Som entreprenör är det nästan alltid här och nu. Samtidigt har man alltid blicken mot framtiden, mot det stora som man ska bygga upp. Jag blir ofta frustrerad över att det inte går (ännu) snabbare framåt. Vaknar 07 och lägger mig 02. Och ändå är det som att tiden inte räcker till. Min fru säger till mig att jag gjort det jag sagt att jag skulle göra under dagen, men jag kommer inte ifrån känslan av att det inte räcker. Jag vill mer.

Tänker att det ibland kan vara klokt att blicka bakåt också. Och idag är ett sådant tillfälle. Idag är det exakt 6 månader sedan den officiella lanseringen av Cruited, 20 augusti 2013. Hela sex månader har gått. Och samtidigt bara sex månader.

Den allra första tiden – Bevisa att det finns ett behov som går att lösa

För den som inte vet det, så erbjuder Cruited webbaserade verktyg för jobbsökare. Det vi (då var det egentligen bara jag) lanserade var en tjänst för att granska personliga brev online. Hela idén växte fram från ett blogginlägg till ett företag nångång under våren 2013. Den storyn finns här.

När jag blickar tillbaka kan jag konstatera att jag åstadkommit enormt mycket på bara ett halvår. Det var en produkt som fungerade väl redan från start. Jag skulle vilja säga att det var en enormt stark känsla när första kunden kom in. Första kunden som jag inte hade en aning om vem det var. Nån som gått in på ett webbplats, tyckt att det var tillräckligt bra för att betala, genomfört ett köp och laddat upp de handlingar han behövde. Och på ett sätt var det förstås en häftig känsla som jag fortfarande kommer ihåg. Samtidigt var det ”här och nu” redan då. Jag stannade inte upp och kände efter, utan jobbade vidare med att nå ut mer, fortsätta utveckla produkten och ta in all feedback jag fick.

Jag hade skrivit ner några milstolpar – händelser som kändes betydande. Den första var att ha en produkt som gick att sälja och få in en första kund. Nästa milstolpe handlade om positiv feedback från ett antal kunder. Ytterligare en milstolpe var att få 10 köp på en vecka. Små steg framåt. 20 augusti och till cirka mitten av september hade jag uppnått alla milstolpar jag skrivit ner för fyra månader framåt.

De största utmaningarna så långt var ungefär de här:

  • Bestämma namn och hitta domännamn. Namnet Cruited är härlett från recruit och jag tycker det funkar rätt bra. Framförallt fick jag tag på allt jag ville: .com-domän, twitter-konto, linkedin-konto, facebook-konto. Däremot kan det ibland vara lite svårt att förmedla namnet muntligen, har jag märkt.
  • Få igång betallösningen. Jag valde betalsystem baserat på ett gäng faktorer, varav en var att det skulle vara snabbt och enkelt att komma igång. Ändå tog det över en månad från ansökan till godkänt från banker och andra aktörer, samt teknisk installation.
  • Frustrationen att inte ha någon att diskutera med. Det är inte så dramatiskt som det kanske låter, men att gå från nästan 30 anställda till att sitta bokstavligen själv var en större utmaning än jag räknat med. Kom på mig själv ibland med att sitta och föra resonemang med mig själv.

Entreprenörskap tycker jag handlar om att steg för steg identifiera vad som fungerar och skala bort sånt som inte fungerar. Steg för steg testa sig fram och bevisa bärkraften i det som från början bara var en idé. Under de första månaderna tycker jag att vi lyckades bevisa dels att det finns ett behov, dels att vi kan ge en lösning på det behovet.

Intresse från andra

Utgångspunkten för Cruited har hela tiden varit att vända sig direkt till jobbsökaren och inte till företag. Det är där jag ser en enorm lucka på marknaden – mycket få aktörer vänder sig direkt till de som söker jobb, vilket jag också tror gör att de tjänster och produkter som finns (som man till exempel kan få via arbetsgivare eller andra aktörer) inte blir riktigt lika bra.

Ganska kort efter lansering fick jag förfrågningar från företag och organisationer som ville diskutera eventuella samarbeten. Det var absolut inte nån stor uppsjö av intressenter men det var ändå fascinerande att det gick så snabbt.

De största utmaningarna månad 3, 4 och en bit in i 5 tycker jag var:

  • Ökningen av nya kunder, som varit så snabb under de första månaderna, avtog lika snabbt igen. Nivån låg stabil från vecka till vecka och minskade till och med under en period. Det här var enormt påfrestande. Jag frågade mig gång på gång ”vad är det som inte funkar”.  Och trots att jag visste att jag behövde gå vidare med utvecklingsarbetet på flera håll, så kunde jag inte släppa känslan av att göra alldeles för lite med marknad och sälj.
  • Frustrationen blev värre när jag insåg att de metoder som finns för att öka konverteringen (andelen som betalar på en webbplats) inte fungerade. För att öka konverteringen måste man studera hur besökarna rör sig på webbplatsen, dra slutsatser om var problemen ligger och göra justeringar. Jag satt med det här i princip dag och natt i 10 dagar men det blev ingen skillnad. Nånstans där insåg jag att mängden besökare helt enkelt var för liten och varierande för att kunna dra några slutsatser som jag kunde mäta effekten av.
  • Perioden dominerades också av ett helt lapptäcke av småproblem att lösa. Det är nog för övrigt generellt en av de största utmaningarna: mängden småsaker att ta hand om, som känns som att de kväver de större och viktigare sakerna, men som ändå måste göras.
  • Efter att ha jobbat med flera olika utvecklare och underleverantörer i många små steg för att bygga upp tjänsten, så kom jag till ett läge där jag var tvungen att fatta ett beslut om större insats. Större i bemärkelsen att jag var tvungen att välja mellan att göra några ful-lösningar för att hålla kostnaderna nere men samtidigt veta att jag senare kunde få desto större kostnader. Eller att skippa ful-lösningarna och ta en större kostnad på en gång för att troligen få mindre kostnader totalt sett. Även den här frågan krävde ett gäng sömnlösa nätter.

Samtidigt som de här utmaningarna fick jag också flera tydliga indikationer på att jag ligger ”helt rätt i tiden”, som det heter. Det pratades mycket i media om jobbsökande och arbetsmarknad. Arbetsförmedingens GD avgick några månader tidigare och nånstans under den här perioden lägger myndigheten också ner hela sin satsning på jobbcoaching, vilket jag ser som mycket positivt för branschen.

Högsäsong – Bevisa att det finns en marknad

Det finns faktiskt hög- och lågsäsong när det gäller jobbsökande. Den infaller, precis som i min förra bransch, direkt efter nyår och direkt efter sommaren. Folk har varit på semester, får tillfälle att tänka efter på sin tillvaro och bestämmer sig för att byta jobb. (Minst 1/3 funderar på att byta jobb – men bara 1/10 gör något åt det – men det är en annan historia…)

Cruiteds första högsäsong var alltså förra månaden. Siffrorna pekar sen årsskiftet tydligt uppåt igen och utan att jag gjort några särskilda insatser för marknadsföring. Snarare tvärtom till och med – jag har dragit ner på den tid jag lägger på marknadsföring och har satt nollbudget. Det känns som att jag bevisat att det finns en marknad. Det var inte bara nyhetens behag som gjorde att några få early adopters provade Cruited, utan det finns en marknad där ute, folk som är beredda att köpa.

Utmaningarna de två senaste månaderna har varit:

  • Under januari tog jag in en person till på heltid i bolaget. Jag har nu en utvecklare i Indien. Det var ett stort och svårt beslut som grodde fram successivt från december och över jul- och nyårshelgerna. Att ta in en utvecklare på heltid innebär en stor kostnad givet den tidigare fas bolaget fortfarande är i. Samtidigt är det förstås ett sätt att öka takten, komma snabbare framåt. Det är inte självklart att risken är större på grund av ökade utvecklingskostnader – det finns också en stor risk i att låta det ta längre tid.
  • Hitta arbetsformer där vi kan gå snabbare framåt i utvecklingsarbetet. Det är fortfarande långt ifrån ett komplett team, framför allt saknas en designer (sjukt duktiga frilansare som är beredda att jobba med höga krav och närapå gratis får gärna höra av sig!). Utmaningarna handlar om att hitta ett arbetssätt där jag och utvecklaren förstår varandra så fort som möjligt för att på så sätt frilägga tid.

Idag lanserades officiellt Cruiteds andra produkt: CV-granskning. Och under våren lanserar vi även granskning av LinkedIn-profiler.

2014 – Bevisa skalbarheten

Målet för 2014 är att bevisa skalbarheten. I dagsläget är det jag och två personer till på deltid som turas om att göra det jobb som krävs för leveransen. Det kräver inte så mycket och allt är under (min) kontroll. Under året vill jag säkerställa att vi kan hålla samma kvalitet på leveransen även utan min närvaro och med fler personer inblandade. Det känner jag är den klart största och mest betydelsefulla milstolpen hittills. När jag nått den ska jag försöka stanna upp och låta just det här och nuet vara lite längre.

2015 blir det dags att bevisa att det går att skapa lönsamhet.