Som karriärrådgivare har Erik träffat många som vill starta eget, men inte gör det. Trots att de redan har kunder. Så varför gör de inte slag i saken? Och hur svårt är det egentligen att starta ett företag?
Hela avsnittet som text
ERIK: Hej och välkommen till Jobbet & Livet, podden där vi pratar om att utvecklas i jobblivet och driva företag. Erik Fors-Andrée heter jag. Jag driver ett bolag som heter Go Monday och vi hjälper människor vidare i jobblivet. Vi hjälper människor att söka jobb eller skapa sina egna jobb. Jag sitter här tillsammans med Andreas Utterström.
ANDREAS: Ja, eller Andreas Utterström AB, snarare.
ERIK: Ditt bolag heter Andreas Utterström AB.
ANDREAS: Ja, och sen så kallar ju jag Mattias som klipper den här podden, oss också för Commercial Content. Men jag har kört eget sen 2005. Det viktigaste för mig har hela tiden varit att känna att jag klarar mig själv och styr över min egen tid, och att det faktiskt inte var så svårt att driva ett företag som faktiskt många sa åt mig.
[musik spelas]
ERIK: Hej och välkommen till Jobbet & Livet, podden där vi pratar om att utvecklas i jobblivet och driva företag. Erik Fors-Andrée heter jag. Jag driver ett bolag som heter Go Monday och vi hjälper människor vidare i jobblivet. Vi hjälper människor att söka jobb eller skapa sina egna jobb. Jag sitter här tillsammans med Andreas Utterström.
ANDREAS: Ja, eller Andreas Utterström AB, snarare.
ERIK: Ditt bolag heter Andreas Utterström AB.
ANDREAS: Ja, och sen så kallar ju jag Mattias som klipper den här podden, oss också för Commercial Content. Men jag har kört eget sen 2005. Det viktigaste för mig har hela tiden varit att känna att jag klarar mig själv och styr över min egen tid, och att det faktiskt inte var så svårt att driva ett företag som faktiskt många sa åt mig.
ERIK: Det finns ju fortfarande de här … Jag får ofta höra sånt här: ”Ja, men hur gör du då med pensionen”, och: ”Har du friskvårdsbidrag då?”
ANDREAS: ”Har du semester?”
ERIK: ”Hur går det med semester?” Det är mängder såna där frågor som faktiskt känns helt apart.
ANDREAS: Ja. Men tror du det är alla de här missuppfattningarna som gör att fler inte startar eget?
ERIK: Jag tror det. Jag tycker att det ska vara lustfyllt att starta och driva företag, men det framställs ju inte så.
ANDREAS: Jag har några såna här vanliga missuppfattningar som jag möter, så får vi se om du känner igen dig. Det ena är ju att det är väldigt svårt att sköta bokföringen. Det är lätt gjort, för man anlitar bara en redovisningskonsult eller en revisor som sköter det. Det är dessutom som ett slags skyddsnät för att man inte ställer till det för sig. Det andra är att det är svårt att välja bolagsform. Det är det inte heller. Det tredje: ”Kan du ha semester? Kan du vara pappaledig?” Det har jag varit tre gånger sammanlagt ett och ett halvt år. Det var inga problem. ”Hur blir det med pensionen?” Ja, men det är bara att skaffa någonting som heter tjänstepension. Det finns ganska enkla, givna svar på allt det där. Men det är någonting som gör att det lever kvar någon bild av att det är oerhört svårt å ena sidan. Å andra sidan finns det ju såna här Pärleros-typer som blåser på som att det är det enklaste i världen att omsätta miljoner på en gång. Det tycker jag också blir skevt.
ERIK: Mm. Jag upplever i att de samtal vi har med människor som står inför att starta, så tycker jag att det är väldigt många som har gått omkring kanske lite för länge och dragit på det. Ofta just den här typen av skäl: ”Vad ska jag välja för bolagsform? Vad ska bolaget heta? Hur går registreringen till”, och: ”Det här med F-skatt, det verkar krångligt. Vad innebär det? Ska jag ha F-skatt eller ska jag ha FA-skatt? Hur ska jag göra nu?” Det finns ju förstås en del frågor som man behöver ta ställning till. Men går man in på verksamt.se, där man startar bolag numera, så blir man ju guidad steg för steg. Jag skulle säga att det är rätt få steg som egentligen är särskilt svåra. Det jag också tycker är jätteviktigt här är att Skatteverket i dag inte fungerar som det kanske gjorde tidigare. Alltså, det är inte så att de är ute efter att sätta dit dig, utan jag skulle nog snarare säga att de ofta är väldigt hjälpsamma.
ANDREAS: Väldigt hjälpsamma och service-minded.
ERIK: Dessutom är ju det du registrerar när du registrerar ditt företag, allt kan ändras. Det är ingenting som är skrivet i sten här och som kommer göra att du har kört in i en återvändsgränd, utan oavsett hur du väljer att du ska redovisa din moms eller när du bestämmer hur ditt verksamhetsår ska se ut. Till och med såna där saker som företagsnamn som så många också fastnar i. Du kan ändra dig.
ANDREAS: Just det, jag kom på en sak till: ”Kan jag verkligen gå på A-kassa när jag är företagare?” Ja, det kan man så inte ens det är ju ett skäl att låta bli. Men sen en annan sak som jag har tänkt på. Om man nu är lite osäker och undrar om det här passar en, då kan man ju faktiskt testa och framför allt om man har kunder redan innan som man vet att man skulle kunna jobba för. Då kan man använda någon sån här faktureringstjänst i ett halvår, även om de skär emellan och det kanske man tycker är störande. Men bara för att testa, man slipper ju den här administrationen då.
ERIK: Jag tror att det viktiga när man startar företag är att se att du behöver hitta din verksamhet. Du behöver hitta din kund. Du behöver hitta den här matchningen någonstans mellan det där du gör och det som någon är beredd att betala för. Om det är någonstans du ska lägga fokus, så är det väl snarare där. I de samtal som vi har, så stöter jag ofta på människor som kanske jobbar någonstans och har tänkt sig att de ska börja med att gå ner lite grann i arbetstid och starta någonting parallellt. De kanske till och med har tänkt sig att de ska förflytta sin anställning till ett konsultupplägg i stället i eget företag. De har kanske pratat med sin chef om det här, men sen har det tagit stopp på något sätt. I de där fallen har man ju till och med en kund. Då tycker jag verkligen inte att man ska hindras av formalia eller att man tycker det är svårt att starta.
ANDREAS: Så vad är det som får de här exemplen som du tog nu att inte ta steget då?
ERIK: Jag tror att man fastnar i saker som man tror är svårare än vad de egentligen är och till slut blir det någon form av psykologiskt motstånd, så att säga. Men jag upplever ofta att när man pratar med personer som funderar på bolagsform. Jag brukar säga att: ”Du kan ha registrerat det här företaget i kväll om du bara sätter dig med det.” Du går igenom processen på verksam.se. Du googlar punkt efter punkt om det är någonting som du känner att: ¨’Det här har jag inte riktigt koll på.” Googla det och utgå sen ifrån magkänslan: ”Okej, jag går på det här.” Och sen tar du det som det kommer. Det är ju en del av hur det är att vara företagare. Du kommer inte ha stenkoll på allt i förväg, utan du måste kunna vara beslutsam och lösningsorienterad. Du måste komma till skott, helt enkelt.
ANDREAS: Exakt. Mitt främsta råd skulle vara att inte tänka på att du ska sköta bokföringen själv, även om du faktiskt kan det. Anlita någon som gör det och som är proffs på det och som du kan be om råd. Det blir som en extra säkerhet. Annars tar det väldigt mycket tid och det finns risk att du gör fel. Jag vill inte skrämma någon, men jag tycker det är väldigt skönt att ha min Rebecka som jag kan fråga om allt mellan himmel och jord. Då känner jag mig väldigt säker på att jag inte kommer få några obehagliga överraskningar.
ERIK: Jag tänker en sista sak att ta upp här som jag varit lite grann på. En av de saker man fastnar på förutom bolagsform är ju namn. Det är väldigt många som funderar fram och tillbaka på vad de ska ge sitt bolag för namn. Så länge vi pratar om personer som startar egen konsultverksamhet och i princip ska sälja sin egen kompetens, så tycker jag det är viktigt att komma ihåg att grunden där, är att det är dig du säljer. Det är du som person. Då tycker jag att Andreas Utterström AB är ju den enklaste vägen att gå. Använd ditt namn och sätt ett AB i slutet och sen kör du igång. Om du sen på vägen inser att: ”Ja, men jag ska göra det här tillsammans med någon annan”, eller: ”Jag skulle egentligen vilja ha ett annat namn.” Jobba då med ett varumärke i stället, precis som du och Mattias kallar er för Commercial Content.
ANDREAS: Nu är vi väldigt entusiastiska och, för att använda ett fruktansvärt ord, peppiga här då. Erik, vad ska man ta med sig härifrån tycker du om man lyssnar på det här avsnittet och står och väger lite: ”Ska jag, ska jag inte?”
ERIK: Ja, men jag tycker man ska ta med sig att någonstans behöver man helt enkelt fatta ett beslut och sluta skjuta på saker. Om du har gått omkring och tänkt på det rätt länge, så är det förmodligen så att du är sugen på det och egentligen vill. Har du dessutom en kund eller några personer som du tror kommer att bli kunder, kör då. Kör igång och sen ändrar du dig längre fram om du inte tycker att det funkar eller om det inte var som du hade tänkt dig. Men du kommer inte att komma någon vart när du bara står och stampar och funderar på saker, utan ta tag i det och starta företaget. Det finns en rent psykologisk effekt också i det, att när det väl är startat, då kommer du in i ett annat mode. Då kan du lägga fokus på det som faktiskt är viktigt, att skaffa kunder, låta verksamheten växa och fundera på vilken typ av uppdrag du egentligen vill ha.
Det var allt för oss för i dag. Vi hörs igen nästa vecka. Fram till dess går det jättebra att höra av sig på LinkedIn eller föra diskussionen där.
Den här podden produceras av Commercial Content.