Lästid: Cirka 3 minuter

8 av 10 som överväger att byta jobb gör det för att de har en dålig chef. Och var fjärde person i Sverige har sagt upp sig på grund av dåligt ledarskap. Samtidigt väljer man jobb för utvecklingsmöjligheterna och utmaningen, inte för chefen. Vill du göra ett bra karriärval så välj chef, inte jobb eller arbetsuppgifter.

Chefen tar referenser på dig, men du tar inga referenser på chefen, trots att det är chefen som är avgörande för hur du kommer att trivas på jobbet. Enligt Karolinska institutet är det 64% högre chans att få en hjärtsjukdom för de som uppfattar sin chef som dålig.

Om man läser Dilbert blir det väldigt tydligt varför man ska välja chef. Dilberts chef är ett klockrent exempel på en dålig chef.

Mitt förra jobb illustrerar precis vad de här undersökningarna handlar om. Jag började för att jag fick ett otroligt utmanande projekt och stora utvecklingsmöjligheter. Jag skulle leda ett projekt som låg långt i framkanten både vad gäller produktutveckling, arbetssätt och teknik. Stor budget och stort ansvar.

Jag sa upp mig efter mindre än ett år. Det var alldeles för mycket motstånd i organisation, alldeles för många interna intressekonflikter och alldeles för mycket prestige. Utan en chef som 100% stöttar och jobbar i samma riktning finns det varken utvecklingsmöjlighet eller utmaning i ett sånt jobb. Dåligt chefskap dödade helt enkelt de skäl som gjorde att jag en gång valde jobbet.

Så väljer du rätt chef

Om det är viktigt för dig att trivas på jobbet eller göra karriär så ska du definitivt välja chef snarare än arbetsuppgifter och arbetsgivare. Du får större kontroll och ansvar för ditt framtida jobb och för din karriär. Och har mycket större chans att trivas.

  1. Gör en bakgrundskoll. Googla är en bra början, det kan avslöja alltifrån chefens fritidsintressen och tidigare jobb till det faktum att det inte finns någonting skrivet alls på nätet (vilket förstås kan tolkas på olika sätt).
  2. Känn på personkemin. Bli inte förblindad av att ha kommit på anställningsintervju och hur gärna du vill ha jobbet. Fundera på om personen du har framför dig är någon du känner tillit för och kan tänka dig att jobba med några år framöver. Du behöver inte vara vän med din chef, men du ska känna att det funkar, att det är en person som du trivs med. Kan du skratta med den här personen? Är det en person som är sig själv under intervjun eller känns det ansträngt?
  3. Fråga chefen rakt ut. Fråga om chefens syn på ledarskap och hur han/hon jobbar med till exempel feedback och din personliga utveckling. Varför skulle du vara en bra chef för mig?
  4. Chefens position. Ta reda på var i organisationen din tilltänkta chef befinner sig. Vem rapporterar han/hon till? Vad har chefen för relation till andra chefer, framförallt andra chefer som du kan komma att ha kontakt med? Det här handlar både om formell position och om informell position och inflytande.
  5. Ta referenser. I USA händer det att föräldrar tar referenser på chefer när barnen söker jobb. Jag vet inte om man ska låta sina föräldrar göra det, men att göra det själv är definitivt klokt.
LÄS OCKSÅ  Fastväxt
- Fyra dödligt allvarliga tecken på att du stannat för länge

Så kan du som chef hjälpa till

Fråga den som söker jobb om hur hon tycker att en bra chef ska vara och hur hon uppfattar dig. Men tänk på att det är en situation där många känner sig utsatta och varje fråga kan tolkas som ett urvalskriterium och besvaras därefter.

Ta referenser när du söker jobb hos oss!

Lästips: Att välja och välja bort chefen

De som läste det här ⬆ gillade också de här ⬇

Att ge och att ta ansvar - Ansvarsbägaren

Att ge och att ta ansvar – Ansvarsbägaren

Som jag skrivit tidigare så tycker jag att personligt ansvarstagande är den absolut viktigaste personliga egenskapen. Genom att få ansvar och ta ansvar växer man som människa. Men att få och ta ansvar på jobbet är naturligtvis inte helt lätt. Jag har kommit på mig Läs hela inlägget ...
Förbättring kan inte köpas

Förbättring kan inte köpas

Förbättring måste jobbas fram. Den kan inte köpas. Det här handlar inte om den klassiska lutherska plikten och hårda arbetsmoralen där inget får vara enkelt och roligt. Snarare tvärtom. Det är ett konstaterande att för att göra förbättringsarbete kul så måste man verkligen jobba med Läs hela inlägget ...
De 4 dimensionerna <br/>- Vad som krävs för att nästa jobb ska vara bättre

De 4 dimensionerna
– Vad som krävs för att nästa jobb ska vara bättre

Vad är det som gör att ett jobb känns så mycket bättre än ett annat? Varför är det inte så nice som du hade tänkt med eget företag? Vad är det de har, de som gillar jobbet så där löjligt mycket? Läs hela inlägget ...
Cialdinis sex principer för påverkan

Cialdinis sex principer för påverkan

Robert Cialdini är en av de främsta forskarna kring påverkan. I sina experimentstudier har han identifierat sex typer av grundläggande påverkningsmönster hos människor. (Nedanstående är ett bitvis redigerat inlägg från 25 januari 2005, se bakgrunden till det här). Missa inte filmen med Robert Cialdini längst Läs hela inlägget ...

Publicerat av Erik Fors-Andrée

Entreprenör, talare, utforskare, tänkare, upplevelse-junkie. Grundare gomonday.se. Boredom hurts my brain. Vill du prata mer? Du hittar mig på bland annat LinkedIn eller så kan du hitta en tid i min lunchkalender.

Dela med en vän eller kollega