I måndags skrev Metro om ett 30-tal småföretagare som vill sätta stopp för företaget Nordic Ace.

Nordic Ace har satt i system att ringa nyblivna företagare med budskapet att de blivit speciellt utvalda som en av tio i regionen, för att få en gratis hemsida. Nordic Ace behöver referenser och gör därför jobbet gratis – men bara för 10 utvalda företag. Det enda de vill ha i utbyte mot en gratis hemsida är att de vill använda den i sin egen marknadsföring. Som småföretagare ska man ”slippa allt krångel”.

Nordic Ace, logotyp

Nordic Ace

Det låter ju bra. Men det är förstås inte bara 10 utvalda, utan mängder fler som får detta erbjudande. Och det är förstås inte gratis eftersom du måste betala 599kr/mån under ett helt år (ytterligare två år om du inte säger upp avtalet i tid och i rekommenderat brev). Och ”krångel” är förstås precis det man får.

 

Här är en redogörelse från en av de som drabbats:

“X ringer mig. Hon säger att det är tråkigt att vi missat varandra för nu är det bråttom: hon måste få allt färdigt i tid till ett möte kl. 16. Hon presenterar vad det handlar om: att jag ska få utvecklingen av sidan gratis, något som normalt kostar 20,000 kronor, mot att jag är en referens för deras Stockholmskunder. Detta är en unik chans de erbjuder ett fåtal. Jag pratar om hur bra jag skulle vara som referenskund för dem eftersom jag är bra på att tillhandahålla material osv, det kommer bli en snygg sida.”

Så långt är det en ganska vanlig bluff- och lurendrejeri-historia. Såna finns det mängder av. Det som däremot är lite ovanligt är hur Ace Nordic beter sig. Det senaste de gjort är att de skapat webbplatsen acefakta . com där de skriver om de kunder som var med i Metros artikel. De återger ”fakta”.

Som svar till en av kunderna skriver man bland annat så här:

”Vi har försökt med allt med denna kund för att få till någon form av förlikning eller liknande men detta har inte varit av intresse… För vissa personer så verkar det tyvärr vara ett nöje just det här med själva stridandet mot oss.”

Det personen gjort är att hon insett att hon lurats in i ett ofördelaktigt avtal och därför direkt påtalat detta och inte velat gå vidare. Att Ace Nordic i detta läge inte väljer att vara tillmötesgående tycker jag är fascinerande. Och idiotiskt.

Och dessutom ständigt dessa tomma hot om stämning. Redan för snart tre månader sen skrev Ace Nordic så här till samma person:

”Vi har beslutat oss för att ta det hela rättsligt. Enligt Svensk lag har du ingen ångerrätt. I och med det så godkänner vi inte betänketiden som gällande argument för hävningen. Du lägger dessutom på i örat när vi försöker prata med dig.”

Ace lägger enormt mycket tid på att hantera bestridanden och klagomål från sina offer (som kunderna kallas internt, enligt en tidigare anställd). Och de är aldrig tillmötesgående.

Jag tycker att det är helt fascinerande att dessa människor inte hittar på något bättre att göra. De har faktiskt producerat några hemsidor som är helt okej. Till exempel clemen.se tycker jag att 20.000 kr (motsvarande 599 kr/mån under 12+24 månader) kan vara en rimlig kostnad för. Och idén att sälja hemsida utan krångel till nyföretagare är det inget fel på. Men det måste väl vara mer lönsamt att satsa på att jobba på ett schysst sätt?

Disclaimer: Juristjouren har ett ärende mot Nordic Ace. Vi representerar en av de kunder som nämns på acefakta . com. Se Juristjourens pressmeddelande om Nordic Ace.