Cross-selling legal services – Martin Salomon

Lästid: Cirka 2 minuter

Fortsätter realtidsblogga från VQ Forum (andra inlägg här). Dagens sista session handlar om Sveriges största undersökning bland köpare av affärsjuridiska tjänster. Martin Salomon är senior-konsult på Regi Research & Strategi.

Martin Salomon

Clients and the Legal Market Survey 2012

Förbättringsområden som köparna lyfter fram

  1. Prisvärda tjänster
  2. Bra rådgivare
  3. Kunskap – kundens marknadssituation
  4. Kunskap – äredendet specifika utmaningar
  5. Proaktivitet
  6. Engagemang

Prisvärdhet och proaktivitet är de två områden som sticker ut mest som förbättringsområden för större köpare (över 1 miljon i juridiska konstnader).

Topp tre i förslagen från klienter

  • Förbättra klientrelationen, fler personliga möten och besök
  • Genomför uppföljningar
  • Mer information om vad byrån erbjuder

Vad klienterna lyfter fram att de gärna diskuterar på uppföljningsmöten

  • Hur samarbetet generellt varit
  • Hur projekten kan bli effektivare (teamet, projektledning etc)
  • Hur samarbetet kan utökas

Kundnöjdhet

Kundnöjdheten generellt har ökat något. Samtidigt ökar också villigheten att byta byrå. Bland de största köparna har det ökat från 25% till 39% mellan 2011 och 2012. Som skäl för att byta byrå lyfter kunderna fram: Att man kontinuerligt utvärderar, man vill sänka kostnaderna, man upplever för svagt engagemang eller man upplever för låg kompetens inom specifika områden.

Kundnöjdheten är högre hos nisch-byråer än hos stora fullservice-byråer. 10% anger också att de tänker köpa mer tjänster från boutique-byråer (alltså starkt nischade, ofta rätt små aktörer).

Uppföljning med kunderna ökar knappt alls (1%). För de kunder som har fått uppföljning är nöjdheten något högre. Många kunder lyfter själva fram att de gärna vill ha uppföljning med sin byrå: “Follow up every project with a dinner.” De lyfter också fram att de vill ha en närmare relation.

Några tänkbara orsaker till att kunderna vill ha mer uppföljning: Ökar kundens makt och förmåga att styra arbetet i den riktning de behöver. Skapar mervärde genom att göra det lättare för kunden att internt visa hur samarbetet fungerar, följa upp ROI, visa hur de själva förbättrar verksamheten och ökar effektiviteten.

De som läste det här ⬆ gillade också de här ⬇

Kan man alltid göra kunden nöjd?

Kan man alltid göra kunden nöjd?

En av orsakerna till att juristbranschen bitvis har dåligt rykte är att många människor som är i väldigt utsatta situationer ändå inte får hjälp. "Jurister och advokater bryr sig inte - de är bara ute efter case som de säkert kan vinna." Svante Brunnberg hade Läs hela inlägget ...
The New Normal - Susan Hackett

The New Normal – Susan Hackett

För andra året i rad försöker jag mig på att realtidsblogga från VQ Legal Forum #VQForum (andra inlägg här). Dagens första föreläsare är Susan Hackett. Susan är vd för Legal Executive Leadership i Washington och specialiserad på samarbete, effektivitet och förbättrade processer för juristbyråer. Läs hela inlägget ...

So you want to go to Law School?

"I'm really excited about becoming a lawyer." - "Oh, my god! Why would you do that?". Det verkar som att många börjar på juristlinjen för att de tror på rättvisa, mänskliga rättigheter och på att påverkar samhället. Men nånstans under juristlinjen får idealen ge vika Läs hela inlägget ...
För upptagen med att jobba på ett dåligt sätt, för att kunna lära sig ett bättre sätt

The Basics of the Basics #VQforum

Bloggar från #VQforum (alla inlägg här). Nu Casey Flaherty, corporate counsel at KIA Motors America.  Klientens kontroll över juridiska inköp "Lawyers must sacrifice a few billable hours to get better at the basics" Jurister ägnar 6-16 timmar per dag vid datorn, men har ofta låg kunskap Läs hela inlägget ...

Publicerat av Erik Fors-Andrée

Entreprenör, talare, utforskare, tänkare, upplevelse-junkie. Grundare gomonday.se. Boredom hurts my brain. Vill du prata mer? Du hittar mig på bland annat LinkedIn eller så kan du hitta en tid i min lunchkalender.

Dela med en vän eller kollega