Använd Twitter för att förstå målgruppens attityder

Att förstå målgruppens behov och attityder är bland det viktigaste som finns som företagare. Det kan också vara bland det svåraste och mest kostsamma. Men det finns många enkla sätt att lära sig grundläggande saker om sin målgrupp. Det mest självklara är förstås att helt enkelt fråga!

Personligt brev - Twitter

Min målgrupp för Cruited är, från ett väldigt brett perspektiv, alla människor som söker jobb. De kan vara arbetslösa, men de kan lika gärna ha jobb och söka sig till nytt. Ämnet jobbsökande engagerar väldigt många människor och många har en åsikt. Jag har lärt mig mycket om behoven för den här målgruppen genom min blogg där jag skrivit en del inlägg om jobbsökande. Frågorna jag får på bloggen säger mycket om vad man upplever som svårt och vad man behöver hjälp med. Självklart behöver den bilden kompletteras av andra källor, inte minst samtal med människor som just nu söker jobb. 

De senaste veckorna har jag försökt förstå mer av attityderna hos den här målgruppen. Kommentarer och diskussioner på bloggen och i andra sammanhang säger en hel del om behoven, men inte lika mycket om attityderna. För att förstå attityder är Twitter bra. Det är ett medium som uppmuntrar till spontana uttalanden och känsloyttringar (på ett annat sätt än till exempel kommentarer på en blogg).

Twitter avslöjar människors ångest över att skriva personligt brev

Jag har använt Twazzup men det finns många liknande verktyg. Jag är bara ute efter att kunna göra sökningar på nyckelord och få en överskådlig lista över tweets.

Ganska snabbt kunde jag konstatera att betydligt fler än hälften av de tweets som nämner ”personligt brev” har ungefär samma tema. De ger uttryck för en ångest och frustration över att skriva personligt brev. Här är några representativa exempel på tweets från de senaste dygnen.

Personligt brev - Twitter Personligt brev - Twitter Personligt brev - Twitter Personligt brev - Twitter Personligt brev - Twitter

Vad säger det här?

Tjaa… det säger mig att det finns en stor mängd människor som känner ångest över att skriva personligt brev. Hur representativt det är för ”hela befolkningen” vet jag inte. Överlag verkar tweetsen vara skrivna av yngre personer och just de här (möjligen med undantag för x_x) är tjejer. Men på det stora hela tycker jag mönstret är tillräckligt tydligt för att jag ska kunna agera på det.

Genom att följa Twitter-meddelanden på det här sättet under en tid har jag också kunnat konstatera att personligt-brev-ångesten ser olika ut för olika människor. Utifrån det kan jag producera material för de olika grupperna och göra anpassningar i den produkt jag säljer.

Andra enkla sätt att identifiera attityder

Här är några andra enkla metoder:

  • Gör minienkäter på din webbplats. Jag har använt Quaraloo ett tag och kunnat dra en del intressanta slutsatser. Nyckeln för att få svar är att ställa frågor väldigt konkreta och rakt-på-sak samt kortfattade svarsalternativ.
  • Använd bloggsökning med till exempel Twingly. Vissa blogginlägg är intressanta att läsa i sin helhet, men för att förstå attityder kan det räcka långt att bara titta på rubriker och till exempel sortera dem i några olika kategorier i Excel.
  • Och återigen: Fråga. Fråga varför, på djupet, flera gånger. Varför är det jobbigt att skriva personligt brev när man söker jobb?

Och slutligen, för den som själv viss ångest över att skriva personligt brev: 6 tips – Så övervinner du din personligt brev-ångest