Varje år inför 31 december funderar jag på året som gått och året som kommer. Nu i december 2016 ställde jag mig den här frågan:

Hur vill jag att mitt företag ska vara annorlunda i december 2017?

Frågan är bra av två anledningar: Den fokuserar på vad som faktiskt ska vara annorlunda, vilket jag tycker leder till en mer konkret bild än att ”bara” tänka på mål. Och den utgår från ett ”jag”, vilket är viktigt för mig som grundare och största ägare till bolaget.

Det här är mina slutsatser. I slutet av 2017:

  • Vi har en ARR på 4 msek, vilket möjliggör:
    – att vi har ett större team i produktion: mindre sårbarhet, färre flaskhalsar
    – att vi betalar vettiga löner till alla inblandade, inklusive delägare
  • Jag känner att vi under året rapporterat och kommer fortsätta rapportera små stabila förbättringar i de olika värden vi mäter för kundupplevelse i vårt kärnerbjudande:
    – Bedömning av CV, personligt brev och LinkedIn-profil
    – Individuella karriärsamtal
    – Intervjuförberedelse
  • Saker funkar även utan mig, inklusive leverans, kontinuerliga förbättringar och uppföljning. Det innebär:
    – att jag kan tänka mer strategiskt, satsa på nya marknader (hej grannländer!) och kanske helt nya produkter

De här målen känns i sig som ett tecken på att vi börjar komma in i en ny fas. Vi har en mycket tydligare bild idag än för ett år sen om vad vi gör, vad vårt erbjudande är, vilka våra kunder är, vad våra nyckeltal är och vad som är viktigast för oss.

Sedan tidigare är vår Roadmap tillgänglig online. Den är nu uppdaterad för att reflektera målen för 2017.

Vi söker just nu förstärkning