Din närmaste chef är ofta avgörande för ifall du kommer att utvecklas på din nya arbetsplats eller inte. Faktum är att en av fyra svenskar har sagt upp sig på grund av en dålig chef enligt en undersökning från Infact som gjordes 2011. På samma sätt har säkert de flesta upplevt att när en bra chef byter arbetsplats, följer ofta tidigare anställda som ett pärlband till det nya företaget ‒ man vill så gärna arbeta med en bra chef som gör att man trivs och utvecklas på jobbet.

Var fjärde googlar chefen

Chefens betydelse för ens karriär har också gjort att det blivit vanligare att arbetssökanden tar referenser på sina potentiella chefer när de söker nytt jobb. Att ifrågasätta chefen och arbetsplatsen är också bra eftersom det inte bara är du som säljer ditt arbete, de säljer in sig själva till dig med och kommer alltså att vara selektiva i det de berättar om du inte ifrågasätter dem.

För den som undrar hur man gör och vad man bör tänka på, här kommer några bra tips.

Så kollar du upp chefen

1. Googla

Självklart ska du googla både din arbetsgivare och din nya chef. Bristfälligt ledarskap eller sunkig företagskultur avslöjas inte sällan i nätforum av före detta anställda. Chefens tidigare positioner och uttalanden kan visa på styrkor, svagheter och intressen som hjälper dig att få en bild av henom.

Självklart ska du googla både din arbetsgivare och din nya chef Klicka för att Tweeta

Titta också efter någon eller några andra ledare att jämföra chefen med. Kolla upp bra chefer i samma bransch: googla om branschen, kolla branschtidningar, branschforum ‒ vilka utmärker sig? Vilka verkar ha bra resultat men syns mindre i media?

2. Fråga

De flesta chefer blir nog lite överrumplade om du ber om referenser. Men om de tar det på fel sätt har du i varje fall fått en sak bekräftad: det är troligen inte en så bra chef. Det kan kännas lite obekvämt när man inte är van, men det visar bara att man är intresserad och ambitiös.

Mycket beror givetvis också på hur du tar upp det. Försök att göra det på ett trevligt och genuint sätt, visa att du verkligen vill veta vem det är som sitter mittemot dig, var beredd på att förklara varför du ställer frågor om chefen. “Jo, det känns viktigt för mig att veta vad jag ger mig in på, både för er skull och min egen, så att jag inte blir besviken och vill sluta ifall jobbet inte är vad jag trodde det skulle vara”, till exempel.

Frågor som kan vara bra att ställa är:

  • Hur är du som chef?
  • Hur ser du på ditt ledarskap och chefskap?
  • Hur länge har du jobbat som chef och hur blev du det?
  • Ta något av företagets kärnvärden och fråga hur chefen ser på det ‒ vad betyder det för henom?
  • Är du en del av ledningsgruppen? Hur arbetar du med andra chefer/avdelningar?
  • Vilka drivkrafter har du? Hur ser du på dig själv och på ditt jobb?
  • Vad har ni för personalomsättning?
  • Är det här en ny tjänst? Vad hände med den som hade tjänsten tidigare?
  • Hur ser du på den här rollen som jag söker hos er?

3. Testa personkemin

Förutom att fråga om de professionella aspekterna av chefens ledarskap och arbetsplatsen är det viktigt att vara medveten om personkemi. Att avgöra om personkemin fungerar under den begränsade tid som en eller ett par arbetsintervjuer utgör är inte helt självklart. Att ställa allt för privata frågor kan också tolkas som oprofessionellt, men om du har en god social förmåga kan du smyga in ganska avslöjande frågor “under radarn”. Och magkänslan är viktig.

Fundera på värden som du uppskattar hos människor utöver deras professionella kvaliteter: kanske att de är fotbollsintresserade, att de tycker att sociala rättvisefrågor är viktiga, att de är intresserade av kultur, eller vad det nu kan vara. Om du får möjlighet att leda samtalet in på ett mer personligt plan utan att det känns långsökt, testa.

Om du till exempel säger “jag spelade fotboll igår så jag har en jäkla träningsvärk” kanske hen går igång och “avslöjar” sig. Om du säger “jag har precis upptäckt ljudböcker, jag har inte tid att läsa böcker längre så det är perfekt” kanske hen berättar om sina läsvanor eller något annat som avslöjar någonting om hens personlighet.

Undvik i alla fall de sämsta cheferna

Oavsett hur du gör det är det bra att försöka få en bild av din potentiella chef, eftersom han eller hon kommer att spela en stor roll för om du kommer att trivas med ditt nya arbete eller inte. Du kanske inte känner att du har möjlighet att tacka nej bara för att du inte tycker att chefen verkar bra. Men man kan ha det med sig i sitt urval. Om du har svårt att välja chef, kan du i varje fall fokusera på att undvika de dåliga.

Förresten, läs gärna den här intervjun med mig i Jusektidningen om vikten av att kolla upp sin chef innan man tar ett jobb.

Skriv gärna en kommentar här nedanför om du har några erfarenheter av att kolla upp chefen!

Det är jag som skriver de allra flesta inläggen på vd-blogg. Om du har några tankar kring vad du just läste vore det super om du delar med dig i kommentarerna. Du hittar mig på bland annat LinkedIn och vill du ses eller höras så kollar du på kontaktsidan.
  • I den värld av sociala medier och Google vi lever i är det ett naturligt beteende att söka på nya personer man kommer i kontakt med. I min krets är det inget konstigt att kunna prata med en person om deras liv trots att man inte har träffat personen innan.

  • jag tror det är mycket klokt att kolla upp sin chef innan man tar ett jobb. Väljer man fel chef blir det svårt att lyckas på jobbet. Rätt chef däremot kan göra att man både trivs bättre och lär sig mer… Arbetsglädje och inspiration är de viktigaste faktorerna för att trivas på jobbet… Det är också det en bra chef ska lyckas ge dig.

  • angelicaalm.se

    Bra inlägg! Jag googlar inte bara min chef utan människor jag nätverkar med innan. Det ger ett seriösare intryck och ofta vet jag vad personerna tycker om att göra på fritiden, vad som driver dem etc.

    • Hmm, det finns både för och nackdelar med det… Jag skulle nog inte göra det. Ibland är det bättre att skapa en egen uppfattning av personen än läsa om den på nätet…