Som många andra IT-bolag grundades HP i mycket liten skala, i ett garage. Grundarna formulerade 1941 några principer för hur de ville jobba.

När bolaget långt senare var betydligt större använde vd Carly Fiorina de gamla principerna för att väcka nytt liv i bolaget. Principerna publicerades i årsredovisningen från 1999 och återanvändes senare även i en reklamkampanj, tillsammans med en bild på David Packards gamla garage där bolagets grundades.

Rules of the garage

Believe you can change the world.
Work quickly, keep the tools unlocked,
work whenever.

Know when to work alone and when to
work together.
Share — tools, ideas. Trust your colleagues.

No politics. No bureaucracy. (These are ridiculous
in a garage.)
The customer defines a job well done.

Radical ideas are not bad ideas.
Invent different ways of working.

Make a contribution every day. If it doesn’t
contribute, it doesn’t leave the garage.

Believe that together we can do anything.
Invent.

 

Jag vill påskynda utvecklingen mot ett mer flexibelt, öppet och dynamiskt arbetsliv. Jag är entreprenör, föreläsare och digital affärsrådgivare. Från att ha jobbat i stora organisationer som PwC, Socialstyrelsen och Försvarsmakten, driver jag nu ett litet team där kultur och samhörighet byggs med digitala verktyg. Utan kontor och med spridning över fyra kontinenter samarbetar vi helt online. Vill du prata mer? Du hittar mig på bland annat LinkedIn eller så kan du hitta en tid i min lunchkalender.