Projekttriangeln – Vad är viktigast i ditt projekt: Tiden, pengarna eller resultatet?

Projekttriangeln är en av grundbultarna i projektmetodik. Tid (”jag vill att det ska gå snabbt”), pengar (”jag vill ha det billigt”) och resultat (”jag vill att det ska bli bra”) blir var sin sida i en triangel för att visa på beroendena mellan de tre enheterna. Poängen är förstås att förändras kraven på ett område …

Att ge och att ta ansvar – Ansvarsbägaren

Som jag skrivit tidigare så tycker jag att personligt ansvarstagande är den absolut viktigaste personliga egenskapen. Genom att få ansvar och ta ansvar växer man som människa. Men att få och ta ansvar på jobbet är naturligtvis inte helt lätt. Jag har kommit på mig själv med att ibland säga att man behöver få ansvar för …

Så tränar du personligt ansvarstagande

Jag tycker att personligt ansvarstagande är den absolut viktigaste personliga egenskapen i alla sammanhang: Jobbet, familjen, fritiden. Genom personligt ansvarstagande gör man bättre ifrån sig, trivs bättre med sig själv, uppskattas mer av andra. Dessutom är personligt ansvarstagande också grunden för att kunna förbättra andra egenskaper och förmågor. 

Så får vi flyt i förändringsarbetet med Action Boards

Vi jobbar mycket med visualisering i arbetssättet, det vill säga att presentera arbetsmoment och uppgifter visuellt . Var och en av våra fyra grupper har varsin yta på väggen (not: en av dem har numera istället en bok). Där sätter de upp postit-lappar med förslag, idéer och åtgärder som ska genomföras. Det finns flera syften …

No Blame – Tio tankesätt för att eliminera Blame

Nu har det gått drygt ett halvår sedan vi började införa Lean (och ännu lite längre för ledningsgruppen). Under våren ska vi låta en extern person komma och titta på hur vi jobbar för att bedöma hur långt vi kommit och framförallt komma med förslag på hur vi går vidare. En grundpelare i Lean är …

Cialdinis sex principer för påverkan

Robert Cialdini är en av de främsta forskarna kring påverkan. I sina experimentstudier har han identifierat sex typer av grundläggande påverkningsmönster hos människor. (Nedanstående är ett bitvis redigerat inlägg från 25 januari 2005, se bakgrunden till det här). Missa inte filmen med Robert Cialdini längst ner, sex frågor som alla inom marknadsföring, försäljning och kommunikation …