14 trender och utmaningar för konsultvärlden

Sverige och de flesta industriländer är tjänstesamhällen, det vill säga mer än hälften av befolkningen jobbar i tjänstesektorn. En stor del av detta är kunskapsintensiv tjänstesektor (drygt en femtedel av Sveriges sysselsättning), alltså konsulter, revisorer, jurister, experter…

Trots att en så stor andel av vår ekonomi är tjänster, så har det fortfarande inte skett några större förändringar för sektorn. När vi gick från jordbrukssamhälle till industrisamhälle under 1800-talet var det inte bara industrins andel av den totala ekonomin som förändrades. Det var också djupgående förändringar i bland annat maktförhållanden , beteenden och arbetssätt. En liknande förändring kommer att ske för tjänstesektorn (och därmed samhället i stort), främst driven av den tekniska utvecklingen, globaliseringen och fortsatta avregleringar.

Här är åtta 14 trender och utmaningar jag ser för konsultvärlden. De är tänkta som underlag för diskussion och inspiration för företag som säljer konsulttjänster i någon form. Förslag på upplägg: Välj några av utmaningarna och trenderna och diskutera utifrån nedanstående frågeställningar. 

  1. Stämmer det här påståendet? Vad talar för och emot?
  2. Gäller det här oss? (Tips: De flesta säger nej, men tror att det gäller andra. Det kan ju vara värt att fundera på om den ekvationen verkligen går ihop.)
  3. Hur kan vi dra fördel av detta? (Undvik att hamna i diskussioner om hur man kan förhala eller förhindra utvecklingen, eller vilka riskerna är.)
  4. Blir förvirringen större efter diskussionerna så boka en lunch med mig så reder vi ut det!

 


Trender och utmaningar för konsultvärlden from Erik Fors-Andrée
Här är en utmärkt artikel från Harvard Business Review, på samma ämne: Consulting on the cusp of disruption

Uppdateringslogg: 2013-10-24 06:37 publicerad med 8, 2013-10-24 22:37 kompletterad till 10

Ett svar

  1. Profilbild för Joakim Ganse
    Joakim Ganse

    Kunskap,
    Min erfarenhet är att ju mer kunskap jag ger mina kunder och ju mer de lär sig desto mer jobb får jag.
    En förutsättning är naturligtvis att jag ligger före och lär mig fortare än kunderna men det är nästan omöjligt att inte göra det eftersom jag har flera kunder och ser flera verksamheter när dom endast ser en.

    Tillämpar open source tänket på kunskap, funkar lysande. I alla fall i min bransch (Identitetshantering) där produkterna och tillämpningarna utvecklas. Det kan säkert se annorlunda ut i stagnerande eller statiska branscher.