The More for Less Challenge – Charles Christian

Charles Christian

Fortsätter realtidsblogga från VQ Forum (andra inlägg här). Nu Charles Christian, tidigare jurist och numera specialiserad på rådgivning om utvecklingen av IT inom juristvärlden.

”Clients have always wanted More for Less. It’s just that lawyers have had the position to give them Less for More.”

1978 kom det första systemet för juridisk ärendehantering i UK. Sen dess har systemen utvecklats enormt mycket. Samtidigt är problemen med att införa dem fortfarande stora. Hur kommer det sig att så många misslyckas implementera såna system? Att många lägger enorma pengar och tusentals timmar, men får det aldrig att fungera?

Huvudsakligen beror det på att man köper stora färdiga system som man försöker anpassa. Anpassningarna överlåts åt jurister men varje jurist har sitt sätt att göra saker på. Man tänker inte på att alla jobbar olika, avdelningarna har olika synsätt och att man nyligen förvärvat en byrå med helt annan kultur.

Innehåll

Det handlar inte om IT utan om priser och branding

Prissättning

Under väldigt lång tid har priserna för juridiska tjänster inte varit ett problem. Juristen skickar sin räkning och kunden betalar. Om juristen säger att priset blivit 40% högre än beräknat så betalar kunden ändå. Det handlar mycket om att man inte haft några alternativ. Men priserna är inte längre längre o-elastiska; alternativen kommer och därför måste också priserna förändras.

Om man kan göra ett sex-timmars-jobb på två timmar, vad tar man betalt för?

– Två timmar.
– Värdet man levererar (motsvarande sex timmar).
– Rabatt, till exempel fyra timmar

Det är de här frågorna man ofta missar. Hur ska vi förändra priserna om vi sparar fyra timmar? Och förutom priset så har man dessutom fyra timmar över där man kan göra något annat – till exempel debitera tid i andra projekt eller för andra investeringar.

Branding

Byråer måste framöver tänka mer i termer av varumärken med olika positioner på marknaden. Om man fortsätter att skapa breda erbjudanden där man erbjuder kunden mer och mer, kommer man att skapa otydlighet. Kunden kommer att undra om du tar överbetalt för de dyra tjänsterna eftersom du uppenbarligen kan göra det billigare? Eller får man lägre kvalitet på det billiga?

Man måste tänka mer i portföljer av olika varumärken. På samma sätt som Rolls Royce, BMW och Mini kommer från samma företag men vänder sig till helt olika målgrupper med helt olika behov.

Nyckeln till att jobba med IT för en juristbyrå

P-C-P-C + T

  • People
  • Culture
  • Process
  • Change
  • Then Technology

Ofta gör man tvärtom. Man köper en teknik och tror att det ska fungera. Men för att få nytta av investeringen behöver man börja med människorna, kulturen och processerna. Hur man ska förändra dem. Och slutligen teknologin som möjliggör det.

”Purchasing legal IT is NOT a strategy – it is a substitute for a strategy.

Techonoly is a way of implementent strategy, it’s not a strategy itself.”