Vad är det som gör att ett jobb känns så mycket bättre än ett annat? Varför är det inte så nice som du hade tänkt med eget företag? Vad är det de har, de som gillar jobbet så där löjligt mycket?
Kategoriarkiv: Karriär
De 4 dimensionerna
Säg upp dig!
En vän som jobbade som supportingenjör på ett stort företag har berättat för mig hur han under en tid mått dåligt på jobbet. Framförallt så trivdes han inte med det klimat som hade satt sig i väggarna på företaget. Det var en ”grabbig” och rå miljö, med bland annat sexistiska uttalanden (eller förlåt, ”skämt” kallades …
Våga tänka ego
En nyckel till framgång är att känna till och använda sina styrkor. När man pratar om styrkor tänker de flesta på personliga egenskaper, kunskaper eller färdigheter. Men din största styrka handlar sällan om att du är kreativ, flexibel, analytisk eller nyfiken. Eller att du kan allt om servicesektorn, ipv6 eller maskinunderhåll.
StrengthsFinder – Att hitta sina fem främsta styrkor
Jag har en väldigt pragmatisk inställning till personlighetstest och allt annat som har med personlig utveckling att göra. Det är förstås intressant att fundera på hur vetenskapliga testerna egentligen är och hur de är framtagna, men det viktigaste är är hur man kan använda dem. Ger de mig ett underlag som jag tycker är relevant …
Fortsätt läsa ”StrengthsFinder – Att hitta sina fem främsta styrkor”
Insights Discovery – jag gör ett personlighetstest
Här är resultatet från ett personlighetstest jag genomfört. Insights Discovery är ett personlighetstest som bygger på Carl Jungs personlighetstyper. Den beskriver en persons styrkor och svagheter och kan vara en hjälp att förstå sig själv, känna till sina svagheter och förstärka sina styrkor. Det ger också tips till vad man ska tänka på när man kommunicerar …
Fortsätt läsa ”Insights Discovery – jag gör ett personlighetstest”
De två saker som krävs för att vara lycklig på jobbet!
Alexander Kjerulf har den helt underbara titeln Chief Happiness Officer. Han är expert på vad som får oss att trivas – älska! – vårt jobb. Och det bästa av allt: Det krävs bara två saker!
Att ge och att ta ansvar – Ansvarsbägaren
Som jag skrivit tidigare så tycker jag att personligt ansvarstagande är den absolut viktigaste personliga egenskapen. Genom att få ansvar och ta ansvar växer man som människa. Men att få och ta ansvar på jobbet är naturligtvis inte helt lätt. Jag har kommit på mig själv med att ibland säga att man behöver få ansvar för …
Så tränar du personligt ansvarstagande
Jag tycker att personligt ansvarstagande är den absolut viktigaste personliga egenskapen i alla sammanhang: Jobbet, familjen, fritiden. Genom personligt ansvarstagande gör man bättre ifrån sig, trivs bättre med sig själv, uppskattas mer av andra. Dessutom är personligt ansvarstagande också grunden för att kunna förbättra andra egenskaper och förmågor.
7 frågor till dig som siktar på att bli chef
Jag fick tips från Nina Jansdotter om ett inlägg om hur man blir chef. Sju frågor för att klargöra vem du är och vad du vill. Nedan är frågorna samt mina korta svar på dem för att beskriva hur jag själv resonerade kring detta när jag började som vd på Juristjouren.
Ditt professionella rykte är allt du har
Anställd på Juristjouren: Om du vill jobba med ditt personliga varumärke så meddela mig så tittar vi på hur vi kan göra! GÄSTINLÄGG AV PER FRYKMAN: Efter att ha drivit ett företag inom rekryteringsområdet i 15 år, arbetar jag sedan 5 år med att ta reda på och analysera människors professionella rykte och utveckla deras …