Företagskultur från ett grundarperspektiv

Det finns många infallsvinklar på kultur, men de allra flesta är överens om hur viktigt det är. I det här inlägget återkommer jag till ett synsätt på företagskultur som jag även har berört tidigare. Det är ett synsätt som jag tycker är värdefullt för att förstå kultur och göra det till något mer konkret. Som …

Hur Cruited utvecklas för att hjälpa fler till ett bättre jobb

Mycket har hänt på fyra år. När jag startade Cruited 2013 var det för att hjälpa människor skriva starkare jobbansökningar. Jag var trött på att bra, talangfulla människor försvann bakom dåliga jobbansökningar. Sen dess har vi lagt om vår affärsmodell, byggt relationer till flera nyckelkunder och börjat erbjuda fler tjänster. I takt med att vi …

Lägg ner besattheten över att få folk att stanna

Det är dags att lägga ner besattheten över att få folk att stanna hos samma arbetsgivare. Från HR-avdelningar framhävs det ofta hur dyrt det är att rekrytera – och framförallt hur dyrt det är att rekrytera fel. Och man lägger stora resurser på förmåner och utvecklingsprogram för att få folk att stanna. Jag menar att …

Lättnaden och utmaningarna i att bli fler

Från och med i måndags är vi fyra personer som jobbar heltid med Cruited, vilket är en fördubbling jämfört med tidigare. Totalt är vi hela elva personer i teamet. För mig personligen är det en stor lättnad att vi är fler. Men det innebär också nya utmaningar och möjligheter. Att det är fler som jobbar …

Mina mål för Cruited 2017

Varje år inför 31 december funderar jag på året som gått och året som kommer. Nu i december 2016 ställde jag mig den här frågan: Hur vill jag att mitt företag ska vara annorlunda i december 2017? Frågan är bra av två anledningar: Den fokuserar på vad som faktiskt ska vara annorlunda, vilket jag tycker …

Think Different – Kampanjen som gjorde Apple till nummer 1 igen

Jag stötte på en video från 1997 från ett internt möte på Apple. Steve Jobs står i kortbyxor och presenterar Think Different-kampanjen. Jag återpublicerar därför det här gamla inlägget om det jag menar är tidernas bästa reklamkampanj. Filmen med Steve Jobs finns längst ner i inlägget. ”You don’t want people to say ’I like it’. You …