VD-kommentarer – 11 September 2011


  • Skaffa konkurrensfördelar – etablera en bra feedback-kultur | www.vargkask.se
    - ”Enligt Gallup Management Journal 13 april 2011, är det fortfarande förvånansvärt få organisationer som arbetar tillräckligt med feedback – och det är samma sak runt hela vårt jordklot. Detta trots att den individuella feedbacken och det individuella erkännandet är vitala för att hålla personalomsättningen låg och för att upprätthålla produktiviteten.”
  • Är du en del av lösningen? | Veckocoachen | 52 veckor
    - Jag är alltid en del av lösning. Vissa kanske tycker att det låter pretentiöst. Men om du inte tycker att du är en del av lösningen så har du alldeles för dåligt självförtroende!
  • Personalen = företagets viktigaste resurs! | www.vargkask.se
    - Ibland blir jag trött när jag läser dina inlägg :) Så bra, men så svårt att uppnå ;)
  • GasPedal | We teach word of mouth marketing and social media
    - ”Word of Mouth Tip #192 If you aren’t blogging yet, you’re thinking too hard.”
  • Defend Your Research: What Makes a Team Smarter? More Women – Harvard Business Review
    - Podcast om ”What Makes a Team Smarter? More Women”
  • Varför höjer fler kvinnor den kollektiva intelligensen? | www.vargkask.se
    - En sak som också finns i forskningen och som är minst lika intressant som att fler kvinnor höjer den kollektiva intelligensen är att gruppens intelligens inte är snittet av individernas IQ. Hur påverkar det rekryteringen?
  • Kvinna i grupp ökar intelligens – NyTeknik
    - 1. Fler kvinnor höjer den kollektiva intelligensen.
    2. Gruppens intelligens är inte medlet av personernas IQ.
    3. Det går att kvantifiera en grupps intelligens.
  • Varför höjer fler kvinnor den kollektiva intelligensen? | www.vargkask.se
    - Spännande forskning. Jag fick leta lite efter mer källmaterial, men fick konstatera att forskningen verkligen visar att JU fler kvinnor desto högre kollektiv intelligens. Det handlar alltså inte bara om att öka antalet kvinnor i manligt dominerade grupper, det vill säga öka olikheterna. Utan det handlar om att ha fler kvinnor. Tål att fundera på!
  • En inspirationsdag med Service i Fokus | Join the Service!
    - Tack för din kommentar, mycket intressant att fundera på skillnaderna mellan branscher (och även se likheterna!). En stor utmaning i juristvärlden tycker jag är att mycket av våra intäkter kommer från rättsskydd (försäkringsbolagen som betalar) och rättshjälp (staten som betalar). Det vill säga det är externa parter som godkänner/avslår kostnaderna. Systemet bygger på att hålla nere kostnaderna, vilket förstås är bra. Det innebär dock exempelvis att det är motiverat att ta betalt när kunden ringer oss för att fråga hur ärendet går, medan det sällan är motiverat för oss att ringa kunden. Det innebär att möjligheten att ge service blir väldigt begränsad.

    Skulle du vara intresserad av att skriva ett gästinlägg kring service på min blogg?

  • Saab-krisen — en jordbävning som inte får ett slut | jeanettefors.se
    - Vad konkret skulle SAAB ha gjort annorlunda? Självklart är det viktigt att inkludera återförsäljarna, men samtidigt måste man se att SAAB faktiskt befinner sig i en kris där det handlar om att överleva eller gå under. Det känns som att kritiken mot hur krisen hanterats, i princip går ut på att man borde ge upp istället för att fortsätta kämpa?
  • 10 Steg till Superproduktivitet [Video] — Wolber
    - Välgjord men lite märklig film… Och mycket tänkvärda tips.
  • En inspirationsdag med Service i Fokus | Join the Service!
    - Upptäcker din blogg, tack för många givande inlägg! Hur skulle du säga att det skiljer sig att jobba med service inom till exempel restaurang jämför med som jurist/konsultföretag?
  • Googles ledningsmodell – UTVECKLING
    - Intressant läsning! Hur har arbetet mellan de tre varit upplagt – vad skiljer det från en ”vanlig” konstellation med vd och två nära medarbetare?
  • Cecilia Grefve tog hem chefspris – Höör – Skånskan.se
    - Bra ledarskap handlar inte om att dra de bästa vitsarna eller låta personalen ta igen sig i fikarummet. Det handlar däremot om till exempel lyhördhet, tydlighet och ständiga förbättringar. En välfungerande avdelning ger bättre resultat även för avdelningens intressenter (medborgare, kunder, beställare, politiker).

    Om man vill ha en jämförelse mellan hur ”bra” olika kommuner är från ett medborgarperspektiv så tror jag inte ett chefspris är rätt verktyg överhuvudtaget. Men det betyder ju inte att man ska låta bli att dela ut chefspriser.

  • Sverige i topp bland tvistlösare – Skiljedomsinstitutet
    - Kul!
  • »Mitt beslut blev en total flopp« – Chef
    - ”Om ett företag snabbt kan driva ner priserna på en innovativ produkt samtidigt som det är den dominerade aktören på marknaden, kan ingen annan hinna ikapp. Konkurrenterna kommer nämligen inte ha möjlighet att tjäna pengar på sina nya produkter lika snabbt. När Apple introducerade sin billigare, mindre Ipod nano, stängde man igen dörren för alla konkurrenter som på allvar ville ge sig in på samma marknad.”
  • Chef tatuerar in SAS logotyp – Chef
    - Vår logga sitter som tatuering på en av cheferna sen många år tillbaka ;)
  • Ledarna bloggar om ledarskap och chefsfrågor. chefsblogg.se: Nu räcker det!
    - Jag håller med, det är dags att göra sorti för SAAB och Muller. Det är berömvärt att fortsätta kämpa, men det är också viktigt att inse när man ska sluta. När man märker att man befinner sig i en grop är det dags att sluta gräva, som det heter. Vi inpräntas hela tiden vikten av att aldrig ge upp – men egentligen handlar det förstås om vikten av att göra sitt yttersta men heller aldrig glömma bort varför man gör det och ställa insatsen i relation till vad man kan få ut av det.
  • Jurybråket – Pelle Lidell och Alexander Bard talar ut – Idol 2011 – Hela programmet, extramaterial, auditions och bloggar – tv4.se
    - Välregisserat av Idol-producenterna ;)
2 svar
  • Efa

    test

  • testare

    Test igen.