Så får du jobb var du vill (utan kontakter)
– Sveriges mest lästa inlägg om jobbsök

Lästid: Cirka 9 minuter

Det här inlägget publicerades första gången 2012. Det är ett tag sedan. Men genom åren har det förblivit mitt mest lästa inlägg och det var också bakgrunden till det företag jag startade, Go Monday. Genom åren har jag fortsatt uppdatera inlägget. Senaste kompletteringen var 27 april 2019.


Jag har nästan helt slutat läsa CVn för att välja kandidater till anställningsintervjuer. Jag kastar ett öga på det, inte mer. Om jag läser CV så är det för att få fram bra frågor till intervjun, men meriterna i sig fokuserar jag väldigt lite på.

Det jag vill se hos någon som söker jobb är i princip bara två saker. Och när jag läst in mig på forskning och pratat med experter så har jag bekräftat att det här är mer än bara min uppfattning.

Om du följer dessa tips så kommer du att få jobbet du vill ha, även utan kontakter.

Det är inte kul att lyssna på nån som bara pratar om sig själv

Tips 1: Visa att du valt oss av en anledning

Jag kommer inte att anställa någon för att hon har många akademiska poäng och fina meriter från andra jobb. Jag kommer däremot ha väldigt svårt att tacka nej till någon som visar att hon valt ut just oss som arbetsgivare och som kan förklara varför. Inte bara utifrån sig själv utan med utgångspunkt från oss.

Därför bör du prata minst lika mycket om företaget du söker jobb hos som om dig själv. Jag vill veta att du har en anledning att söka dig till just oss! Om jag redan i det personliga brevet märker att du förstår hur vi skiljer oss från våra konkurrenter – och att det är därför du valt just oss – så kommer jag att vilja träffa dig.

Det handlar inte om smicker, som en del av alla de som kommenterat har skrivit. Att fokusera på arbetsgivaren handlar om att vara relevant. Om du skriver en ansökan som lika gärna skulle kunna skickas till vilken organisation som helst – så kommer du också själv att uppfattas så, som vilken kandidat som helst. Men i det ögonblick du på ett trovärdigt sätt visar varför du skriver till just dem, så är du relevant.

Alla vet vi hur det är att bli uppringd av en telefonsäljare som pratar på om något som är helt ointressant. Den säljaren har inte gjort sitt grundjobb. Det är relevansen som saknas. De vet förmodligen inte varför de ringer just dig, och det märker du direkt. “Kall” försäljning, som det kallas, är kall just för att den personliga relevansen saknas. I det ögonblick jag förstår varför du ringer just mig, varför det du säger är relevant för just mig, så kommer jag uppfatta samtalet helt annorlunda. Och det är samma sak i all kommunikation, inklusive jobbsök.

Tänk inte “jag” – tänk “vi”

Tvärtemot vad många tror, så handlar en jobbansökan inte i första hand om att beskriva sig själv. I det personliga brevet (och i CV!) ska du beskriva hur du matchar med företaget du söker jobb hos. Och då kan du förstås inte bara prata om dig själv. Tänk dig att du ska beskriva hur två saker passar ihop, då måste du beskriva båda sakerna, eller hur? Du kan inte be någon köpa ett soffbord som passar till din soffa, utan att förklara hur din soffa ser ut. Och du kan inte förklara varför du hör så bra ihop med din partner, utan att prata om er båda. Det är precis samma sak när du söker jobb.

Den klassiska frågan att besvara i en jobbansökan är “varför jag?” Men det handlar inte om att bara beskriva sig själv, utan om att beskriva sig själv i förhållande till arbetsgivaren. Så tänk istället “varför vi”?

Matchning är både ditt och arbetsgivarens ansvar

Det är inte upp till den ena parten att göra matchningen vid en anställning. Den gör ni båda två. Det är ett ge och ta: Jag förstår dig, du förstår mig. Jag lär mig om dig, du lär dig om mig. Du tycker så här, jag tycker så här. Och om de här sakerna tycker vi samma – men inte om de där. En del som söker jobb har uppfattningen att man bara beskriver sig själv och väntar på att någon annan ska ta ansvar för matchningen. Men matchningen är lika mycket ditt ansvar som arbetsgivarens.

Beskriv inte bara dig själv när du söker jobb. Fokusera på vad du har gemensamt med företaget. Tänk “vi” – inte “jag”.

Så beskriver du varför du vill ha just det jobbet

Det finns inga standardformuleringar eller one-size-fits-all-svar på det. Varför just du valt att söka dig till just det här företaget är unikt. Och det är också därför det är så starkt.

Här är i alla fall några tips på hur du kan tänka för att komma på vad du ska skriva:

  • När hörde du för första gången talas om det här företaget? Vad var det som fick dig att lägga det på minnet?
  • Har du använt företagets produkter? Vad är det du gillar med produkterna?
  • Har du hört något om företaget från andra? Kanske från vänner som jobbar där?

Här är några exempel på underbara formuleringar jag har stött på nyligen. Formuleringar som tydligt utgår från ett vi-tänkande och beskriver matchningen:

  1. Ni som jobbar på Företaget AB har ju olika kompetenser och är med i olika delar av den här omfattande processen. Det finns många specialiserade företag, men få som tar ett helhetsgrepp och det är som lockar mig till just er.
  2. Jag har använt x produkter så länge jag kan minnas och det har alltid fungerat bra. Jag gillar er design och materialen.
  3. Det som intresserar mig är att arbetet som utförs underlättar vardagen för offentlig sektor och frigör resurser till välfärden. Det gör att ens arbetsinsats känns mer betydelsefull och det tror jag är en stor motivationsfaktor för de som arbetar hos er.

Tips 2: Visa att du har passion och drivkraft

Jag kommer att anställa den som tydligast visar att hon VILL ha jobbet. Det här är nästan omöjligt att fejka, så var ärlig med vad du vill och hur du tänker. Du kanske ser jobbet du söker bara som ett steg på karriärstegen och inte som något du kommer att ägna tio år åt – säg det i så fall! Förklara var du är på väg och visa mig att du själv tror på det.

Det är inte så många som tänker på, men kompetens är egentligen ALLT det som gör att du kan göra ett bra jobb. Det är alltså kunskap, färdighet, personliga styrkor och mycket annat. Det är också motivation och vilja. För rent krasst: Du kan inte göra jobbet om du inte vill göra jobbet. Det kommer aldrig bli bra. Och som arbetsgivare är den där viljan, eller intresset, ofta det allra svåraste att hitta.

Påvisa potential

Forskning visar att vi människor tenderar att dras till möjligheter och potential. Det är alltså inte för allt fantastiskt du gjort tidigare som du kommer att få ett jobb. Utan för alla nya fantastiska saker du kommer göra. Även om vad vi har gjort är en del i att visa vad vi klarar av, så behöver vi tydligt även kommunicera framtid och potential.

Och här gör många misstag. Det är till exempel vanligt att man skriver att man vill ”få nytta av utbildningen” eller ”få användning av tidigare erfarenheter och egenskaper”. Nästan alltid när man skriver så gör man det för att man har sett att andra gör det, det är en klyscha. Men tänk efter, vad säger det din tilltänkta arbetsgivare? Du vill alltså ha jobb bara för att du råkat läsa en viss linje? Eftersom du har vissa egenskaper och erfarenheter är det väl lika bra att du använder dem, trots att du kanske vill syssla med någonting helt annat, eller? Det är tyvärr lite som att säga att du vill köra någons bil bara för att du har körkort – inte särskilt övertygande.

Istället för att (bara) skriva om vad du har gjort, vad du har lärt dig eller vilka erfarenheter du tar med dig, behöver du skriva om vad du vill nu, vad du vill åstadkomma, vad du vill lära dig, vart du är på väg. Visa vad det nya är, som du inte har uppnått tidigare. Visa att du har en riktning.

Vilken av de här två målformuleringarna tror du att din arbetsgivare helst vill se:

  1. “Jag har 10 års erfarenhet av redovisning och vill gärna få användning av de erfarenheterna hos er.” Eller så här: “Jag har nu pluggat redovisning och är redo att få användning för de kunskaperna hos er.”)
  2. “Bland det mest givande jag vet är att se hur redovisningen går ihop.” Eller “De närmaste åren vill jag jobba med redovisning och utveckla mina kunskaper för att på sikt kunna jobba med koncernredovisning och stora kassaflöden.”

De första exemplen signalerar stagnation, att man är nöjd och inte särskilt engagerad. De andra visar på målsättningar, potential och ambition.

Våga berätta vad du gillar

Riktning är alltså viktigt, men passion då? Jo, passion kan också vara en viktig del i en målsättning. Det behöver inte vara det, men det är det ofta och är dessutom en attraktiv del av en målsättning ur en arbetsgivares perspektiv. Tänk dig att vi lägger till följande mening till vårt andra alternativ här ovanför:

  • ”Jag har alltid älskat att hantera stora siffror, jag har lätt att hitta avvikelser vilket gör att jag tycker att det är väldigt roligt att arbeta med…”

Din målformulering är inte längre ”jag har rätt utbildning, ge mig ett jobb nu” utan mer ”jag har en riktning och passion för det här som gör att ni kommer att ha nytta av mig”.

Motstå frestelsen att skriva en standardformulering när du skriver ditt personliga brev, utan skriv istället en formulering som har riktning (och helst passion).

Följer du dessa tips så får du jobbet

Jag fick en ansökan till en tjänst som jurist, från en tjej som inte är utbildad jurist. Inte nog med att hon inte är utbildad jurist, hon var inte ens intresserad av en tjänst som jurist. Ändå sökte hon i vår rekrytering av jurister.

Hennes utbildning kände jag inte till förrän jag träffade henne på intervju (eftersom jag inte läste henne CV). Men det personliga brevet på en halv sida räckte för att hon skulle hamna bland de som fick komma på intervju.

Hon ville ha en tjänst som vi inte har. Hon ville jobba med något som vi inte jobbar med. Men det var tydligt att hon ändå valt ut oss som arbetsgivare. Och det var väldigt tydligt vad hon ville: “Jag vet att det här inte finns, men jag är övertygad om att hela branschen kommer att ha det om några år. Ni är ett företag som som vill vara föregångare och ni tänker inte som alla andra. Jag vet att jag kommer att jobba med det här så småningom och jag vet att jag skulle kunna göra det hos er.”

Alla känner igen känslan av att sitta och prata med någon som bara pratar om sig själv. Det kan vara en fest, ett jobbmöte eller kanske värst – en dejt. Det känns som att man inte har något gemensamt och man vill helst bara avsluta samtalet. Men det finns ett sammanhang där de allra flesta själva faller i fällan att bara prata om sig själva. När man söker jobb. Det mest återkommande misstaget vi ser i jobbansökningar är att man är alldeles för “jag”-fokuserad.

Att som arbetssökande ansöka om ett jobb, eller att som företag anställa, handlar egentligen om samma sak – Matchning! En anställning innebär att två parter ska passa ihop – en arbetsgivare och en anställd. När du söker jobb, ska du därför fokusera på det som är gemensamt mellan dig och företaget.

Vanliga missar vid jobbsökande

Jag får ofta frågor från folk som vill ha tips och råd eller som vill att jag ska titta på deras cv eller personliga brev. Det är kul att se vilken variation som finns och väldigt kul att veta att vissa faktiskt får jobb! Det är några missar som jag tycker återkommer ofta. Här är en samling av de vanligaste.

Du försöker vara allt på samma gång

I många fall känns det som att man försökt vara bra på det mesta och svara upp till varenda egenskap som arbetsgivare brukar efterfråga. Det finns ingen som är bäst på allt! Det blir både orealistiskt och naivt att beskriva sig som en strukturerad, kreativ, ödmjuk, självsäker, analytisk team player som gillar att jobba självständigt med många bollar i luften. När jag läser brev som innehåller alltför många egenskaper tappar jag intresset totalt. Jag får ingen klar bild av vad som är dina främsta egenskaper, eftersom du framhåller så många saker.

Tips: Läs igenom texten och ringa in de tre viktigaste orden med penna. Fundera på om du verkligen står för de tre orden. Och omarbeta sedan texten så att dessa tre hela tiden står i fokus. Skippa resten.

Du skriver för passivt

De flesta arbetsgivare (eller i alla fall jag) vill att det ska kännas att det är du som sitter i förarsätet och kör, inte som att du sitter i baksätet och “följer med”. När du beskriver din bakgrund, var försiktig med formuleringar som “detta har lett mig till” eller “tack vare det”. Såna formuleringar får mig att känna att du inte själv valt detta utan att det “bara blivit så”. Skriv mer aktivt, till exempel: “Jag valde att…”

Tips: Gör dina meningar mer aktiva. Skriv inte: “Mitt jobb på McDonald’s har inneburit mycket ansvar”. Skriv istället: “Jag tog ett stort ansvar på McDonald’s”.

Du har för splittrat cv och brev

När man haft många anställningar eller utbildningar är det vanligt att cv:t innehåller en mängd punkter. Det gäller både för den som är ung och varit korta perioder på många platser. Och för den som är äldre och hunnit samla på sig många erfarenheter och kurser. I båda fallen ger en splittrad och otydlig bild. Det blir svårt som rekryterare eller arbetsgivare att veta vad man ska fokusera på. Det ger en splittrad bild och det blir svårt att komma ihåg något överhuvudtaget.

Tips: Ta bort en del av det äldsta. Och prova skriva om ditt cv så flera erfarenheter kommer under en gemensam rubrik. Istället för att skriva en punkt för dina tre månader på McDonald’s, en för året du jobbade på BurgerKing och ytterligare för din praktik på Max Hamburgare, så skriver du alla tre i en och samma punkt, till exempel “Kundservice i restaurang”.

De som läste det här ⬆ gillade också de här ⬇

De 4 dimensionerna <br/>- Vad som krävs för att verkligen GILLA jobbet

De 4 dimensionerna
– Vad som krävs för att verkligen GILLA jobbet

Vad är det som gör att ett jobb känns så mycket bättre än ett annat? Varför är det inte så nice som du hade tänkt med eget företag? Vad är det de har, de som gillar jobbet så där löjligt mycket? Läs hela inlägget ...
Vad är företagskultur? </br>– Den klassiska definitionen vs. Det nya synsättet

Vad är företagskultur? – Den klassiska definitionen vs. Det nya synsättet

Företagskultur brukade vara värderingar, attityder och beteenden. Men det var då. Synen på företagskultur förändras och du behöver ett helt annat synsätt idag. Läs hela inlägget ...
Så får du jobb var du vill (utan kontakter) <br/>- Sveriges mest lästa inlägg om jobbsök

Så får du jobb var du vill (utan kontakter)
– Sveriges mest lästa inlägg om jobbsök

Det är i princip bara två saker som avgör om du kommer vidare eller inte i en rekryteringsprocess. Har du råd att fortsätta missa dem? Läs hela inlägget ...
Du äger din utveckling - Ingen annan

Du äger din utveckling – Ingen annan

Inga fler ursäkter. Det är DU och bara du som styr ditt jobbliv. Du behöver tänka de svåra tankarna, fatta de tuffa besluten och se din egen roll i allt från de stora frågorna till de små vardagliga situationerna. Läs hela inlägget ...

Publicerat av Erik Fors-Andrée

Entreprenör, talare, utforskare, tänkare, upplevelse-junkie. Grundare gomonday.se. Boredom hurts my brain. Vill du prata mer? Du hittar mig på bland annat LinkedIn eller så kan du hitta en tid i min lunchkalender.

Dela med en vän eller kollega