The More for Less Challenge – Charles Christian

Lästid: Cirka 3 minuter
Charles Christian

Fortsätter realtidsblogga från VQ Forum (andra inlägg här). Nu Charles Christian, tidigare jurist och numera specialiserad på rådgivning om utvecklingen av IT inom juristvärlden.

“Clients have always wanted More for Less. It’s just that lawyers have had the position to give them Less for More.”

1978 kom det första systemet för juridisk ärendehantering i UK. Sen dess har systemen utvecklats enormt mycket. Samtidigt är problemen med att införa dem fortfarande stora. Hur kommer det sig att så många misslyckas implementera såna system? Att många lägger enorma pengar och tusentals timmar, men får det aldrig att fungera?

Huvudsakligen beror det på att man köper stora färdiga system som man försöker anpassa. Anpassningarna överlåts åt jurister men varje jurist har sitt sätt att göra saker på. Man tänker inte på att alla jobbar olika, avdelningarna har olika synsätt och att man nyligen förvärvat en byrå med helt annan kultur.

Det handlar inte om IT utan om priser och branding

Prissättning

Under väldigt lång tid har priserna för juridiska tjänster inte varit ett problem. Juristen skickar sin räkning och kunden betalar. Om juristen säger att priset blivit 40% högre än beräknat så betalar kunden ändå. Det handlar mycket om att man inte haft några alternativ. Men priserna är inte längre längre o-elastiska; alternativen kommer och därför måste också priserna förändras.

Om man kan göra ett sex-timmars-jobb på två timmar, vad tar man betalt för?

– Två timmar.
– Värdet man levererar (motsvarande sex timmar).
– Rabatt, till exempel fyra timmar

Det är de här frågorna man ofta missar. Hur ska vi förändra priserna om vi sparar fyra timmar? Och förutom priset så har man dessutom fyra timmar över där man kan göra något annat – till exempel debitera tid i andra projekt eller för andra investeringar.

Branding

Byråer måste framöver tänka mer i termer av varumärken med olika positioner på marknaden. Om man fortsätter att skapa breda erbjudanden där man erbjuder kunden mer och mer, kommer man att skapa otydlighet. Kunden kommer att undra om du tar överbetalt för de dyra tjänsterna eftersom du uppenbarligen kan göra det billigare? Eller får man lägre kvalitet på det billiga?

Man måste tänka mer i portföljer av olika varumärken. På samma sätt som Rolls Royce, BMW och Mini kommer från samma företag men vänder sig till helt olika målgrupper med helt olika behov.

Nyckeln till att jobba med IT för en juristbyrå

P-C-P-C + T

  • People
  • Culture
  • Process
  • Change
  • Then Technology

Ofta gör man tvärtom. Man köper en teknik och tror att det ska fungera. Men för att få nytta av investeringen behöver man börja med människorna, kulturen och processerna. Hur man ska förändra dem. Och slutligen teknologin som möjliggör det.

“Purchasing legal IT is NOT a strategy – it is a substitute for a strategy.

Techonoly is a way of implementent strategy, it’s not a strategy itself.”

De som läste det här ⬆ gillade också de här ⬇

Henning Sjöström var mitt första minne av "juridik"

Henning Sjöström var mitt första minne av “juridik”

Söndag 16 oktober gick Henning Sjöström bort. Han var mitt första minne av "juridik", genom boken Husadvokaten (1984) som mina föräldrar hade i sin bokhylla. Och när jag gick i gymnasiet inrättade vi en liten "studiegrupp" som läste juridik vid sidan om (eftersom det inte ingick Läs hela inlägget ...

So you want to go to Law School?

"I'm really excited about becoming a lawyer." - "Oh, my god! Why would you do that?". Det verkar som att många börjar på juristlinjen för att de tror på rättvisa, mänskliga rättigheter och på att påverkar samhället. Men nånstans under juristlinjen får idealen ge vika Läs hela inlägget ...
För upptagen med att jobba på ett dåligt sätt, för att kunna lära sig ett bättre sätt

The Basics of the Basics #VQforum

Bloggar från #VQforum (alla inlägg här). Nu Casey Flaherty, corporate counsel at KIA Motors America.  Klientens kontroll över juridiska inköp "Lawyers must sacrifice a few billable hours to get better at the basics" Jurister ägnar 6-16 timmar per dag vid datorn, men har ofta låg kunskap Läs hela inlägget ...
Individuella löner vs. Fast lönetrappa

Individuella löner vs. Fast lönetrappa

Nu har vi börjat se över lönerna och utvecklingsmöjligheterna på Juristjouren. Som jag skrev tidigare så tror jag på individuell lönesättning men Juristjouren har idag en lönetrappa som bygger på anställningsår. Stora delar av juristbranschen har liknande system och det finns förstås fördelar med det... Fast Läs hela inlägget ...

Publicerat av Erik Fors-Andrée

Entreprenör, talare, utforskare, tänkare, upplevelse-junkie. Grundare gomonday.se. Boredom hurts my brain. Vill du prata mer? Du hittar mig på bland annat LinkedIn eller så kan du hitta en tid i min lunchkalender.

Dela med en vän eller kollega