Lönesamtal är något som många tycker är jobbigt. Det kanske beror på att man känner sig utlämnad, att man måste bedöma sig själv och att man blir bedömd. Som medarbetare kan det vara bra att tänka på att lönesamtalet ofta är jobbigt även för chefen. Det är en viktig och svår del av arbetsuppgifterna, där det lätt blandas in många känslor. Men det gäller att koppla bort känslorna och vara saklig – både för chefen och medarbetaren.

Här är några tips inför lönesamtalet, såsom jag ser på det.

Tänk på det här vid lönesamtalet

  • Var förberedd. Gå igenom lönekriterierna och prata gärna med andra om kriterierna. Fundera i god tid på respektive kriterium och hur det ser ut för dig. Gör en så ärlig bedömning som möjligt – att felskatta sig själv kan vara en risk eftersom självinsikt ofta skattas högt.
  • Fundera på vad du åstadkommit sedan förra lönesamtalet och tänk igenom konkreta exempel. Relatera prestationen och exemplen till företagets mål och försök visa hur det kommit till användning i ditt jobb. ”Jag är analytisk” är inte ett skäl för högre lön, däremot kanske det är ett skäl för högre lön att ”min analytiska förmåga gör att jag snabbt kan sätta mig in i kundens situation vilket sparar tid för företaget och blir billigare för kunden, vilket jag också fått kvitton på under året när kunder sagt att de är förvånade över hur snabbt jag hanterat deras ärende”.
  • Förhåll dig till andra löner, både inom företaget och utanför företaget. Men tänk också på att löner bara är en faktor bland många. Tänk bara på varför du valt det jobb du valt – det var troligen inte bara för lönen. Det kan vara mer framgångsrikt under samtalet att relatera lönen till andra faktorer.
  • Tänk på att lönesamtalet är ett arbetssammanhang, kanske det tydligaste tillfälle då det märks att du inte bara är kompis med chefen. Det är inget fel i att vara kompis med chefen, men agera professionellt under lönesamtalet och förvänta dig också att chefen gör detsamma.
  • Var inte för hård, det kommer att påverka din trovärdighet. Var försiktig med att prata lägstanivåer ”för att jag ska göra ett bra jobb” eller ”om den här prestationen inte var värd mer behöver jag ju inte göra den”. Och om du hotar med att säga upp dig måste du också vara beredd att verkligen göra det, annars förlorar du väldigt mycket trovärdighet inför nästa lönesamtal och signalerar dessutom att du kanske inte blir så långvarig på företaget.

Vad du inte ska göra vid lönesamtalet

  • Ditt val av livsstil är inte ett lönekriterium. Blanda inte in din privatekonomi i lönesamtalet. Om du ska köpa ny lägenhet eller har höga räntekostnader så är det som du förstår inte ett skäl för högre lön.
  • Dina egenskaper räcker inte. Vid lönesamtalet är det viktigt att lyfta fram både prestationer och kompetens, alltså både alltså vad du åstadkommer och vad du ”kan”. Om du missar en av de två blir argument lätt lite för platta.
  • Vi sätter inte löner retroaktivt för utfört arbete – det har man redan fått betalt för. Vi sätter löner framåtsiktande för kommande arbete. Använd gärna vad du åstadkommit som argument, men fastna inte i argument som fokuserar på att ”eftersom jag gjorde det och det förra året så borde jag få…”. Lägg hellre fokus på att ”nästa år ska jag…”.

Här är ytterligare tips (och en del svenssons-på-stan som tycker till) från min tidigare coach Jörgen Kihlgren.