Bossidy & Charan: Execution must shape strategy

(Det här är del 5 bland mina inlägg om Execution & Time Management. Alla inlägg finns här.) Företag och projekt skadas av för lite fokus på handling, genomförande och implementering och för mycket drömmande, intellektualisering och strategi hävdar Larry Bossidy och Ram Charan. ”People assume that the statement of an idea instantly produces results.” Det …

Effektivitet och lönsamhet

(Det här är del 4 bland mina inlägg om Execution & Time Management. Alla inlägg finns här.) Effektivitet handlar i grunden om förhållandet mellan resursåtgång och resultat; om att minimera resurserna och maximera resultatet. Så långt skulle jag säga att effektivitet är detsamma som lönsamhet. Det som skiljer de båda begreppen åt tror jag är …

Pfeffer & Stutton: Hinder mot handling

(Det här är del 3 bland mina inlägg om Execution & Time Management. Alla inlägg finns här.) Pfeffer och Stutton redovisar en studie om vanliga hinder för handling i organisationer: Rädsla, misstro och oro gör att människor inte vågar handla. Hylla istället misstagen och lär av dem! Uppmuntra ledande personer att redovisa misstag och vad …

-Stephen R. Covey: Viktigt är viktigare än bråttom

(Det här är del 1 bland mina inlägg om Execution & Time Management. Alla inlägg finns här.) Stephen R. Coveys ”The 7 Habits of Highly Effective People” är tyvärr väldigt överskattad som jag ser det. Av de sju vanorna Covey rekommenderar känns bara de tre första relevanta. Och bara den tredje av dessa utvecklas på …

Execution & Time Management

Det var alltför länge sedan jag skrev. Sjukdom och semester är en förklaring (men naturligtvis ingen ursäkt) till det. Under sommaren har jag studerat beslutsfattande, genomförande och effektivitet. Jag kommer de närmaste dagarna att skriva en serie inlägg kring nedanstående referenser: Stephen R. Covey, ”The 7 Habits of Highly Effective People” (1990) David Allen, ”Få …

En nöjd kund är en överraskad kund

Jag har ägnat kvällen och natten åt att tillsammans med Ronnie skissa på vår avrapportering till SVT Bild om utställningen i helgen. Bland annat har vi diskuterat vad en nöjd kund är. En nöjd kund för mig är till exempel: en överraskad kund, som fått mer än förväntat en kund som känner sig som prioritet …

Eliminera största köphindret

”Att eliminera kundernas största köphinder är det säkraste sättet att sälja mer.” Det var det enda givande i den reklamfolder (!) dagens föreläsare delade ut. Själv missade jag lektionen, som tydligen mer handlade om införsäljning än om undervisining. Thams & Nyås presenterade sin PDS-metod, som vad jag förstår är en kombination av kvalitativ och kvantitativ …

Få 100% av alla istället för att satsa allt på 2%

På bussen till Luleå lyssnade jag också på executive briefing med Charles O’Reilly som berättar om sin forskning kring spetskompetens och företagskulturer. O’Reilly har studerat ett flertal framgångsrika företag som valt att inte satsa alla resurser på spetsrekrytering och skyhöga löner åt de kanske 2% mest kompetenta medarbetarna. Hans slutsats är att det lönar sig …

Vanliga misstag i konflikter

Tim Ursiny som jag skrev om tidigare behandlar åtminstone 14 vanliga misstag i konflikter. Här är de jag tycker är mest givande: 1. Brist på intensitet och återkopplingAtt inte möta intensiteten i angreppet med lika stor intensitet (ej aggressivitet!) gör angriparen ännu mer upprörd eftersom han/hon tycker att man inte förstått allvaret i situationen. Likaså …

Hantera och ge sig in i konflikter

En konflikt uppstod för några dagar sen i vår examensgrupp. Så jag beslöt mig för att fundera ytterligare kring detta tema. Jag tror att det för mig handlar lika mycket om att klara mig bättre i konflikter som att faktiskt våga ge mig fullhjärtat in i dem. Så på bussresan mellan Stockholm och Luleå tog …

-Ledarens främsta styrmedel är målet

Idag hade vi en lektion som kretsade mycket kring styrmedel i ledarskap. Ett synsätt som jag noterade särskilt är synsättet att ledarens främsta styrmedel är målet. Målet är ett instrumentet för att få folk att göra saker — och göra det på rätt sätt. Här är några aspekter av detta: Om det i utgångsläget finns …