Öppet ledarskap handlar om att använda transparens och delaktighet som grund i ledarskapet.
Kategoriarkiv: Utvalt
Öppet ledarskap
Vad är företagskultur? – Den klassiska definitionen vs. Det nya synsättet
Företagskultur brukade vara värderingar, attityder och beteenden. Men det var då. Synen på företagskultur förändras och du behöver ett helt annat synsätt idag.
Varför du måste tänka mer på dig själv när du startar och driver företag
Det främsta skälet till att företag dör är inte att marknaden saknas. Det räcker inte med att att försöka hitta en marknad som matchar din produkt. Som företagare måste du ta med dig själv i ekvationen. Du måste hitta en match mellan produkten, marknaden och dig själv.
Företagskultur från ett grundarperspektiv
Det finns många infallsvinklar på kultur, men de allra flesta är överens om hur viktigt det är. I det här inlägget återkommer jag till ett synsätt på företagskultur som jag även har berört tidigare. Det är ett synsätt som jag tycker är värdefullt för att förstå kultur och göra det till något mer konkret. Som …
Nytt kontor varje dag
Vi har valt att var och en jobbar var de vill – bokstavligt talat. Vi har ingen fast arbetsplats utan väljer kontor dag för dag, utifrån var vi trivs och var vi kan fokusera som bäst.
Produktdriven vs. användardriven utveckling
Produktdriven vs. användardriven utveckling. Vad är skillnaden och vilket fungerar bäst?
Svårigheten att leda förändring i stora organisationer
Här är några vanliga utmaningar jag tycker man stöter på om och om igen när man jobbar med förändringsprojekt i stora organisationer. Har du fler exempel så lägg gärna till i kommentarsfältet! Stuprör Det finns starka avdelningar och enheter med bitvis egna agendor. Det är svårt att samarbeta utanför stuprören och de har en tendens …
Fortsätt läsa ”Svårigheten att leda förändring i stora organisationer”
Vår konkurrenskraft är beroende av tjänsteinnovation
Tjänsteinnovation handlar om att skapa konkurrenskraft och överleva på sikt; som enskild konsult, som tjänsteföretag och som land. För några hundra år sen hade vi ingen uppfattning om den enorma innovation som skulle komma att ske inom produktion och handel. Idag har de flesta en uppfattning om vad innovation av produkter handlar om, men vi …
Fortsätt läsa ”Vår konkurrenskraft är beroende av tjänsteinnovation”
8 skillnader mellan riktigt bra och genomsnittliga chefer
De bästa cheferna har en helt annan förståelse för arbetsplatsen, företaget och gruppen, jämfört med den genomsnittliga chefen. Det menar Geoffrey James som för några år sedan intervjuade flera av världens mest framgångsrika vd:ar. Det här inlägget är en översättning jag gjort av hans eget inlägg på inc.com. (Publicerat med hans tillstånd.)
Den styrande dynamiken i ledarskap
När jag såg ”A Beautiful Mind” 2001, om matematikern och Nobelpristagaren John Nash, fastnade jag för begreppet styrande dynamik, governing dynamics. Det Nash upptäckte var att det bästa resultatet inte uppnås när var och en i gruppen gör det som är bäst för honom själv, som den etablerade ekonomiska teorin var. Istället uppnår man det …
Att ge och att ta ansvar – Ansvarsbägaren
Som jag skrivit tidigare så tycker jag att personligt ansvarstagande är den absolut viktigaste personliga egenskapen. Genom att få ansvar och ta ansvar växer man som människa. Men att få och ta ansvar på jobbet är naturligtvis inte helt lätt. Jag har kommit på mig själv med att ibland säga att man behöver få ansvar för …
No Blame – Tio tankesätt för att eliminera Blame
Nu har det gått drygt ett halvår sedan vi började införa Lean (och ännu lite längre för ledningsgruppen). Under våren ska vi låta en extern person komma och titta på hur vi jobbar för att bedöma hur långt vi kommit och framförallt komma med förslag på hur vi går vidare. En grundpelare i Lean är …
Fortsätt läsa ”No Blame – Tio tankesätt för att eliminera Blame”