ERIK: Välkommen till Jobbet & Livet, podden där vi pratar om hur du utvecklas i jobblivet. Jag heter Erik Fors-Andréeoch driver ett bolag som heter Go Monday där vi hjälper människor vidare i jobblivet. I dag ska vi prata om LinkedIn och framför allt sammanfattningen på LinkedIn. Jag har med mig Andreas Utterström och närvi pratade om att vi skulle ha en podd om sammanfattning på LinkedIn, så ville Andreas direkt att vi skulle titta på hans sammanfattning och jag ser en viss nervositet.
ANDREAS: Precis, det är lite som att bli utvärderad här. Ja, men vad säger du? Ska vi först kanske förklara varför sammanfattningen, varför vill du prata om den?
ERIK: Otroligt många lägger för lite energi på sin sammanfattning. Och jag skulle säga att sammanfattningen är verkligen din möjlighet att sticka ut på LinkedIn. Det är där du har möjlighet att skriva lite längre, göra lite mer, berätta lite mer om dig själv, och vara någonting mer än så att säga bara din bakgrund. På LinkedIn så blir det naturligt mycket fokus på erfarenheter, utbildningar och meriter.
ANDREAS: Ja, men ska jag läsa min, så får du utvärdera? Då står det så här: ”Bakgrund som journalist och redaktör, i dag kommunikationskonsult och skribent. Medgrundare av specialistbyrån Commercial Content. Anlitas ofta av radio och tv som expert på amerikansk politik. Sidoprojekt, poddarna Misslyckade brott och Misslyckade affärer med 37.000 unika lyssnare.”
ERIK: I grund och botten tycker jag att det är en bra sammanfattning. Den är konkret, den är tydlig, den visar vad du jobbar med och vad du gör för någonting. Det jag saknar är en tydligare bild av vad är det som driver dig, vad vill du göra för någonting, vad är det som engagerar dig mest? Jag skulle också gärna vilja veta hur kan du hjälpa mig, i vilket sammanhang kan du komma in i min värld, i vilket sammanhang bör jag anlita dig?
ANDREAS: Jag förstår, då skulle jag egentligen ha skrivit någonting om storytelling och vad jag går igång på. Jag tror att anledningen till att jag undvikit det tror jag är att jag inte vill fastna i det här som alla andra skriver, att man blir lite klyschig och jag är lite klysch-allergisk. Jag tror det är det som har gjort att jag har valt bort det, och så tänker jag att: ”Det här får tala för sig själv.”
ERIK: Om man tänker så här att jag skulle söka en person nu, för att göra en podd eller ta fram content av något slag som ni faktiskt jobbar med på Commercial Content, då skulle jag göra en sökning på LinkedIn. Jag skulle kanske få upp en tiotal personer. Det finns ingenting i din sammanfattning i dag som gör att jag skulle vända mig i första hand till dig. Det är väl i grund och botten problemet här. Det här är din möjlighet att verkligen visa varför ska jag vända mig till dig och inte till någon av dina konkurrenter?
ANDREAS: Mm, men ska vi se om min kollega Mattias är bättre? Han skriver så här, han skriver på engelska: ”Providing change through communication in marketing and employer branding. Beliefs … “ Och så har han tre punkter: “The world is getting better, generousity always pays off, learning is the best motivator.” Så han har valt ett helt annat spår.
ERIK: Jag tycker han har valt det omvända spåret jämfört med dig. Han har huvudfokus på vad han tror på, framtid, vad han tycker är viktigt. Men han säger väldigt lite om vad han egentligen gör. Och apropå dina klyschor som du nämnde, så kan jag tycka att: ”Providing change through communication”. Där går min flum-o-meter igång. Hur gör man det? Vilken change? Och på vilket sätt kan man göra det genom communication?
ANDREAS: Men om man skulle försöka korsbefrukta då, min sammanfattning med hans, och så klyschtvätta lite. Hamnar man mer rätt då?
ERIK: Jag skulle tro att man hamnar bättre då. Sen kanske man kan göra det ännu mer om man går vidare i de här, hans beliefs statements här, trossatserna, och förklara lite grann på vilket sätt gör han det då? Eller på vilket sätt gör ni det?
ANDREAS: Men du, ska vi titta på en tredje person. Din fru. Det här kanske blir svårt för dig att kritisera, men du får försöka höja dig över husfriden, så att säga. Jeanette Fors-Andrée som är en av Sveriges krishanterare, eller vad säger man?
ERIK: Ja, krisexpert. Precis. Här kan du kanske inte läsa allting, för den är lite …
ANDREAS: Den är 95 gånger mer än vad jag har gjort skulle jag säga. Då är det först en presentation där hon skriver att hon är krishanterare, medietränare, medierådgivare och berättar vad hon gjort och lite vilka hon har jobbat för och sen har hon … länkar hon till sin blogg och sen har hon delat upp det i olika punkter, där hon skriver till exempel att: ”Jag bygger sunda företagskulturer som tål intern och extern granskning, och där varumärkeslöften omsätts i praktiken.” Hon skriver lite om sina föreläsningar och så avslutar hon med vad hennes böcker heter.
ERIK: Mm, det är lite mer Wikipedia. Det är betydligt mer innehållsrikt.
ANDREAS: Ja.
ERIK: Men om jag får lyfta ut några formuleringar här som jag tycker är intressanta som exempel. Hon skriver så här att: ”Jag är krishanterare, medietränare och medierådgivare. Jag har arbetat med förtroendekriser och kriskommunikation i 14 år och har gedigen praktisk erfarenhet” och så vidare. Lite längre ner så skriver hon: ”Jag bygger och skyddar förtroenden, försvarar värderingar och löften, bygger sunda företagskulturer som tål intern och extern granskning. Jag jobbar nära ledningsgrupper, i ledningsgrupper, där det händer, som strategiskt eller operativt stöd och till talespersoner och till krisgrupper.” Och sen säger hon att det finns inget som stimulerar henne som att jobba hårt under extrem press och hon mobiliserar alla krafter här och nu för att hjälpa företag ur kritiska lägen.
ANDREAS: Men det är också det enda som jag hittar här där hennes drivkraft kommer fram.
ERIK: Ja, den kommer fram väldigt tydligt där då, däremot. Hon skriver också: ”Kriser lockar ofta fram det värsta hos företag. Min uppgift är att locka fram det bästa.” Det är nära på Mattias beliefs – det är någon form trosa, en mission statement nära på. Men de här som jag lyfter fram här, om vi ska bli lite mer konkreta nu, vad är en bra profil? Så är det tre områden som jag och vi ser inom granskningar vi gör i LinkedIn-profiler som återkommer.
ANDREAS: För Go Monday, det är ju en del av det ni gör. Ni ger folk feedback på deras LinkedIn-profiler?
ERIK: Det stämmer. Vi har granskat tusentals LinkedIn-profiler. Det är framför allt tre saker som återkommer väldigt tydligt i dem som lyckas nå allra längst i sin sammanfattning. Det ena är att beskriva vad du är bra på. Det är det spåret som du är inne mest på i din profil. Det som Jeanette har här, när hon skriver att hon jobbat med det här i 14 år och hon har jobbat med de här och de här sammanhangen, berättar hon om. Så vad är det som du är bra på, vad kan du göra för någonting? Det andra elementet, det är vad vill du? Och där finns sånt som Mattias är inne mer på. Värderingar, drivkrafter, vad tycker du är spännande och intressant? Det tredje perspektivet, det är vilket sammanhang vill du verka i. Jag vet att du är bra på något och jag vet att du drivs av någonting, men är du rätt för mig? Det är det som Jeanette gör, när hon skriver att: ”Jag jobbar nära ledningsgrupper. I ledningsgrupper.” Så hon etablerar där, vem hon vill jobba med. Det är något som jag tycker att både du och Mattias skulle kunna göra mycket mer i era beskrivningar.
ANDREAS: Har du varit inne och pillat i Jeanettes sammanfattning?
ERIK: Det är inte jag som har spökskrivit nej, det är det inte.
ANDREAS: Hur skulle din fru kunna bli ytterligare lite bättre här?
ERIK: Ja, då kommer vi nog till en ytterligare punkt som handlar mer om det jag beskrev om de tre parametrarna. Det är, hur får du en stark profil som skapar ett intresse? Men sen räcker inte intresset, utan sen vill du också att någon faktiskt hör av sig. Det är en del av syftet med LinkedIn. Någon hör av sig om att anlita dig som konsult eller anställa dig som medarbetare. Och då vill det till att du i någon mån tänker lite mer från webbvärlden, men CTA. Alltså, vad är det för action som du vill ska till här och vad ska hända när någon är här? Och där kan man tänka sig formulering som: ”Kontakta mig när …”, ”Jag är mest intresserad av kontakter inom …”, eller liknande. Alltså, visa när ska man faktiskt ta kontakt med dig.
ANDREAS: Just det, för här ser jag någon som skriver: ”Använder LinkedIn brett, för att diskutera karriärutveckling, jobbliv och företagande. För att träffa nya människor. Även uppdrag som talare.” Detta är alltså Erik Fors-Andrées sammanfattning.
ERIK: Vad kul. Nej men precis, det där är mitt försök att göra det, att visa varför ska man ta kontakt med mig. Jag tror också att jag har skrivit något om att: ”Följ mig för tips och råd om …”
ANDREAS: ”Följ mig gärna för tips och tankeväckande frågor om jobbet, livet och det där emellan.” Så där är det mer: ”Ja, jag skapar det här innehållet på LinkedIn och här kan du följa mig.” Det är mer det som du börjar med än att du använder LinkedIn för att söka nya uppdrag. Det är i alla fall det intryck jag får när jag läser här.
ERIK: Absolut, sen tror jag att det ena är en följd av det andra så att säga. Ju mer jag pratar och diskuterar de här frågorna på LinkedIn, desto mer leder det vidare till eventuella uppdrag eller anställningar om jag skulle söka såna.
ANDREAS: Mm, men jag tycker vi ska återkomma till LinkedIn framöver. Men om vi ska sammanfatta vad vi har pratat om i det här avsnittet. Vad är det viktigaste, vad är take awayen här när det gäller just sammanfattningen på LinkedIn?
ERIK: Jag tycker det viktigaste är att lägga mer energi på sammanfattningen. Det är du verkligen kan göra skillnad med din LinkedIn-profil. Det är där den lyfter från att vara någonting mer än bara din bakgrund och dina erfarenheter och utbildning. Det var allt för det här avsnittet. Betygsätt och prenumerera gärna på podden, så är det fler som hittar till oss. Och till det här avsnittet finns det också en guide som vi har skrivit om hur du får ut det mesta av LinkedIn. Den hittar du enklast genom att googla på: ”Go Monday, guide, LinkedIn.” Vi hörs nästa vecka.