Nordic Ace och tvivelaktiga försäljningsmetoder


I måndags skrev Metro om ett 30-tal småföretagare som vill sätta stopp för företaget Nordic Ace.

Nordic Ace har satt i system att ringa nyblivna företagare med budskapet att de blivit speciellt utvalda som en av tio i regionen, för att få en gratis hemsida. Nordic Ace behöver referenser och gör därför jobbet gratis – men bara för 10 utvalda företag. Det enda de vill ha i utbyte mot en gratis hemsida är att de vill använda den i sin egen marknadsföring. Som småföretagare ska man ”slippa allt krångel”.

Nordic Ace, logotyp

Nordic Ace

Det låter ju bra. Men det är förstås inte bara 10 utvalda, utan mängder fler som får detta erbjudande. Och det är förstås inte gratis eftersom du måste betala 599kr/mån under ett helt år (ytterligare två år om du inte säger upp avtalet i tid och i rekommenderat brev). Och ”krångel” är förstås precis det man får.

 

Här är en redogörelse från en av de som drabbats:

”X ringer mig. Hon säger att det är tråkigt att vi missat varandra för nu är det bråttom: hon måste få allt färdigt i tid till ett möte kl. 16. Hon presenterar vad det handlar om: att jag ska få utvecklingen av sidan gratis, något som normalt kostar 20,000 kronor, mot att jag är en referens för deras Stockholmskunder. Detta är en unik chans de erbjuder ett fåtal. Jag pratar om hur bra jag skulle vara som referenskund för dem eftersom jag är bra på att tillhandahålla material osv, det kommer bli en snygg sida.”

Så långt är det en ganska vanlig bluff- och lurendrejeri-historia. Såna finns det mängder av. Det som däremot är lite ovanligt är hur Ace Nordic beter sig. Det senaste de gjort är att de skapat webbplatsen acefakta . com där de skriver om de kunder som var med i Metros artikel. De återger ”fakta”.

Som svar till en av kunderna skriver man bland annat så här:

”Vi har försökt med allt med denna kund för att få till någon form av förlikning eller liknande men detta har inte varit av intresse… För vissa personer så verkar det tyvärr vara ett nöje just det här med själva stridandet mot oss.”

Det personen gjort är att hon insett att hon lurats in i ett ofördelaktigt avtal och därför direkt påtalat detta och inte velat gå vidare. Att Ace Nordic i detta läge inte väljer att vara tillmötesgående tycker jag är fascinerande. Och idiotiskt.

Och dessutom ständigt dessa tomma hot om stämning. Redan för snart tre månader sen skrev Ace Nordic så här till samma person:

”Vi har beslutat oss för att ta det hela rättsligt. Enligt Svensk lag har du ingen ångerrätt. I och med det så godkänner vi inte betänketiden som gällande argument för hävningen. Du lägger dessutom på i örat när vi försöker prata med dig.”

Ace lägger enormt mycket tid på att hantera bestridanden och klagomål från sina offer (som kunderna kallas internt, enligt en tidigare anställd). Och de är aldrig tillmötesgående.

Jag tycker att det är helt fascinerande att dessa människor inte hittar på något bättre att göra. De har faktiskt producerat några hemsidor som är helt okej. Till exempel clemen.se tycker jag att 20.000 kr (motsvarande 599 kr/mån under 12+24 månader) kan vara en rimlig kostnad för. Och idén att sälja hemsida utan krångel till nyföretagare är det inget fel på. Men det måste väl vara mer lönsamt att satsa på att jobba på ett schysst sätt?

Disclaimer: Juristjouren har ett ärende mot Nordic Ace. Vi representerar en av de kunder som nämns på acefakta . com. Se Juristjourens pressmeddelande om Nordic Ace.

24 svar
  • Christian

    Varning för Juridikskojarna: Juristjouren (556807-0709)

    Juristjourens VD Erik Fors-Andrée skriver på sin blogg ” ingen ska anses skyldig förrän det bevisats.”
    men deras seriositet gällande detta befläckas avsevärt när de i nästa
    andetag går ut i Metro och kallar oss för blufföretag. Erik Fors-Andrée
    skriver även om oss i sin privata blogg och kallar oss för bluff. Att
    man företräder vår kund Angela Hultgren och går ut och skriver så
    officiellt får anses vara extremt oseriöst och väldigt unikt för en
    ”juristfirma”.

    Om man kollar lite närmare på vilka Juristjouren är så får man dock
    bättre förståelse för deras agerande. Nedan kan ni läsa en liten bråkdel
    av vad som skrivs om detta bolag på nätet. Man frammålar sig själva som
    en god kraft som vill hjälpa kunder som ”råkat ut för Ace”. I själva
    verket passar de på att själva tjäna lite pengar på andras bekostnad. De
    uppmanar kunder som är missnöjda att bestrida sina fakturor vilket
    leder till att vi blir tvungna att inge en stämning till Tingsrätten.
    Detta vet Juristjouren givetvis om. Kunden förstår nog inte riktigt
    baktanken som de har med detta. Givetvis är det Juristjouren som sedan
    tänker sig företräda denna kund mot oss. För dem spelar det sedan ingen
    roll att kunden förlorar målet, de får ändå betalt för sitt juridiska
    ”arbete”. För kunden blir det tyvärr en väldigt dyr historia.

    Jag uppmanar de av våra kunder som är missnöjda att kontakta oss
    direkt så vi kan hjälpa er. Vår yttersta strävan är givetvis att se till
    att ha så många nöjda kunder som möjligt. Så får vi bara reda på vad
    missnöjet beror på så kan vi hjälpa till att se till så att det
    missnöjet försvinner. Men om en missnöjd kund aldrig kontaktar oss och
    framför detta så blir det ju omöjligt för oss.

    Gå för Guds skull inte på det som Juristjouren skriver. Att på detta
    sätt sko sig på andra tycker jag är extremt lågt och något som är värt
    att bekämpa. Sprid gärna denna information vidare så att vi når ut till
    så många som möjligt.

    Vi har blivit kontaktade av en del kunder som blivit kontaktade av
    Juristjouren och vi uppmanar dem givetvis att akta sig noga för dessa
    skojare. Ge inte dessa skojare en krona. Har ni redan råkat i klorna på
    dem så bestrid allt de fakturerar. Våra kunder skall inte behöva betala
    någonting till dem, kontakta oss istället så hjälper vi er utan någon
    kostnad.

    ”Som potentiell investerare, anställd och klient så råder jag alla att hålla er så långt borta från detta företag som möjligt. ”

    Läs mer på: https://www.flashback.org/t1369578
     

    • http://www.lindqvist.com/ Nikke Lindqvist

      Men kära nån då! Att stänga av sina egna kommentarer och sedan spamma motpartens jurister med sina egna blixtlåsets känns inte jätteseriöst faktiskt. Att sätta på sin egen komne rarast kroon igen vore nog en betydligt bättre väg att gå.

    • http://www.vd-blogg.se forsandree

      Hej Christian! Det stämmer som du skriver att vi kommer att företräda vår klient i tingsrätten. Vårt arbete för denna klient är pro bono – det vill säga vi debiterar inte för vår tid. Se även här http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/bestrid-krav-fraan-nordic-ace-ace-online-654141

      I övrigt konstaterar jag att du inte bemöter i sak något av det jag skrivit . 

      • Erik65396

        HAHA, självklart tar ni ut ett fast pris för detta då ni vet att det annars inte skulle bli särskilt många debiterbara timmar. Oserösare juristfirma har jag sällan sett. Skrmmande att ni får hålla på så. Har advokatsamfundet inget att säga? /ERIK

        • Nadira Winbladh

          En pedagogisk förklaring på vad pro bono betyder ( dock krävs en viss kunskap om engelska språket, men säg gärna till så kan jag översätta)

          Pro bono publico ,usually shortened to pro bono) is a phrase derived from Latin meaning ”for the public good”. The term is generally used to describe professional work undertaken voluntarily and without payment as a public service. It is common in the legal profession and is increasingly seen in marketing, technology, and strategy consulting firms. Pro bono service, unlike traditional volunteerism, uses the specific skills of professionals to provide services to those who are unable to afford them

          Erik65396- som verkar arbeta på ACE..? Erik65396 och Christian-
          Vad har ni ut att som Nikke Lindqvist säger ”spamma motpartens jurister med egna bloggposter”? 
          Jag upplever i era inlägg att det finns en stark känsla om desperation i era inlägg.

          Hoppas ni förstår meningen av Pro Bono och att jag förklarat det tydligt nog så även ni förstår vad det innebär så ni kan sluta grubbla vad dessa svåra ord betyder.

          Med vänliga hälsningar Nadira Winbladh

        • http://www.vd-blogg.se forsandree

          Hej Erik! Som Nadira skriver så betyder pro bono inte fast pris, utan innebär att Juristjouren arbetar med detta fall helt utan att ta betalt. Och till skillnad från Ace, så betyder ”utan kostnad” för oss att det verkligen ÄR utan kostnad. 

    • Jack

      Hej Christian!

      Jag blev uppringd utav Nordic ACE i våras – direkt efter att jag fått min F-sedel och ännu inte hunnit lära mig vad som gäller när man handlar något som företagare. 
      Jag blev uppringd och samtalet ser mer eller mindre exakt ut som som den översta redogörelsen från en av era missnöjda kunder här på sidan- kunde varit jag som lämnat den redogörelsen. 

      När jag blev uppringd så var jag inte hemma och jag blev extremt pressad utav säljaren som ringde mig att stressa hem för att inte på några villkor missa denna unika chansen – jag skulle inte på några villkor få den igen och med hjälp av dem så skulle mitt företag blomma inom kort! Allt jag behövde göra var att säga Ja! De frågade till och med mig om jag inte kunde ta mig till en bensinstation i närheten så de kunde faxa avtalet dit så jag inte skulle missa min stora chans i livet! Ångrar jag dock att jag inte gjorde det, då någon där kanske skulle ha stoppat mig!

      Jag åkte hem, blev uppringd igen – nu av en kille (eftersom hon som ringde mig var på det viktiga mötet för att jag skulle få denna chansen), tydligen så var han väl insatt i min bransch och de ville anlita mig och mitt företag i framtiden etc. 

      Förblindad, stressad och extremt naiv så skrev jag på – ett av det dyraste misstagen jag gjort!

      Ganska omgående efteråt så fick jag tag i en familjemedlem och några vänner till mig som också jobbar inom webbranchen och de alla skrek NEJ! Och detta av flera olika anledningar. 
      Min första reaktion när alla andra skrek nej var att tro på Nordic ACE och till och med förvara dem – säga att så illa kan det inte vara och att om jag ringde dem så skulle de garanterat riva mitt avtal – de vill ju aldrig ha en kund som inte vill vara kund… eller hur?!
      Jag bestämde jag mig för att ringa dem och tala med dem då jag var säker på att om jag förklarade att jag ville dra mig ur, varför osv så skulle de förstå och allt skulle vara lugnt… så fel jag hade! Snacka om att känna sig extremt dum och lurad!

      När jag ringde tillbaka ville ingen prata med mig men jag blev tillslut kopplad till en marknadschef – jag förklarade att jag ville dra mig ut och det första han sa till mig var ”du har ingen ångerrätt som företagare, så det finns inget att göra”. 
      Jag hade ju då självklart kollat upp detta och till min stora chock fått reda på detta – något man borde borde veta som nyföretagare men denna informationen har tyvärr aldrig dykt upp på alla ”starta eget” möten, föreläsningar och kurser – tyvärr. 

      Hur som helst – ja jag gjorde misstaget! Jag var naiv och det var jag som inte hade koll på regler etc, men det var Nordic ACE som nekade att stryka mig som kund – enligt dem så hade redan deras underleverantörer skickat dem en faktura för min domän… detta är självklart något jag inte trodde på då och inte heller tror på nu. Något jag väldigt tydligt förklarade över telefon. Jag blev även nekad att få kontakt uppgifterna till deras leverantör eller ens få reda på namnet på företaget, så jag hade kunnat försöka tala med dem själv. 

      Efter 2½h timmar i telefonen bedjande och där jag gjorde allt för att få dem att ta bort mig men förgäves så insåg jag att det ända de vill ha är mina pengar och de skiter i fall jag är en nöjd kund eller inte – detta är självklart något som mannen jag talade med förnekade och han sa att han personligen skulle övervaka min sida och pratat med kille som skulle bygga min sida så att den skulle bli super bra och jag skulle ångra att jag tvekat på dem. Jag skulle MINST skulle få 10 nya kunder omgående, jag skulle hamna högst upp på alla stora söksidor etc…

      I slutet av vårt samtal så tackade han mig för att jag valde dem och att jag valde att ge dem chansen att visa att de inte är de blufföretag som media och andra framställt dem som – jag förklarade då att jag inte VALDE utan jag är TVINGAD att göra det då jag nu skrivit på och de vägrar riva avtalet – han blev då lite stött och lovade mig igen att jag inte skulle ångra mig och de skulle hjälpa mig att göra en mycket proffisonell hemsida.

      Jag hade även som önskemål att få behålla min hemsida efter det första året, detta är något som man kan göra om man väljer html men inte Joomla, han skulle självklart ta upp detta och trodde inte att detta skulle vara några problem om det kunde få mig lite nöjdare och lugnare. Jag skulle få svar via mail innan veckan var slut. 
      När jag sedan inte hörde något om frågan och efter X antal mail fick ett svar att jag kan lösa den för den motsvarande 2års bindningstiden (14.376kr) så blev jag så trött att jag bestämde mig för att inte göra något med dem alls. Deras argument var självklart att man inte kan göra så och att det är så svårt osv…. något som jag (trots min dåvarande låga kunskap om att skapa hemsidor) nu vet att man kan göra och att det inte behöver kosta mer då det handlar om bara några extra timmars jobb när man bygger upp sidan. 

      Efter några veckor fick jag ett word-dokument där jag skulle skriva i all text jag ville ha i min hemsida, (kopierat från ett mail från Nordic ACE): 
      Grundmaterialet som vi önskar få tillsänt oss kan omfatta följande: logotyp, företagspresentation, de texter som ni vill ha med,  med rubriker så vi vet var dessa ska placeras, eventuell produktinformation, bilder, sökord som kommer länkas ut till sökmotorerna (de viktigaste ska stå först, därefter i fallande ordning), eventuella länkar till leverantörer etc. Använd den bifogade materialmallen, var god skriv inga frågor i denna. Har ni några speciella önskemål vad gäller design och färger eller om ni vill referera till någon sida ni tycker om, så är det viktigt att ni talar om det för eran projektledare innan webbdesignern börjar bygga hemsidan, i annat fall tar vi det som om att vi har fria händer.
      Vi påbörjar produktionen av hemsidan när vi fått komplett material. Meddela därför när ni tycker att ni givit oss detta. När vi har pressenterat ett första förslag får ni sedan fem korrektur så att sidan blir precis som ni vill ha den. …. med andra ord så skulle jag göra sidan helt själv… något som jag redan gjort på min hemsida för 24kr/mån! 
      Så där vi är nu, i veckan skall min faktura på nästan 9000kr vara betald – jag har ingen hemsida och jag känner mig grymt lurad, och det som jag reagerar på här, i Ditt brev Christian är att Du vill att eventuella missnöjda kunder skall vända sig till dig – men det gör vi ju! Jag gjorde i alla fall det och allt jag fick var att ni INTE kunde hjälpa mig, och med argument som enligt mig är ett stort skämt!

      Och det som fortsätter att göra mig arg är att ni fortsätter att ragga kunder på detta sätter – kan inte förstå hur ni kan (även om det är lagligt) leva med er själva, se er själva i spegeln varje dag innan ni går till jobbet och framför allt – tänker ni aldrig på karma?! 
      När ni gång efter gång får mail, samtal och brev från kunder som känner sig lurade in i ett avtal med er då ni stressar och ger dem en deadline på NU, varför fortsätter ni på samma sätt? Varför inte ringa, ge ert erbjudande och om det nu är SÅ bra som ni säger så kommer ju folk köpa det ändå – jag hade lätt betalat 10.000kr för proffisonell hjälp och uppbyggnad utav min hemsida förutsatt att jag INTE hade behövt göra den själv – vilket jag i detta fallet skulle få göra, och sen hade jag kunnat betala en rimlig och normal summa per år för domänen  och underhåll – och det är ett inte kontrakt på 2 år som du inte ens några minuter efter du ingått i det kan bryta och absolut inte  en summa på MINST 599kr/mån exkl moms. 

      Jag har valt att inte anmäla er, eller hoppa på några av alla de andra vägarna som folk tar, men detta endast då jag är rädd att ni kommer hoppa på mig som person och mitt företag som ni gjort mot några utav de andra kunderna, och så känner jag mig extremt dum, jag skäms för att jag kunde gå på det. 
      Men jag tänker minnas detta hela mitt liv så jag inte gör om samma misstag igen! ”Se det som skolpengar” sa en mycket vis man till mig. 

      Goes around comes around 
       

      • http://www.vd-blogg.se forsandree

        Tack för din redogörelse! Ja, det är samma historia gång på gång. Nu  finns dock sedan ungefär en vecka tillbaka en dom i Marknadsdomstolen mot Yellow Register, som är ett företag som agerar på väldigt liknande sätt. Marknadsdomstolen förbjuder Yellow Register att marknadsföra sig på det sätt man gjort och sätter dessutom ett högt vite om man inte ändrar sina metoder. Att försäljningsmetoderna prövats i domstol och fällts är förstås väldigt positivt! 

      • Angela

        Hej Jack,

        Jag läste att du inte vill göra något åt detta men vi är närmare 65 personer nu i gruppen, och vi blir fler och fler. Du är varmt välkommen att sluta dig till oss! Om inte annat, så för att få stöd och information! Tro mig, vi alla känner oss lika idiotiska. Jag skämdes enormt mycket för att jag hade gått på Ace´s tal om att allt skulle bli så himla bra… Jag kunde knappt sova de första nätterna efter att jag hade skrivit på avtalet… 
           Din redogörelse är nästintill en kopia av allas redogörelser i gruppen…

        Om du vill så finns gruppen för dig…

        Du kan maila till antibluff(at)live.se  (gick visst inte att lägga in en mailadress…?)
        eller nå mig på 0708-42 39 21

        Varma hälsningar
        Angela

  • http://sokoptimering.net Fredrik Näs

    Precis, att gå på nyföretagare och säga: det här kommer att kosta c.a 20 000kr, ger sannolikt inte många kunder, men lurar man in dom i dolda kostnader och omöjliga avtal så kan det säkert ge en hel del pengar, frågan är hur dom får sova om natten!

    • http://www.vd-blogg.se forsandree

      Nä, det skulle nog inte ge speciellt många kunder. Vill man erbjuda den tjänsten och det upplägget (till exempel att slippa konfigurera mejlkonton och liknande, som faktiskt kan vara väldigt svårt hos vanliga webbhotell för den som aldrig gjort det tidigare) så får man sälja det tydligt som ett abonnemang alternativt lägga upp en avbetalningsplan. Men inte dölja kostnaderna bakom erbjudanden om gratis hemsidor. 

  • http://twitter.com/naknacoachen Linda Örtengren

    Hej Erik!Tack för din kommentar. Visst är det en bra idé!Om man är riktigt kreativ så kan man ju göra sitt eget armband och sätta ett litet räkneverk på som man får nollställa vid byte av hand Må så gott/Linda

  • Angela

    Nu går det rykte om att Ace inom kort kommer att byta namn… 

  • Anlitaejnordic

    Det är ett helvete att jobba med NORDIC ACE 

    • Angela

      Anlitaejnordic: Jag är nyfiken på vilket sätt du menar att det är ett helvete att jobba med Nordic Ace? Är du en som är fast i avtal eller är du anställd på Nordic Ace? Oavsett så är jag intresserad av att få veta mer. Hör av dig till mig på antibluff@live.se

  • 2babyhands

    Tack för alla värdefulla kommentarer! Har också drabbats. Spelar det någon roll om man har skrivit på eller inte?

    • Angela

      2babyhands: Vad jag vet så har inte Ace ”klippt och klistrat” i ljudfiler från samtalen – såsom det likvärdiga företaget Yellow Register har gjort. Så, om du inte har skrivit på avtalet så bör du kunna klara dig från att bli fast. 

      Om du har skrivit på avtalet, och du inte vill inleda något ”samarbete” med Ace, så ska du bestrida det så snart som möjligt.

      Du är Varmt välkommen att höra av dig om du vill ha mer info!

      Varma hälsningar
      Angela

      antibluff@live:disqus .se
      0708-42 39 21

  • Angela

    Nu har vi bestämt oss för att skriva en motion om lagändring till Riksdagen. Sprid gärna detta och kom gärna med i gruppen så att så många småföretagare som möjligt kommer med. Ju fler vi är desto bättre! :)  

    https://www.facebook.com/groups/212220688866255/ 

  • Marcus

    Hej!

    Jag vill bara säga att jag läst eran blogg och vill hylla er alla som delar med er av era historier och sprider informationen om detta företag. Tack vare er slapp jag undan att min nya enskilda firma skulle få en trög start med en förstaårsfaktura på 7200 kr (dvs 599 X 12)  Det gick i stort sett till som de flesta andra här beskriver med en hög press från en driven säljare. När jag äntligen lyckats komma ur greppet försökte säljaren skuldbelägga mig och kalla mig för lögnare. Att jag tidigare sagt att jag tyckte att deras produkt var bra men nu inte ville skriva på utan att få tänka över det hela i 2 timmar ansåg säljaren tyda på att jag ljuger om något. Mycket märkligt. Förstod då att något var galet. 

    Tack vare denna sida undkom jag denna blåsning och jag vill verkligen varmt tacka er!

    Med vänlig hälsning Marcus

    • http://www.vd-blogg.se forsandree

      Kul att höra! 

  • Yasser Shabbir

    Hejsan,
    Jag undrar hur långt ni kommit i arbetet mot ACE? Det verkar som om dem kommer att ta mig till tingsrätten inom kort vilket jag inte har något emot då jag har lite mail och inspelade telefonkonversationer som visar på min rätt. Det enda jag egentligen saknar är en inspelning från när försäljaren ringde mig, om ni har en sådan inspelning så vore jag evigt tacksam om ni hade kunnat skicka den till mig på yasser.shabbir[at]ebski.se

    Jag hade gärna betalt 599kr/månaden för den hemsidan jag vill ha, men den kan dem inte bygga. Ace lurar sina kunder genom att använda Joomla som varumärke då joomla är Open Source (innebär att det inte finns några gränser för utformning och funktioner som är tillåtna), så får man som kund intrycket att dem kan bygga en hemsida som innehåller de funktioner man vill ha. Detta intryck blir ännu starkare när de säger att hemsidan dem bygger åt en är värd 20 000 kr.

    De hemsidor jag har sett att ACE bygger skulle jag uppskatta har ett värde på max 2-3000. Hemsidorna byggs troligtvis på färdigt byggda mallar så designen har dem nog inte gjort själv och texten är det kunden som står för. En hemsida som http://clemen.se hade jag kunnat bygga på några få timmar och jag är inte ens utbildad webbdesigner. Faktum är att ACE har en bra företagsidé att bygga simpla hemsidor åt småföretagare, att de lurar sina kunder och tar sjuka överpriser är en annan femma.

     Deras hemsidor är långt ifrån värda 20 000 kr, och inte ens 599kr/mån faktiskt. Jag har nu själv startat en Webbyrå som riktar sig just mot småföretagare och  http://johannalundholm.se som jag har byggt kostade 2100 kr. En annan hemsida som jag håller på att jobba och som för tillfället ligger på http://bliforalder.ebski.se/ kostar 1800kr. Med dagens publiceringsverktyg så går det snabbt att bygga och enkelt att bygga en hemsida och därmed är det en ren lögn att dem värderar sina hemsidor till så höga priser.

    • Yasser Shabbir

      Hejsan Erik,
      Skulle du kunna ta bort min kommentar snarast möjligt? Har ingått en förlikning med ACE att de häver mitt avtal om jag tar bort allt jag har skrivit om dem på internet.

      Tack på Förhand!
      /Yasser Shabbir

  • Sarale82

    Hej! Är så ledsen och besviken på mig själv. Blev uppringd precis på samma sätt som alla andra och pressad att jag måste svara innan 16:00. Jag var dum och gick på detta :( Nu har ett år gått och missade att säga upp tre månader innan då jag varit utomlands, så nu åker jag på att betala i 24 månader till :( 

  • eva

    Jag är en av de drabbade och har nu fått en räkning på nästan 9000 kr. Jag har igen hemsida och har aldrig fått reda på hur det skulle gå till. Finns det något jag kan göra över huvudtaget. Det är det mest otrevliga företag jag har haft med att göra.