Innehåll
Buffer är ett fascinerande företag. Även om det är litet finns det mycket att inspireras och dra lärdom av. Buffer erbjuder ett verktyg för att göra det lättare att dela och följa upp sitt eget engagemang i sociala medier. Det första som slår mig när jag läser om dem är att de jobbar distribuerat, det vill säga de 23 medarbetarna finns utspridda över hela världen. Man har visserligen ett kontor i San Francisco, men man har också medarbetare i flera andra stater i USA, liksom i bland annat Taiwan, Australien, Sverige och UK. Tre gånger om året träffas alla medarbetare och i övrigt sker det mesta arbetet på distans.
Men det mest fascinerande med Buffer är inte det distribuerade arbetssättet. Det som sticker ut är hur hårt man jobbar med transparens och öppenhet. Många organisationer och konsulter har pratat om transparens de senaste åren, men få har lyckats omsätta transparens i praktisk handling. Och jag tror inte att någon gör det så väl som Buffer.
Default to Transparency
Buffer jobbar stenhårt med transparens, både internt och externt. Självklart är de också öppna med hur de jobbar med öppenhet och rapporterar om det löpande i sin öppenhetsblogg. Bland Buffers nio värderingar finns denna:
Default to Transparency - You take pride in opportunities to share our beliefs, failures, strengths and decisions - You use transparency as a tool to help others - You always state your thoughts immediately and with honesty - You share early in the decision process to avoid "big revelations"
Redan formuleringen tycker jag säger mycket: Default to Transparency. Ha transparens som utgångspunkt. Transparens är det vi faller tillbaka på som standard, inte något vi klistrar på i efterhand. Om vi inte vet vad vi ska säga, hur mycket vi ska berätta eller hur vi ska gå ut med information, så är ändå utgångsläget att allt ska ut.
Transparens i praktiken
Löner
På öppenhetsbloggen har Buffer till exempel introducerat transparenta löner. Lönerna på Buffer beräknas utifrån en formel som ser ut så här:
Lön = Befattning X Senioritet X Erfarenhet + Geografisk plats (+ val mellan aktier eller 10.000 dollar extra i lön)
Löner för samtliga medarbetare, inklusive hur formeln tillämpats, redovisas öppet på bloggen. Där kan jag alltså läsa att Åsa som jobbar med kundtjänst (med titeln Senior Happiness Hero) och som hjälpte mig när jag hade problem häromdagen, tjänar 47.260 kr/mån. I ett annat inlägg kan jag också se att hon fick den lönen efter en ökning nu i december i fjol.
Affär
Siffror som de allra flesta organisationer anstränger sig för att hålla hemliga, lägger Buffer istället energi på att göra öppna och tillgängliga. Hur bolaget mår kan vem som helst följa i en publik dashboard. Där redovisas månadens intäkt, intäkt per kund och flera andra nyckeltal. Man kan till och med se live när transaktioner görs, som att en kund för 6 minuter sedan betalade in $102. Till detta kommer också en del blogginlägg om företagets ekonomiska läge. I oktober förra året skrev man till exempel att det fanns $311,719 på banken.
Internkommunikation
En annan konkret åtgärd för att öka transparensen är att alla interna mejl som skickas mellan två personer, även kopieras in till en lista som alla har tillgång till. Så när två systemutvecklare mejlar varandra, lägger de också en kopia till mejllistan för utvecklare så andra kan följa med om de vill. Det här beskrivs betydligt mer utförligt på vd Joel Gascoignes blogg.
Buffer tar verkligen transparens till helt nya höjder. Och det är riktigt imponerande! I en intervju med Inc.com beskriver Leo Widrich, en av företagets grundare, två av de viktigaste fördelarna med transparensen. Det skapar förtroende hos kunder och andra intressenter. Och det är attraktivt för medarbetarna.
(Ursprungligen publicerad i HR & Leadership Briefing Nr 5 2014)