Från blogginlägg till företag

Lästid: Cirka 2 minuter

Cruited ger hjälp med jobbansökningar

För några år sen skrev jag ett blogginlägg med rubriken “Få vilket jobb du vill“. Det där inlägget har blivit mitt mest lästa – tiotusentals har läst det, bara i år (not 2016: nu hundratusentals). Och varje vecka får jag mejl från personer som vill ha hjälp med sitt personliga brev och sitt jobbsökande. Jag har hjälpt till så gott jag kan och i mån av tid, men har märkt att behovet är enormt stort.

Successivt har tankarna på det här växt och i januari i år började jag skissa på hur jag skulle kunna ta det vidare till något mer. Så jag satt på Stockholms universitet (det är underbart enkelt att få ett gästforskarkort där, med tillgång till hela universitetsbiblioteket och alla databaser) några månader och jämförde vad forskningen säger om jobbansökningar, med vad praktikerna säger: både rekryterare och jobbcoacher. Resultat är intressant: Det finns ett antal effektiva kriterier, som återkommer i flera studier, och det finns en mängd tips som inte alls har lika mycket stöd. 

Jag tog fram ett verktyg och arbetssätt för att granska jobbansökningar utifrån vad jag sett i forskningen. Resultatet har nu blivit Cruited: en webbaserad tjänst som ger förbättringsförslag och en bedömning av hur bra en jobbansökan är.

Metoden har testats under några månader och Cruited är nu i “privat beta”, vilket innebär att tjänsten fortfarande är under utveckling men att utvalda personer får möjlighet att testa (EDIT: länk borttagen – test inte längre tillgängligt). Intresset är redan stort och jag känner att jag är på helt rätt spår. Den privata betaperioden kommer att fortsätta under sommaren och framåt augusti räknar jag med att vi kan släppa en “öppen” beta.

Ta gärna en titt på Cruited.

 

De som läste det här ⬆ gillade också de här ⬇

Föräldrar och entreprenörer får alla ha åsikter om

Föräldrar och entreprenörer får alla ha åsikter om

Det är viktigt att lyssna på råd. Och att inte lyssna.  När min son Amadeus föddes noterade jag hur mycket alla människor omkring oss hade åsikter om vad som var viktigt att tänka på, vad vi skulle göra och inte göra och hur vi skulle uppfostra Läs hela inlägget ...
Personligt brev - Twitter

Använd Twitter för att förstå målgruppens attityder

Att förstå målgruppens behov och attityder är bland det viktigaste som finns som företagare. Det kan också vara bland det svåraste och mest kostsamma. Men det finns många enkla sätt att lära sig grundläggande saker om sin målgrupp. Det mest självklara är förstås att helt Läs hela inlägget ...
“Man kan inte bygga en kultur”

“Man kan inte bygga en kultur”

Det menar Jason Fried, den mest tongivande av grundarna bakom Basecamp, som är ett väldigt populärt och nytänkande verktyg för projekthantering. Bolaget, som tidigare hette 37signals beröms ofta för sina sunda värderingar och för sin innovationsförmåga (bland annat uppfann man ett eget programmeringsspråk som numera Läs hela inlägget ...
Varför du måste tänka mer på dig själv när du startar och driver företag

Varför du måste tänka mer på dig själv när du startar och driver företag

Det främsta skälet till att företag dör är inte att marknaden saknas. Det räcker inte med att att försöka hitta en marknad som matchar din produkt. Som företagare måste du ta med dig själv i ekvationen. Du måste hitta en match mellan produkten, marknaden och Läs hela inlägget ...

Publicerat av Erik Fors-Andrée

Entreprenör, talare, utforskare, tänkare, upplevelse-junkie. Grundare gomonday.se. Boredom hurts my brain. Vill du prata mer? Du hittar mig på bland annat LinkedIn eller så kan du hitta en tid i min lunchkalender.

Dela med en vän eller kollega