken handlar om hur chefer använder sociala medier i sitt ledarskap. Visst kan man se det som enbart en marknadsföringsfråga, men så uppfattar jag inte att användningen motiveras. Själva bloggandet ska bidra till ett mer öppet ledarskap. Risken handlar om faran att se det just så, eftersom användningen snarare handlar om just marknadsföring av det egna varumärket.
Läs inlägget, 2011-12-19 10:25:00Per Frykman Egentligen handlar det om att ett företags varumärke snabbt kan raseras om inte medarbetarna lever upp till det - som man uppfattar medarbetarna, så uppfattas företaget. De som inte tror på det kan ju fråga SJ.Som jag skrev i ett tidigare inlägg så litar kunder inte på företag, man litar på människor i företag. Dessutom är det så att människor som slutar inte säger upp sig från ett företag, man säger upp sig från en chef eller brist på utveckling. Att se till att man får ta reda på och utveckla sitt professionella rykte i ett företag är förmodligen det viktigaste investering man kan göra och det bästa sättet att behålla och locka talang.Så det finns inget motsatsförhållande - det är en s
Läs inlägget, 2011-12-19 06:57:00forsandree Vore intressant att höra lite mer om hur du tagit dig ann det. Berätta gärna!
Läs inlägget, 2011-12-18 18:53:00Minnaliisa Laaksonen Håller med om nr 2. När jag tog över, var det personalen som styrde. Facket hade fått så mycket makt, samt alla instanser malde samma sak: de ska vara med och bestämma. Vilken grej att ta över sådan situation. Fightas med det var eviga dag och får skit för varje beslut jag tar. Missförstå mig rätt. Jag vill att de ska vara med och PÅVERKA, men beslut måste jag få ta, för det är ju jag som halshuggs om det blir fel... ...någon måtta får det vara med delandet också.
Läs inlägget, 2011-12-17 13:57:00forsandree Det ser jag fram emot! Och kul att du gillar bloggen!
Läs inlägget, 2011-12-17 02:54:00Zenita Jag ska ta dig på orden ! Nästa gång jag ska ner så ska jag boka. För din blogg är fantastisk :-)
Läs inlägget, 2011-12-16 21:34:00forsandree Precis. Blogga är inte en nödvändig del av öppet ledarskap. Däremot hävdar jag att det är ett av de starkaste verktyg man kan använda sig av i öppet ledarskap.
Läs inlägget, 2011-12-15 23:06:00forsandree Stort tack för din kommentar! Hoppas att fler ger sig in i diskussionen, hjälp gärna till och peppa! Angående "Mycket snack och liten verkstad": Javisst, det är frustrerande att det drar ut på tiden. För mig tog det över två år att få klartecken på ett projekt på Socialstyrelsen ;) Minst sagt frustrerande och något som jag verkligen vill undvika i en organisation. Men det är också frustrerande att inte kunna vara med, att känna att beslut fattas utan att man har möjlighet att påverka. (Se också www.vd-blogg.se/den-styrande-dynamiken-i-ledarskap) Jag är övertygad om att det handlar om en balans, inte om att välja den ena frustrationen över den andra ;) Jag vill undvika båda. Och jag tror a
Läs inlägget, 2011-12-15 22:54:00Per Frykman Utan varje uns av tvekan och tyvärr något man glömmer bort när man lägger massor av pengar på företagets varumärke och kommunikationsstrategier. De som inte tror det kan ju fråga SJ
Läs inlägget, 2011-12-15 17:09:00Sanna Bergenheim Jag vill börja med att säga att jag tycker det är ett modigt inlägg av såväl Pontus som Erik.Därefter kan jag konstatera en intressant diskussion. Jag är nog med Ponuts i båda punkterna. Det är svårt att inte låta tanken om "det personliga varumärket" ta över känslan av en verksamhets helhet. En VD öppenhet kan därför ibland upplevas mer självinriktat en verksamhetsinriktat. Däremot anser jag att de positiva fördelarna överväger. Att arbeta på i en verksamhet som har en stark och ödmjuk ledare sker en trygghet bland medarbetarna. Det skapar förtroende, vilket jag anser är A och O på en arbetsplats."Mycket snack och liten verkstad" känns mer igen enligt mig. Även om vissa frågor bör ta t
Läs inlägget, 2011-12-15 08:47:00Pontus Löf Jag tror att resurserna är begränsade, både i tid och pengar. Jag tror därför att det är smartare för chefen, ur ett organisationsperspektiv, att lägga tiden på den interna styrningen och pengarna på organisationens externa kommunikation.
Läs inlägget, 2011-12-14 16:02:00Mattias Jansson Vari består konflikten?
Läs inlägget, 2011-12-14 13:47:00Pontus Löf Naturligtvis ska organisationen bemannas av fantastiska personer. Det jag pratar om är vad som blir fokus i omvärldens bild - chefen eller organisationen. Det mest centrala för att lyckas tror inte jag har med varumärke överhuvudtaget, det är att göra bra saker. Annars sminkar man en gris. Spotify tycker jag är ett väldigt bra exempel på ett företag som lyckas i sitt varumärkesbyggande, tack vare en riktigt grym tjänst. Det är inte för att Daniel Ek är en så fantastisk bloggare, utan för att man internt har jobbat fram en smart tjänst som uppfyller målgruppernas behov.
Läs inlägget, 2011-12-14 11:36:00Mattias Jansson Den har frågan har inte ett allmängiltigt "korrekt" svar (vilken fråga som nu har det ;)).Det är när man själv ser så många fördelar att tänka att det är den enda eller den bästa vägen, jag respektrar att vi helt enkelt tänker olika och har olika mål med våra handlanden.Med den sagt så tycker jag att det som talar emot risk 1 är att relationer alltid är med personer, aldrig med organisationer. Varumärkesbyggande oaktat om det är traditionellt eller relationsinriktat försöker alltid hitta en personlig vinkel. Det är människor som skapar organisationen inte tvärtom.Angående risk 2 så beror det nog på vad diskussionen ska syfta till. Inre eller yttre förändring. Om du vill att jag berätt
Läs inlägget, 2011-12-14 06:23:00forsandree Så personliga varumärken skapar starkare företags-varumärken (eller vad man nu ska kalla det)?
Läs inlägget, 2011-12-13 23:08:00forsandree Om förväntningarna är felaktiga så är det något som varit otydligt: information om hur beslut fattas har inte kommunicerats tillräckligt. Med andra ord: Det var inte tillräckligt öppet. Öppenhet omfattar självklart även hur beslutsprocessen ser ut.
Läs inlägget, 2011-12-13 23:07:00forsandree Instämmer!
Läs inlägget, 2011-12-13 23:04:00forsandree Välkommen till min vardag ;) Ena stunden vill folk veta allt och sekunden efter pratar de om att ta saker "i hemlighet" eller "mellan oss". Min tumregel, och det jag utgår ifrån i öppet ledarskap, är att gränsen för öppenhet går där andras integritet börjar. Då uppnår man maximalt av det folk vill både med "öppet" och "hemligt".
Läs inlägget, 2011-12-13 22:58:00Selena Svillar ...och vad gäller risk nr 2 så tror jag att detta kan enkelt åtgärdas genom tydliga riktlinjer samt tydliga processer. Det krävs bara en liten reglering för att effektivisera beslutsfattandet samt att man håller sig till detta och inte avviker. Typ som i riksdag: man vet vem som kan föreslå vad, när, hur man skall diskutera etc...
Läs inlägget, 2011-12-13 22:39:00Selena Svillar Intressant! Vad gäller den första risken du pratar om så handlar det mera om bloggandet än om öppet ledarskap. Öppet ledarskap omfattar även bloggandet men är i sig ett vidare begrepp.
Läs inlägget, 2011-12-13 22:29:00Per Frykman Spännande fråga, inlägg och diskussion. Oftast finns konkurrensen mellan personligt varumärke och företagets varumärke eftersom man glömmer att kunder litar inte på företag eller företagets varumärke, man litar på personerna i företaget. En ensidig satsning på företagets varumärke som vi ofta gör kan vara slöseri med pengar om man missar medarbetarnas professionella rykte. Som man uppfattar medarbetaren, så uppfattar man företaget. Och ju högre upp i en organisation man kommer ju mer får man höra det man förväntas höra. För mig är de viktigaste chefsegenskaperna förmågan att inspirera, en stenhård vilja att skapa resultat och en ödmjukhet när man nått fram
Läs inlägget, 2011-12-13 22:29:00Pontus Löf Oj. Så det kan gå... ;)
Läs inlägget, 2011-12-13 22:23:00Lisa Andersson Eller så pratar man lite löst med en gammal kollega i all "hemlighet" och så hamnar det i en öppen diskussion på en blogg som tillhör chefen i den öppna organisationen. Ja, nä, det där med öppenhet får jag nog fundera på om man ska ha öht! ;)
Läs inlägget, 2011-12-13 22:17:00Pontus Löf Efter lite diskussion på Facebook med en gammal kollega fick jag tips om en tredje risk. Jag citerar: "Folk i organisationen kan få för höga förväntningar på sitt eget inflytande, dvs. att bara för att man får vara med och diskutera så har man större inverkan på beslutet." Det hade jag inte själv tänkt på, men det var en intressant tanke också. Om man bjuds in till diskussion och inte sedan påverkar beslutet så måste man så att säga känna sig blåst på konfekten.
Läs inlägget, 2011-12-13 22:05:00forsandree Hehe... själv har jag nån sorts spar-mani. Har kvar ända sen slutet på 90-talet, om jag ägnar några veckor åt att gräva i arkiv ;)
Läs inlägget, 2011-12-13 11:48:00Marie Svedberg Vilken bra idé, men själv har jag inte kvar alla mejl från året... Jag försöker kasta det som inte behöver sparas, även om jag har mycket kvar...Ska spara och sprida din idé till andra. Jag tror det kan vara en otroligt nyttig övning för många.
Läs inlägget, 2011-12-13 08:25:00forsandree Jag lägger frågan på vårt intranät, kanske kommer någon input därifrån... däremot är det så många större projekt på gång just nu att jag inte ska belasta organisationen mer än så just nu ;)En sak till jag kom att tänka på är att man kan göra en analys även kring vilka personer man mejlar minst med. Alltså om det finns två personer som jag har en likvärdig arbetsrelation till men som jag mejlar olika mycket med.
Läs inlägget, 2011-12-12 23:53:00forsandree Det finns en avhandling från Olle Bällter på KTH som handlar om hur man använder e-post. Den har några år på nacken nu, men mycket är ändå relevant. En sak som jag brukar tillämpa är detta: Många som har en överfylld inkorg tar sig ann den "nerifrån" alltså från det äldsta mejlet. Istället ska man göra tvärtom: börja från det nyaste. Se http://www.csc.kth.se/~balter/thesis.pdf. Vad är det för frågor deltagarna brukar ta upp kring mejl på kurserna?
Läs inlägget, 2011-12-12 23:48:00Kasewa Dc Intressant! Blir genast nyfiken på att ta reda på ett Sverige snitt..? Förmodligen ambitiöst men kul att kunna använda siffrorna i min utbilning i personlig effektivitet. Mail är det stora ämnet som deltagarna kan prata om hur länge som helst.
Läs inlägget, 2011-12-12 21:14:00Siri Wikander Ambitiöst! E-mail är ju som du säger ett av de mest använda verktygen vi har men vi reflekterar ganska lite på hur och till vad vi använder det. Ditt resultat är ju i sig ett bra underlag för diskussion. Skulle vara kul att höra vad dina medarbetare säger om resultatet och föreslår för lösningar innan du lägger fram dina förslag på förändringar. Att en viss typ av mejlande tyder på osäkerhet och otydlighet tror jag är helt rätt!
Läs inlägget, 2011-12-12 14:34:00forsandree Hehe, bra! Slog upp det för att förstå sammanhanget. Kommer tydligen från en tidningsintervju: "History is more or less bunk. It's tradition. We don't want tradition. We want to live in the present and the only history that is worth a tinker's dam is the history we made today."
Läs inlägget, 2011-12-12 08:00:00Kaj Schmidt ...och inte att förglömma: "History is more or less bunk".
Läs inlägget, 2011-12-12 07:38:00Angela Anlitaejnordic: Jag är nyfiken på vilket sätt du menar att det är ett helvete att jobba med Nordic Ace? Är du en som är fast i avtal eller är du anställd på Nordic Ace? Oavsett så är jag intresserad av att få veta mer. Hör av dig till mig på antibluff@live.se
Läs inlägget, 2011-12-10 18:44:00Anlitaejnordic Det är ett helvete att jobba med NORDIC ACE
Läs inlägget, 2011-12-09 15:26:00forsandree Jag missade din kommentar, upptäckte den först nu! Tack för bra exempel och kul att höra om Kaikaku, som det talas alldeles för lite om! Jag önskar att det fanns fler exempel på lean i tjänstesektorn - det finns så många som säger att det går att tillämpa var som helst, men ändå så få exempel från tjänstesektorn. Har du stött på något?
Läs inlägget, 2011-12-08 23:11:00Siri Wikander Tack för länkkärlek!
Läs inlägget, 2011-12-07 10:42:00forsandree Tror att bästa lösningen är att ni försöker göra upp. Föreslå till exempel 4.500 kr var. VD var ordermottogare och man kan hävda att han/hon bär fulla ansvaret. Å andra sidan kan man också hävda att du gjorde fel när du lämnade ut en vara utan att lämna följesedel. En eventuell tvist blir dyr för båda parter. Kommer ni överens kan ni kanse dessutom fortsätta jobba ihop.
Läs inlägget, 2011-12-06 21:17:00Cindy 1 Vi har inget skrivit mellan oss. VDn betalar mig för arbetade timmar, men kan också säga att imorgon finns inget jobb. Värdet på varorna var ca 8-9000 beroende på hur man räknar (vinst mm). Jag trodde självklart att VDn som i detta fallet var ordermottagaren, hade skrivit ner namn och telnr. på kunden. Men, så var inte fallet. Självklart skulle kunden fått med sig en följesedel, men han åkte utan att jag hann skriva den och nu kräver VDn mig på förlusten. Informationen om utlämningen var att kunden skulle komma en viss dag och hämta varorna, och det gjorde han. Vi producerade varorna specifikt för den kunden.
Läs inlägget, 2011-12-06 04:39:00Cindy 1 Vi har inget skrivit mellan oss. VDn betalar mig för arbetade timmar, men kan också säga att imorgon finns inget jobb. Värdet på varorna var ca 8-9000 beroende på hur man räknar (vinst mm). Jag trodde självklart att VDn som i detta fallet var ordermottagaren, hade skrivit ner namn och telnr. på kunden. Men, så var inte fallet. Självklart skulle kunden fått med sig en följesedel, men han åkte utan att jag hann skriva den och nu kräver VDn mig på förlusten. Informationen om utlämningen var att kunden skulle komma en viss dag och hämta varorna, och det gjorde han. Vi producerade varorna specifikt för den kunden.
Läs inlägget, 2011-12-06 04:39:00forsandree Går det inte att få fram vem kunden var? Svårt att se att skadestånd/ersättning kan utkrävas från VDn. Men man måste se till hela situationen; värdet på varorna och om du som konsult borde förstått att du agerat fel, hur såg uppdraget/informatinen såg ut då du skulle lämna ut varorna etc.
Läs inlägget, 2011-12-05 23:17:00Cindy 1 Har fått ett krav på en faktura från VD:en på ett företag som jag jobbar för som konsult (har enskilt firma). Situationen är så här: VD:en var på semester, jag (konsultanställd) tillsammans med min tonårs son (han är behovs anställd och har ingen kontrakt) var ensamma på företaget. En kund kom och hämtade varor utan att jag hann skriva följesedel. Ordermottagaren dvs VD:en hade INTE noterad vem (ny kund) som hade beställd varorna. Nu får JAG HELA SKULDEN !!! Jag bestrider självklart fakturan, men VEM HAR RÄTT !!!
Läs inlägget, 2011-12-05 18:47:00forsandree Precis, det handlar väldigt mycket om förväntningar. I takt med att ledarskapet blir mindre och mindre detaljstyrande och auktoritärt, så ökar förväntningarna från medarbetare på att delta i beslutsprocessen. Samtidigt finns förväntningarna om att ledaren ska agera och fatta beslut. Det är de två förväntningarna som ofta "står emot" varandra.
Läs inlägget, 2011-12-05 14:09:00Mattias Jansson Ja, det är en riktig idiot rent ut sagt. Förstör för den sociala webben.
Läs inlägget, 2011-12-05 12:54:00forsandree Tack, det värmde! Jodå, det trollas på en del. Ska nog skriva en liten story om det så småningom. Du har ju några du också... jag fick en följare på Twitter häromdagen som är trollkonto mot dig, gissar att det är samma person som tidigare?
Läs inlägget, 2011-12-05 11:58:00forsandree Precis, delaktighet innebär inte att (alltid) få som man vill. Precis som samarbete - samarbete bygger på att man inte alltid får som man vill. Jag blir ibland lite less på att så många inte förstår det, även om jag självklart inser att det är mitt ansvar som ledare att förklara det. Kommer för övrigt snart med ett inlägg om OODA-loopen, som belyser beslutsprocessen och kan tillföra ytterligare lite kring den här frågan.
Läs inlägget, 2011-12-05 11:47:00Linus Jonkman Det där var ett intressant inlägg som du lyckats illustrera på ett förträffligt sätt ! Det är en ständig avvägning mellan att lyssna och agera. Den som leder är dock ledare och förväntas våga ta beslut.
Läs inlägget, 2011-12-05 11:40:00Marie Svedberg Bra och tänkvärt inlägg! För att relektera kring det sista du skrev kring tydlighet vid förändringar, försökte jag som chef vara tydlig med att ta in synpunkter och förslag, men sedan sätta ned foten och fatta ett beslut, om det inte fanns något självklart gemensamt. Jag lyssnar gärna och tar in information, men sedan är det jag som fattar beslut och visar vägen. Delaktighet betydde att få bli lyssnad till - inte att få som jag vill.... Oftast gick det jättebra :)
Läs inlägget, 2011-12-05 10:19:00Mattias Jansson Tack för mention. Gillar speciellt tipset om lycka. All lycka - lyckliga du :)ps ser ibland ogina troll i ditt flöde. Skit i dem, de verkar ha seriösa issues som inte handlar om dig. Du är en förebild för mig.
Läs inlägget, 2011-12-05 06:13:00Monika Om man nu har så stora problem med sina personliga brev så finns det folk som kan skriva dem åt en... tips http://personligtbrev.eu
Läs inlägget, 2011-12-02 13:06:00forsandree Jag har inte "hoppat på" ABC av den enkla anledningen att jag tillåter anonyma kommentarer. En konsekvens av att man kan vara anonym är att man också kan utge sig för att vara någon annan. Det tillåter jag däremot inte. Och därför "hoppar jag på" Anna Svensson. I det här fallet handlar det om att någon använder namn på personer som jobbar hos en av våra konkurrenter. Samma person (gissar jag) ligger också bakom de trådar på till exempel Flashback där de två företagen ställs mot varann. Det har även kommit mejl från fejkade adresser på det ena företaget till det andra företaget och det ser ut som att syftet är att det ska uppstå någon form av konflikt mellan de två företagen och/eller pers
Läs inlägget, 2011-12-01 13:16:00Viola Lindback Att påpeka för oss läsare att "det inte är Anna Svensson som skrivit detta" (bara för att dra ett exempel) ger nog inte den effekt som du tror att den gör. Det skapar ett intryck av att du måste kontrollera vem som sagt något, istället för varför den personen sagt som den gjort. Dessutom, varför har du inte hoppat på "ABC" som inte har något namn alls? Varför inte bemöta den kritik som riktas till dig, företaget eller vad nu personen har synpunkter om? Ditt sätt att se öppenhet är inte vad jag anser är att vara öppen. Ditt signum öppenhet, i mina ögon, är att vara öppen med restriktioner. Men jag kan ha fel, det kanske är den effekt du vill uppnå?Att Heydrich inte riktigt uppskattar er ka
Läs inlägget, 2011-12-01 09:10:00Jan Henricsson Ett bra exempel på Lean är att analysera interna transporter i fabriker, lager och sjukhus. Börja med att mäta värdeadderande och "slöseri". Exempel truckkörning: Ofta kör truckförare 4 av arbetsdagens 8 timmar med tomma gafflar. Detta är inte Lean. Med ett smart transportordersystem kan man reducera tomkörningen och letande efter transoportuppdrag. Ett utmärkt exempel på detta finns bland annat i Landskrona.Tittar vi in i ett sjukhus transportsystem för mat, textil med mera, ser vi att vanliga truckförare sitter och kör långa sträckor i källaren och transportörer står och åker hiss många timmar per dag. Detta tillför inte något eget kundvärde. Med enkla laserstyrda standardtruckar behöv
Läs inlägget, 2011-11-24 19:15:00andersabrahamsson Sorry för sent svar. Livet kom emellan. Föredömligt kort fråga, kan inte ge föredömligt kort svar utan att låta som en politiker. Ja, Nej, Kanske, Har Tillsatt En Utredning. OM man så säger - jag är på UPPTÄCKTSFÄRD hur Evernote+GTD kan lira volleyboll tillsammans. Men det är typ två spelare av sex, så nu är det mest intensiv beachvolley. Jag kommer förskjuta denna sakfråga till nästa #EvernoteMeetup, så då kan du få ett köttvärldssvar med några eNote-nördar. Inkl produktutvecklare på Skype-o-Länk direkt från amerikanska västkusten! ;). #EvernoteMeetup No. 2, in fact.Ses då?http://www.meetup.com/Evernote/Stockholm-SE/252561/
Läs inlägget, 2011-11-24 10:06:00forsandree Kommunchef som köpte hattar för att jobba med sin personal kritiseras i media http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12106203.ab
Läs inlägget, 2011-11-20 18:49:00Solcisa Lysande film,det var som om det kom mer luft i mina lungor , mer saliv i munnen, och i så ett härligt varmt skratt från min mun. vilken drift, vilken lagkänsla, vilken kämpar glädje och vilken målmedvetenhet åter igen tack för din insperation du snälla människa/ Patricia
Läs inlägget, 2011-11-16 13:54:00Solcisa Klockrent mycket bra Erik bara att ta till sig återigen tack för din välvilja/ Vänligen Patricia
Läs inlägget, 2011-11-16 13:49:00pilla Här snackar vi lean. Fantastisk ide!
Läs inlägget, 2011-11-15 20:08:00forsandree Utvecklande ledarskap, Försvarshögskolan. Marknadskommunikation, Berghs. Ledarerfarenhet, Livets hårda skola. Och så ett gäng projektledar-utbildningar. ;)
Läs inlägget, 2011-11-13 12:41:00Andebark Blir nyfiken på vilka ledarskapsutbildningar du har gått - som sagt - mycket välformulerad klokskap i din blogg! /www.andebark.se
Läs inlägget, 2011-11-13 10:57:00Andebark Återigen har jag delat dina inlägg på FB. Mycket intressanta och välskrivna!Inser att min egen blogg www.andebark.se kanske är alltför personlig...
Läs inlägget, 2011-11-13 10:54:00forsandree Coolt! Jag har en Insights-rapport som jag tänkt lägga upp. Får gräva fram UL-rapporten också. Vore för övrigt väldigt intressant att diskutera UL vid tillfälle. Vägarna förbi Stockholm ibland?
Läs inlägget, 2011-11-10 21:43:00Mattias Jansson Något lite liknadne här http://kommunchef.com/2011/10/hur-ar-jag-som-ledare/ Men skulle gärna testa detta.
Läs inlägget, 2011-11-10 20:33:00forsandree Tack, kul att höra! Ser fram emot att läsa din ;)
Läs inlägget, 2011-11-10 20:14:00forsandree Vi har tagit fram taglines för samtliga medarbetare. Och dessutom lagt in det i "mallen" för våra utvecklingssamtal, där en av frågorna helt enkelt är "Vad är din professionella tagline, hur lever du upp till den?"
Läs inlägget, 2011-11-10 20:13:00Johnny sellbrand Superintressant! I medarbetarsamtal och dylikt ger man ju feedback och hjälper sina medarbetare framåt. Men det är sällan man får feeback själv eller stannar upp och funderar över hur man själv framstår i andras ögon.
Läs inlägget, 2011-11-10 18:51:00forsandree Kul att det gav nåt! Följ gärna, har tänkt köra några rapporter från personlighetstest också inom kort :)
Läs inlägget, 2011-11-10 11:38:00Mikael Fabel Kul att se en Frykman - Sandin - rapport om någon jag känner. Har hört dem föreläsa men det blir mer konkret så här på något vis. Tror att vi alla skulle ha nytta av att tänka igenom hur vi framställer oss själva, över hela linjen och ständigt. Annars blir det oftast bara när man söker jobb. Tack för att du delade med dig Erik!
Läs inlägget, 2011-11-10 10:39:00Mattias Jansson Du tar verkligen personligt varumärkesbyggande till en ny nivå Erik
Läs inlägget, 2011-11-10 06:54:00Solcisa Ja, detta var ett fantastiskt sätt att se på saken ur olika synvinklar och att få en större förståelse för alla människors olika olikheter, kan bara säga " bra där " Ska själv prova denna metod, så åter igen tack till dig Erik, för din välvilja att vara en person med viljan att ge andra människor verktyg till förbättring. " Bra där " / Patricia
Läs inlägget, 2011-11-09 08:22:00Solcisa Tack Erik för ett varmt skratt invertes, självkänsla ja du är för goo. Tycker om dina vinklar hur du ser på saker,att du lyssnar på andra och det driv och välvilja du besitter.Min personliga mening " du blir som du umgås" fin dag till dig / Kram Patricia
Läs inlägget, 2011-11-09 08:08:00Solcisa Jag håller med att alla vi människor har olikheter som bör utvecklas och tas om hand. Att till viss del acceptera olikheterna och tillsammans nå gemensamma mål. Men vem som har rätt eller fel vette katten, min personliga mening är att inget facit finns utan man från situation till situation bör avgöra vad som för målet eller gruppen är mest passande denna gång. Fel gör vi alla dagligen antingen i jobbet eller privat. Varje person har sin styrka och svaghet, det är väl det som är att vara människa eller vad sig? / Patricia
Läs inlägget, 2011-11-09 07:58:00forsandree Tack! Hör av dig om du är lunchsugen ;)
Läs inlägget, 2011-11-07 20:25:00Maria Haha, fantastikt, vilken briljant idé!
Läs inlägget, 2011-11-06 20:34:00Gunilla Larsdotter Jo, tror absolut att det blir en naturlig följd av ökad medvetenhet. Förändringen kommer väl långsamt om vi talar om det och pekar på det, som du gör i ditt inlägg. Det som upprör mig är det bristande engagemanget för att se på varandra med större nyfikenhet i kombination med att vilja och våga lära något nytt, tänker att utvecklingen mot lika bemötande skulle gå fortare då. Var och en måste våga själv och inte vänta på att någon (auktoritet) talar om hur vi "ska" göra.
Läs inlägget, 2011-11-02 22:19:00forsandree Håller med om skillnaden. Men jag tror att medvetenhet om att vårt beteende påverkas av fördomar, kommer alla till del (alla grupper, även de som inte gör sina röster lika hörda).
Läs inlägget, 2011-11-02 21:43:00forsandree Vad är uppgiften, är det en affärsplan ni ska ta fram?
Läs inlägget, 2011-11-02 13:51:00Hanne Wrahme Vi är tre som går sista året på gymnasiet. I höst har vi bildat ett UF företag. Jag har fått VD: positionen och ska därmed skriva VD:s ord. Vad bör jag ha med i detta? hur ska jag lägga upp det? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga, vore väldigt tacksam för hjälp! / Hanne
Läs inlägget, 2011-11-02 09:38:00Gunilla Larsdotter här kommer kommentar ...Så sant!... men har en känsla av att vi försöker bemöta och behandla alla med lika och med samma värde delvis på ett bakvänt sätt.Jag menar att minoriteter och avvikande personer lever nog under väldigt olika villkor ändå. För om gruppen är stark och får fäste (ofta politiskt eller ekonomiskt) får de särskild, liksom extra bra behandling, som någon sorts kompensation (troligen för "dåligt samvete").Värre är det för svaga grupper/individer som har svårt att göra sina röster hörda, eller inte lyssnas på för att de inte följer (outtalade?) normer - och inte heller får/skapar rollen som intressanta. Och de är nog egentligen ganska många individer ...
Läs inlägget, 2011-11-01 18:35:00forsandree Då ser jag fram emot att se dina löften på sajten! :)
Läs inlägget, 2011-10-31 14:18:00Cecilia Härlig och inspirerande läsning! Ser fram emot att få ta del av resultatet!
Läs inlägget, 2011-10-31 13:09:00forsandree Yes! Väldigt taggade att komma igång nu. Börja förbereda ditt löfte, vad kan du lova offentligt?
Läs inlägget, 2011-10-31 09:12:00Joakim Jardenberg Bra pitch. Ser verkligen fram emot er presentation live på tisdag!
Läs inlägget, 2011-10-31 06:05:00forsandree Haha, skön felläsning (fick kolla att om jag faktiskt hade skrivit fel ;)!
Läs inlägget, 2011-10-27 21:38:00Therese Reuterswärd Läste "Skicka en brevduva eller para helt enkelt med folk!" Ett annat sätt att sprida kärlek :) Tummen upp för härlig idé!
Läs inlägget, 2011-10-27 21:10:00Mormor Så deilig å lese om at man er glad for å være seg :-)Takk :-)
Läs inlägget, 2011-10-26 18:52:00Mormor Jeg deltar gjerne.
Läs inlägget, 2011-10-26 17:26:00forsandree Ja, jag skulle säga att man kan tro att man vet. Om veta (kunskap) är den klassiska sann berättigad tro, så bör man väl också kunna tro att man har sann berättigad tro ;)
Läs inlägget, 2011-10-26 16:07:00SigridfraEnget Detta är en jättegod idé! Jag har berättat för norska bloggare! http://sigridfraenget.blogg.no/1319642589_selvflelsens_dag.html
Läs inlägget, 2011-10-26 16:06:00Maj Fint initiativ, tack! Blev inspirerad och skrev några rader även jag. Ha en fortsatt fin dag i självkänslans teckenhttp://majingel.blogspot.com/2011/10/sjalvkanslans-dag-26-oktober.html
Läs inlägget, 2011-10-26 14:24:00Per Vikström Grymt bra initiativ. Och just idag känner jag att det behövs extra mycket...Skriver ihop något ikväll. :)//Per
Läs inlägget, 2011-10-26 13:54:00Jeanette Bjorn Härligt, jag hade ingen aning om att det var just den dagen, och nu när jag vet så blev det faktiskt ett inlägg till och uppmaning till att andra uppmärksamma dagen :) Ha en fin dag!
Läs inlägget, 2011-10-26 13:47:00Inger Du vet väl om att du är värdefull så sjöng jag en gång i kyrkan. Jag minns det än och tänk det är jag. Värdefull för min son, mina syskon och vänner. Jag är bra på att bara vara och att lyssna och sträcka ut en hjälpande hand. Jag är bra för att jag vill utvecklas som människa en liten bit varje dag. En fortsatt fin dag önskar Inger
Läs inlägget, 2011-10-26 13:13:00Birgitta - foto CHIP Ja det var märkligt för jag hade ingen aning om att det var självkänslansdag idag! Men typ saker likt detta drabbar mig då och då och jag finner det så märkligt. Precis som min hjärna vet mer än jag och det gör den säkert ha ha :D Ha en fin dag! Birgitta
Läs inlägget, 2011-10-26 12:45:00Anni Jättebra idé. Allt som får oss tänka positivt behövs verkligen!
Läs inlägget, 2011-10-26 09:15:00
