
Dale Carnegie skrev 1937 boken ”How to Win Friends and Influence People” (utgiven på svenska med titeln ”Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning”). Titeln låter kanske lite löjlig men boken är faktiskt välskriven och innehållsrik. Det var en av de första och mest säljande böckerna i självhjälp eller personlig utveckling. Boken handlar kort och gott om hur man blir framgångsrik.
Carnegies tre grundläggande tekniker för att framgångsrikt bemöta andra människor
Don’t critizise, condemn or complain.
Positiv betingning är effektivare än negativ.
”It’s a lot more profitable to begin with yourself, then trying to improve others — and a lot less dangerous.” (Red. citat)
Det är inte svårt att kritisera andra — det kan vem som helst göra. Men att ha förståelse (och förlåtande) för andras handlingar är svårare. Förstå istället för att kritisera — det skapar sympati, tolerans och vänlighet… ”to know all is to forgive all”.
Give honest, sincere appreciation.
Uppmuntran och uppskattning är grunden till motivation. Glorifiera människorna omkring dig!
”The deepest urge in human nature, is the desire to be important.” (John Dewey)
”The deepest principle in human nature is the craving to be appreciated” (William James)
Man når längre genom att tänka på fördelarna för den andra personen och inte bara sina egna. ”Desire for intention”, ”parental interest and approval”, ”nourishment for my self esteem”…
”Every man I meet is my superior in some way. In that, I learn of him.” (Emerson)
”Let’s cease think of our accomplishments or wants — let’s try to figure out the other persons good points.”
Arouse in the other person an eager want.
Det finns bara ett sätt att få folk att göra något: Få dem att vilja göra det.
”Why talk about what we want — that’s childish, absurd. Of course you’re interested in what you want, you are eternally interesed in it, but no one else is. The rest of us, are just like you, we are interested in what we want. So the only way on earth to influence other people, is to talk about what they want and to show them how to get it.”
”If there is any one secret of success, it lies in the ability to get the other persons point of view and see things from that persons angle as well as from your own.” (Henry Ford)
Dale Carnegies 6 tekniker för att förstå och komma överens med andra människor
Become genuinely interested in other people.
”Jag” är språkets mest använda ord, av den enkla anledningen att folk är intresserade av sig själva. Lär känna folks nanm, födelsedagar och intressen — visa intresse för dem.
”We are interested in others when they are interested in us.” (Publilius Syrus)
Smile.
Handling och känsla följer varandra hand i hand — om man reglerar handlingen, vilken är direkt underordnad viljan, så kan man styra känslorna. Ett leeden skapar glädje.
”There is nothing either good nor bad, but thinking makes it so.” (William Shakespeare)
Remember that a person’s name is to that person the sweetest and most important sound in any language.
Människor vill ge sina namn i museisamlingar, fonder och släktträd. Man är mer intresserad av sitt eget namn än av andra och lystrar instinktivt när man hör det nämnas.
Be a good listener — encourage others to talk about themselves.
En intressant samtalspart är i många fall en god lyssnare. Uppmundra samtalsparten att prata, för nästan alla är intresserade av att berätta om sig själva. Inget är så smickrande som någon som verkligt intresserat lyssnar och tar till sig.
Kunden som klagar är i många fall bara ute efter en känsla av betydelse. Lyssna till klagomålet, så behöver kraven kanske inte ens tillgodoses… Läs på om människor och visa intresse för dem. Människor behöver ofta en lyssnare för att själva bilda sig en uppfattning och för att avlasta sina tankar.
”To be interesting — be interested.”
Talk in terms of the other persons interests.
Presentera erbjudanden från mottagarens synvinkel — vad har han eller hon att tjäna på detta?
Make the other person feel important, and do it sincerely.
Nästan alla man träffar, tycker att de är bättre än man själv på något sätt. Få de att förstå att man uppriktigt erkänner deras överlägsenhet.
”Talk to people about themselves and they will listen for hours.” (Disraeli)
Gör mot andra, som du vill att andra ska göra mot dig. Visa uppskattning, tacksamhet, glädje, värme… Uttryck beundran.
Utgå från andra
Carnegie verkar utgå från en psykologisk egoism. Han pratar till exempel om hur en gåva till Röda korset bottnar i sökandet efter känslan av att ha gjort en god gärning.
”Self expression is the dominant necessity of human nature.” (William Winter)
Låt andra tro att den briljanta idén är deras, låt dem själva koka ihop den, så kommer de att tycka om den, även de inte först gjorde det när du presenterade den.
Man vill hellre köpa, än bli påsåld något. Man vill vara viktig, själv fatta besluten och själv stå i centrum, även om det sker på mycket skiftande sätt. ”Besvara snarast” kan skapa en känsla av mindervärde hos mottagaren — ”har han mindre tid än jag”.
Påverka genom motpartens vilja och önskan. Hitta ”efterfrågan” och anpassa erbjudandet efter den.

6 svar
Han var en av de största och första manipulatorerna med en beteendevetenskaplig anstrykning.
Det hela låter som SAS gamla charmkurser. Det man kan nå med den här metoden är ett ytligt beteende
av blädande leende och spelad förståelse. En maskerad, helt enkelt.
I punkt 1 är det han talar om inte alla positiv förstärkning. Där är han tydligen även okunnig.
torestad.blogspot.com
Alla människor vill påverka andra människor, få med sig andra, känna sig behövda och ingå i ett sammanhang. Det är något man måste förhålla sig till, vilket man gör på olika sätt i allt från kulturellt skapande, till reklam, försäljning, marknadsföring, retorik, utbildning, pedagogik och allt annat där man kommer i kontakt med andra människor (det vill säga nästan allt). Beter man sig medvetet på ett sätt så andra människor tar skada, så kan jag köpa att man kallar det manipulation. Men jag har svårt att se att metoder i sig kan vara manipulativa – det är en fråga om hur de används. Eller?
Så här står det t.ex. i budskapet:
”Lyssna till klagomålet, så behöver kraven kanske inte ens tillgodoses…”
Vill kunden bli påverkad? Metoden erkänns vara manipulativ.
torestad.blogspot.com
Klok man som vill föra vidare sin erfarenhet och sina synvinklar…. ska kolla om jag kan finna den boken……/Patricia
Nu kanske jag inte är lika anti som Bertil här verkar vara, men jag blir lite fundersam.
Jag skulle vilja höra taktiken, filosofin, tankesättet, värderingar(?!) sätt från Erik Fors-Andrées perspektiv. Vi har fått se en hel del om andras arbetssätt, persoliga synsätt, filosofi, taktiker och tekniker osv.
Saknar dock ditt signum, märket efter dig….
Mitt signum är öppenhet och ständig förbättring ;) Det är ett pågående projekt, som just nu tar formen av vad jag kallar Öppet ledarskap. Var gärna med i den utvecklingen på http://www.facebook.com/oppetledarskap