Sparka konservativt arsle

Av nån anledning har jag alltid sökt mig till konservativa branscher. Det mesta av mitt yrkesliv har jag varit i offentlig sektor. Där har jag upplevt tröga beslutsprocesser, överdrivet komplexa uppdrag, resursslöseri och ineffektivitet. När jag bytte bransch till revisionsvärlden trodde jag att det skulle vara lite mer nytänkande och flexibilitet, men jag hade förstås …

Ny organisation med fokus på tillväxt, delaktighet och tydlighet

Juristjouren har från och med idag en ny organisation. Verksamhet är organiserad i tre juristgrupper, en rådgivningsgrupp samt stödfunktioner. För att kunna möta marknadens skiftande behov och uppmuntra till internt erfarenhetsutbyte, har jurist- och rådgivningsgrupperna kompetens inom flera rättsområden och samverkar sinsemellan genom fem sakområdesnätverk. 

Mångfald är en tillgång

UR JURISTJOURENS NYA JÄMLIKHETSPLAN: ”Det du håller i din hand är Juristjourens jämlikhetsplan. Det är ett litet papper men med mycket viktig uppgift och ett stort syfte – att öka jämlikheten på vår gemensamma arbetsplats. Med denna vill vi skapa en bättre arbetsmiljö för våra medarbetare, skapa goda förutsättningar för mångfald på vår byrå samt …

Nyinrett fikarum

Igår invigde vi vårt nyinredda fikarum med gemensam måndagsfrukost. Inredningsprojektet började jag, Jeanette, Svante och Jenny med redan förra veckan på Ikea. Och vid monteringen i lördags var även Selena med. Målet var att skapa en mysigare och varmare karaktär åt rummet – mer inbjudande helt enkelt. De gamla runda, vita borden och enkla stolarna som …

Professor Evert Gummesson om kundfokus och kontinuerliga förbättringar på Juristjouren

– Evert Gummesson, vad är ditt bästa tips till oss för att skapa en kultur där kunden står 100% i fokus? – Det är aldrig lätt att ge ett besked om en enda sak som är viktigast, det varierar ju med den individuelle kundens behov. Det som många gånger kan framstå som marginellt , särskilt …

Juristjouren 2011 – En framtida årssummering

Så här hoppas jag att min årssummering ska se ut nästa år, alltså 2011. Det är dags att summera året som varit och se tillbaka på vad vi åstadkommit. Och personligen kan jag säga att det aldrig varit roligare att göra en årssummering än 2011.

Större öppenhet och delaktighet i ledningens arbete

En av diskussionerna på veckans ledningsgruppsmöte handlade om delaktighet och öppenhet. Hur kan vi ha större transparens i arbetet så att alla kan vara mer delaktiga i det arbete som ledningen gör? Vi har kommit fram till följande inriktning: Agenda för ledningsmöten ska bli tillgänglig för alla på Juristjouren innan mötet Protokoll från ledningsmöten ska …

Växel eller kundtjänst?

För drygt en vecka sen konstaterade vi att under lunchtid 11-13 så är det lite fler inkommande samtal till vår rådgivning och växel än andra tider. Många passar på att ringa till oss från jobbet under lunchen. Inte så konstigt, men när man tänker på att vår rådgivning och växel samtidigt är lite mindre bemannad …