Sparka konservativt arsle

Av nån anledning har jag alltid sökt mig till konservativa branscher. Det mesta av mitt yrkesliv har jag varit i offentlig sektor. Där har jag upplevt tröga beslutsprocesser, överdrivet komplexa uppdrag, resursslöseri och ineffektivitet. När jag bytte bransch till revisionsvärlden trodde jag att det skulle vara lite mer nytänkande och flexibilitet, men jag hade förstås helt fel och upptäckte motsatsen: segt, stelt och fegt.

Från revisionsbranschen till juridikbranschen blev det (även om jag inte trodde att det var möjligt) ytterligare ett steg i samma riktning: ännu mer konservatism, ännu större feghet inför det nya.

Saken är väl den, gissar jag, att jag dragits till de här branscherna för att jag ser det som en utmaning. Utmaningen i att försöka förändra det som står still.

Min dröm är att världen ska bli ytterligare lite bättre. Då krävs till att börja med att världen alltid fortsätter att utvecklas. Att den som inte utvecklas blir utmanad och försvinner. Jag vill helt enkelt vara en pain in the ass för det stillastående.

Det finns mycket att förändra i juristbranschen, här är bara tre av de största problemen:

  • Tvist för tvistens skull. Det som hos de allra flesta människor kallas för en konflikt, avfärdas i juristbranchen lätt som ”terapeutiskt” och något man som jurist inte ska hålla på med. Branschen fokuserar helt på tvist, sakomständigheter och beviskraft. När någon egentligen bara hoppades på ett ”förlåt” får de istället ett kravbrev och en uppmaning om att söka upp ett eget ombud. Branschen måste kunna se bredare och försöka att hitta lösningar på människors problem istället för att fördjupa problemen genom infekterade tvister i domstol.
  • Debiterad tid. Ingen annan bransch använder vad jag vet debiterad tid på det sätt som juristbranschen gör. I juristbranschen är det normalt att ta betalt så fort kunden klienten ringer och ställer en fråga eller skickar ett mejl eller så fort man själv ringer upp för att berätta hur det går. Och förresten: Eftersom vi får mer betalt av att lägga mer tid så blir viljan enormt låg för att försöka göra saker snabbare och bättre.
  • Översitteri. Som jurist har man lärt sig väldigt mycket om ett område som få andra behärskar. Samtidigt har man kommit väldigt lite i kontakt med andra ämnen. Man vet att den kunskap man har innebär makt. Och man vet att man kan tjäna bra med pengar på den kunskapen, så bra att man lätt glömmer de ideal man kanske hade när man började på juristlinjen. Man antar lätt inställningen att man vet bäst själv – inte bara i juridik utan i det mesta. Översitteriet och bristen på förståels för andra människors problem, utmaningar och kompetenser är skrämmande låg.

Min dröm är att förändra det här. Jag har ännu inte svaren på hur och det är en enorm resa för att nå dit. Vi har jättemycket att göra och vi har jättemycket att lära, inte minst från de som vi vill utmana. Det finns självklart också mycket som de gör, som vi också ska ta till oss av.

1 januari byter Juristjouren namn och blir Stance juristbyrå. Vi vill ta ställning. Det är vår skyldighet att trycka fram gränserna för branschen. Vi ska peka finger på allt som står still och inte funkar tillräckligt bra. Vi kommer att söka vår egen väg istället för att bara göra det enklast möjliga och följa efter alla andra. Vi kommer att utmana, vi kommer att ta ansvar, vi kommer att hjälpa människor och vi kommer att ha kul.

De lege lata är för lata. De lege ferenda är för den som vågar förändra.

(Läs gärna även Pontus inlägg om ny grafisk profil och ny webbplats, samt vårt pressmeddelande om namnbytet.)

9 svar

  1. Nu föds Stance juristbyrå | Pontus hörna

    […] Under hösten har jag och mina kollegor på Juristjouren jobbat intensivt med att förtydliga företagets varumärke. Vi har haft hjälpt av varumärkesexperten Micco Grönholm. Som ett resultat av detta arbete kommer företaget Juristjouren Sverige att byta namn till Stance juristbyrå vid årsskiftet. Mer om namnbytet och de teoretiska delarna av varumärket kan du läsa om i pressmeddelandet och VD-blogg. […]

  2. Profilbild för Angela
    Angela

    Toppenbra ju! :) Jag tycker det låter som att du har väldigt förnuftiga och bra framtidsdrömmar. Behåll de och du kommer att nå långt. :) 

    Jag har oxå insett att jag är en person som skapar förändring, faktiskt vare sig jag vill eller inte. Självklart strävar jag alltid efter förändring och utveckling, men jag tänker ju inte på det ständigt.
       Men faktum är att oavsett vilken arbetsplats jag har hamnat på så har jag rört om i grytan och på så sätt fått negativa mönster att komma upp till ytan. När så har skett så har det sedan ganska så snart påbörjats en positiv spiral uppåt… Och detta har skett bara genom min närvaro… Typ… :) Jag har inte tänkt på det genom åren, utan det var något som slog mig just under hösten i år faktiskt… :) 

  3. Profilbild för Megir AB
    Megir AB

    Härligt inlägg!

    Genom att öka innovations- och förändringshastigheten i en konservativ bransch så kommer ni att kunna säkesrtälla långsiktig överlevnad och lönsamhet. Här kan du läsa mer om detta:
    http://www.megir.se/2011/08/13/oformaga-att-forandra/

    Den största utmaningen kommer sannolikt att bli dina egna medarbetare.

    Länge leve förändring till det bättre…

    1. Tack! Detsamma, bra inlägg. 

      Håller med om att den största utmaningen är intern, vad gäller alltifrån medarbetare, kultur, arbetsätt och ledarskap. Jag tänker att ett viktigt redskap i det är att medvetandegöra vad förändringsarbete innebär, till exempel genom att prata om varför förändring är svårt. Tror du det är en bra strategi? 

      1. Profilbild för Megir AB
        Megir AB

        Förändring tar tid men behöver inte vara svårt att realisera om medarbetarna står bakom förändringen och känner sig ”peppade” att anta utmaningen. Till att börja med så måste du förklara varför ledningen anser att en förändring är nödvändig. Alla kommer inte att hålla med dig men om du lyckas med att sälja in förändringen till tillräckligt många medarbetare så har förändringsarbetet påbörjats. Du behöver kommunicera och klargöra tydliga mål, ange önskad färdriktning och skapa massor med positiv energi och motivation hos medarbetarna för det är dom som kommer att identifiera förbättringsmöjligheter och skapa förändringarna. Inte ledningen! 

  4. Erik! What can I say? Det här är så huvudet på spiken! Modigt, utmanande och jag är övertygad om att det här kommer att leda er raka vägen in i framtiden.

    Jag känner igen alla punkterna från tidigare erfarenheter. Det intressant med just konflikterna är att väldigt många av de jag träffat genom åren inte hade några problem att göra precis på det sätt du beskriver, men att komma till lösningar ”på riktigt” och verkligen hantera konflikterna klarade man inte av alls. Att exempelvis ge konstruktiv och utvecklande feedback (eller skulle vi kalla det feedforward…;-) var näst intill stört omöjligt, antingen för att den som skulle ge feedbacken var så extremt konflikträdd att det bara blev bomullsinbäddat eller också för att det var en person i avsaknad av empati och där det snarare handlade om att ”göra ner” mottagaren.”Debiterad tid” eller, som utifrån mitt perspektiv ”debiterbar tid”, kom ALLTID före att utvecklas personligt som ledare/individ eller i grupp. Inte undra på att feedback var svår att både ta emot och ge… Debiterad tid som begrepp är ju också intressant i det perspektivet att i alla andra branscher pratar man mer och mer om att ”skapa värde”. Lite nyfiken är jag allt på när det ska blir mer intressant än antal timmar som är lagt på ett ärende…

    Översitteri. Ja, det är bara förnamnet. Jag tycker det är härligt att se hur förändringens vindar börjar blåsa. Det roliga är att jag kommer i kontakt med fler och fler jurister som verkligen inte ”köper” det konservativa längre, och verkligen är allt annat än översittare!

    Jag är ytterst nyfiken på vad framtiden bär med sig i den här branschen, och en sak är säker – du kommer att vara en av dem som bidrar till något mycket positivt, men du kommer att bli motarbetad (men det tror jag redan du insett;-)!!

    Tack för rolig och bra läsning – som vanligt!
    /Karin

  5. Profilbild för FramgångsbyrånSTHLM
    FramgångsbyrånSTHLM

    Verkligen spännande att ta del av dina tankar. Jag har ibland funderat över syftet Juristjouren har i vilja vara ”annorlunda”. Nu börjar jag förstå. Jag är verkligen intresserad av att följa ditt arbete. 
    God lycka!
    Inger

    1. Tack för kommentar! Det som är svårt med att försöka göra annorlunda är att man lätt avfärdas när man inte kan presentera HUR man ska göra annorlunda. Men det hör till saken att vi inte exakt kan veta det… ;)

  6. […] bakgrund än just juridik skulle kunna lösa ett problem (läs Erik Fors-Andrées lysande blogpost (länk) om konservativa typer och arbetsplatser…) – ingenjörer, som är så insnöade på själva […]