Måste man ha verkligen ha mål i jobblivet?

Det är lätt att känna att man måste ha mål i livet och i jobbet. Kanske känns det till och med lite ångestfyllt att inte ha mål. Men behöver du verkligen ha mål? Och i så fall, vad ska du sätta för mål? 

Höjdpunkter

Skriv inte fast dig med att du måste ha ett specifikt detaljerat mål för ditt jobbliv. Det blir ganska höga krav på sig själv att tänka i de termerna om ett specifikt mål. Oftast så blir det inte så, för att verkligheten förändras. Världen är extremt komplext och spretig, och verkligen inte förutsägbar. Det som många människor jobbar med i dag, fanns inte ens för tio år sedan.

Försök ha en riktning istället. Försök fånga upp de saker som du lär dig om dig själv. Vad du trivs med, vad som är mest spännande och mest engagerande?

Det kan helt enkelt visa sig att det finns vägar, eller till och med rena yrken, som man trodde att man inte passade sig för, men som är perfekta.

Det allra mesta du lär dig om dig själv, och vad du tycker om, är en riktning för dig. Det är det som du vill göra mer av. Det som du känner att du får ut mest av.

Släpp ångesten kring mål. Du behöver inte ha ett exakt mål. Du behöver inte veta precis vad det är du skall göra härnäst. Försök ha en riktning.

De som läste det här ⬆ gillade också de här ⬇

Hittade inga inlägg.

Publicerat av Erik Fors-Andrée

Entreprenör, talare, utforskare, tänkare, upplevelse-junkie. Grundare gomonday.se. Boredom hurts my brain. Vill du prata mer? Du hittar mig på bland annat LinkedIn eller så kan du hitta en tid i min lunchkalender.

Dela med en vän eller kollega