ERIK: Hej och välkommen till Jobbet & Livet. I dag kommer vi att prata om distansjobb, och hur ska du klara distansjobb utan att fastna i Netflix-fällan eller utan att bli alldeles för ostrukturerad eller ofokuserad? Jag sitter här tillsammans med Andreas Utterström.
ANDREAS: Hej Erik.
ERIK: Själv heter jag Erik Fors-Andrée. Jag driver ett bolag som heter Go Monday. Vi hjälper människor vidare i jobblivet, och just i dag när vi spelar in det här, så är vi i corona-tider, vilket betyder att det är rätt många människor som tvingas jobba på distans. Men jag skulle tro att det allra mesta vi pratar om, gäller oavsett läge. Eller vad säger du, Andreas?
ANDREAS: Ja, men absolut. Jag jobbade hemma några år helt och hållet, innan jag skaffade lokal, och jag jobbar hemma ganska regelbundet nu också på grund av familjelogistik. Och det jag brukar göra för att få så mycket gjort som möjligt, det är att jag inte sitter i morgonrocken, utan jag duschar, sätter på mig vanliga kläder. Gör som en arbetsdag, fast hemma. Du kanske till och med går en kort promenad, och sen kommer tillbaka hem, så att det känns som att arbetsdagen har börjat.
ERIK: Jag tror att vi båda två i det här avsnittet pratar rätt mycket från egen erfarenhet. Du har kört på distans under många år. Jag, och hela Go Monday, med uppåt 20 medarbetare, har kört på distans. Under sex år så var vi enbart på distans, och de allra flesta hade aldrig någonsin träffats.
ANDREAS: Mm, jag misstänker att du har några bra, konkreta tips också?
ERIK: Jag tänker fem punkter, som jag tänker att vi ska prata om. Och vi kan börja med den första, som jag kallar för självdisciplin. Det är mycket det du tog upp här. Alltså, om du sitter i mjukisbyxorna, så tror jag att det generellt sätt blir svårare. Sen, med det också sagt, att folk är olika. Men däremot så försöker jag skapa en rutin i att: ”Okej, men nu börjar jag jobba”, på något sätt. Så att man skiljer det här allmänna vara hemma, från att faktiskt utföra ett jobb.
ANDREAS: Ja, och jag tror att det kan vara viktigt att man bestämmer: ”Vid 12 äter jag lunch. Sen tar jag en paus den och den tiden.” Och kanske också viktigt att man bestämmer sig för när arbetsdagen är slut.
ERIK: Nej, men jag tror absolut att det är viktigt att hitta sitt eget sätt att lyckas fokusera. Och det här för oss väl in på punkt två, att fundera på att sätta sin egna gränser för fritid och arbete, och se när är det egentligen jag jobbar? Styr man det här väldigt hårt, så kan man förstås göra det som en vanlig arbetsdag och tänka att: ”Ja, men jag går upp precis som vanligt. Jag äter frukost som vanligt. Jag gör mig klar och duschar, klär på mig precis som vanligt. Sätter mig vid mitt skrivbord. Jag tar en fikapaus klockan 10, jag tar en fikapaus klockan 15. Jag äter lunch däremellan, jag slutar klockan 17.” Så kan man välja att lägga upp det, och då tror jag att det är viktigt att se, att det är så jag ska göra.
ANDREAS: Precis, man kan också passa på när man jobbar hemma att slänga i en tvätt eller någonting, men då brukar jag göra det som en paus. Då lägger jag ifrån mig allting, och så går jag och passar på och gör det här. Men då är det ungefär som att jag hade tagit en kopp kaffe på mitt vanliga ställe.
ERIK: Jag tror nog att generellt sätt, om jag tittar på våra egna medarbetare, så får man det snarare att fungera genom att jobba med flexibiliteten, som det faktiskt innebär. Att ta en paus då och då. Det kanske är så att du jobbar inte 9 till 17, utan i slutändan så blir det faktiskt 9 till 20. Men under den tiden så har du faktiskt också bränt av två Netflix-avsnitt.
ANDREAS: Och sen måste man passa sig för att, om man har närstående som säger: ”Du som ändå är hemma kan väl göra A, B, C, D, E …” Där får man faktiskt säga nej, därför att annars så försvinner för stor del av arbetsdagen.
ERIK: Verkligen. Och där kommer vi till en tredje punkt, som handlar om just struktur, att hitta en struktur för ditt eget arbete. Och det kan du göra på olika sätt, det kan handla om det här rena schemat, men det kan också vara sånt som kan vara svårt annars på ett jobb, att säga att: ”Okej, förmiddagarna, då sitter jag bara själv och gör mitt eget arbete. Då är jag inte tillgänglig för mina medarbetare eller kollegor. På eftermiddagen däremot, där vill jag lägga den tid som vi i så fall har tillsammans.” Och sen måste man naturligtvis synka det med resten av kollegorna.
ANDREAS: Ja, just det. Det kanske är lite extra viktigt med kommunikationen med de man jobbar med, så att man är överens om vad som gäller där? För det kan annars bli lite jobbigt, om man har helt olika förväntningar på när man ska vara tillgänglig, och när olika saker ska göras, om man behöver synka det ganska mycket.
ERIK: Verkligen, och det handlar också om att synka hemma naturligtvis. Synka med sin partner.
ANDREAS: Exakt, själv brukar jag göra så, att jag brukar inte planera timme för timme, men däremot bestämma vad jag ska göra varje dag, och vad jag ska göra den här veckan.
ERIK: Alltså, det man kan se med distansjobb, är att det på ett sätt ställs högre krav på självdisciplin. Och sen kan man samtidigt se, att en stor fördel som många upplever när man jobbar hemifrån, det är att man får färre distraktionsmoment. Sitter du på ett kontor så är det väldigt många som upplever att de blir avbrutna i sitt arbete, och där har du möjlighet att styra mycket, mycket mer, när du sitter på distans. Men det ställer också högre krav på självdisciplin, förstås. Går vi vidare till nästa punkt, så tänker jag att det är viktigt att fundera på de mer psykologiska eller gruppdynamiska aspekterna och hantera konflikter, till exempel, på distans. Det ställer lite andra krav än vad det gör när man sitter bredvid varandra. Undvika att hamna i konflikt är samma sak, och att över huvud taget framföra kritik till exempel, till en kollega.
ANDREAS: Inte i Slack, kanske?
ERIK: Nej, och det hör väl till saken, att oftast så blir mer av kontakterna med sina kollegor skriftlig, när du jobbar på distans. Och det vet de allra flesta, att i skrift så är det lätt att misstolka saker. Så att det blir desto viktigare att tänka efter på vad det är man skriver och hur man framför saker, och tänka på att människor i din arbetsgrupp har inte samma förståelse runt omkring allt som händer i din värld, utan du kan behöva beskriva lite mer.
ANDREAS: Varning för ironi också.
ERIK: Ironi är ju jättesvår i skrift. Så hittar man ett sätt att använda emojis till exempel. Man får tycka vad man vill om dem, men de har ett syfte i att skapa de här nyanserna som vi inte riktigt kan fånga i skrift.
ANDREAS: Mm, och vad är ditt femte och sista tips?
ERIK: Det sista, det är att bristen på kontakt med andra, kan vara en stor fara. Och det är viktigt att tänka på själv. Vi har haft ett antal som har börjat hos oss, och som har viss erfarenhet av att jobba på distans. De har kommit in och man tycker att det här är jättekul att ta tag i, man ser fördelarna med flexibiliteten och att kunna sitta var man vill. Men sen inser man efter ett halvår kanske, att det blir rätt ensamt. Rådet där är väl att tänka till extra på det, hur ska du hitta det här sociala utrymmet? Ni behöver hitta motsvarigheten till fikapausen. Hur kan ni snacka skit i ett digitalt sammanhang? Men också komplettera det med annat. Kan du träffa fler vänner, kan du ha fler middagar, eller på olika sätt hitta sociala sammanhang.
ANDREAS: Just det. Om man nu kör tre fika, det klassiska svenska, så kan man faktiskt också köra det över Skype eller Google Hangouts för att briefa lite med kollegorna.
ERIK: Absolut. Vi jobbar i ett verktyg som heter Slack på Go Monday, och där jobbar man med olika kanaler. Man kan kalla det för ämnesområden kanske, där man pratar om olika saker. Och en av våra kanaler heter Fikarummet. Vi har också gjort en egen Spotify-spellista med teamets musik. Ibland så har vi en fikastund, och det är klart att då får väl var och en skaffa fram det fika som man vill ha, men sen kan man skicka varandra kanelbulle-emojis. För den som inte riktigt är där, är det lätt att flina bort det där lite grann, och tycka att: ”Ja, ja, men vadå?” Men det är naturligtvis sjukt viktigt att hitta ett sätt att få ett socialt utbyte, även på distans.
ANDREAS: Mm. Ska vi repetera de här fem punkterna då, som avslutning?
ERIK: Vi har pratat om vikten av att ha självdisciplin, och bestämma dig för hur du ska utföra ditt jobb om du sitter på distans. Sen har vi pratat om vikten av att göra en skillnad mellan fritid och arbete, och se att vissa tillfällen så jobbar du, vissa tillfällen så jobbar du inte, och sätta din struktur kring det där. Vi har också pratat om vikten av att komma ihåg att det kan vara svårare att framföra kritik, och man måste tänka efter på hur man uttrycker sig. Framför allt när mer och mer blir i skrift. Och sen har vi slutningen kommit in på bristen på kontakt med andra, och vikten av att hitta det sociala utbytet, även när man jobbar på distans. Och där avslutar vi för i dag. Kom jättegärna med frågor eller funderingar kring det här. Hur jobbar du på distans och vilka utmaningar ser du i det? Det går jättebra att höra av sig till mig på LinkedIn i första hand, eller i andra kanaler. Vi hörs nästa gång. Hej så länge.