ERIK: Välkommen till Jobbet & Livet, där vi i dag pratar om hur du beskriver dina erfarenheter och utbildningar på ett så bra sätt jobb som möjligt i CV och på LinkedIn. Jag heter Erik Fors-Andrée och jag hjälper människor vidare i jobblivet, och jag har med mig Andreas Utterström som ställer kniviga frågor och hjälper oss framåt i samtalet.
ANDREAS: Goddag, men i dag känner jag mig lite orolig, för jag ser att du har väldigt många anteckningar, men det är inte så strukturerat som det brukar vara. Så jag vet inte, satte det här lite myror i huvudet på dig, eller?
ERIK: Det är massor av saker med CV, och det kommer vi säkert tillbaka till i andra avsnitt, men i dag fokuserar vi verkligen på erfarenheter och även lite grann utbildningar och hur du beskriver dem. Men jag tänker allra först, att vi bara ska nämna att, beskrivningarna i CV, eller på LinkedIn för övrigt, behöver ofta vara lite fylligare och mer utvecklade än vad de flesta tror. Rekryteraren kan inte gissa sig till vad det är egentligen du har gjort, och vi får nästan hoppas att de inte gissar, eller hur?
ANDREAS: Mm, men när du säger att det skall beskrivas lite mer utförligt, menar du två, tre meningar, eller betydligt mer än så?
ERIK: Ja, det kanske är rimligt, men det kan vara mer. På LinkedIn kan det definitivt vara mer, för där har du mer utrymme. CV är bra att du ändå håller dig till någonstans två sidor. Så jag skulle säga att fyra saker sticker ut i de beskrivningar som blir absolut starkast, och det första, det är att faktiskt beskriva ett ansvar, och inte enbart arbetsuppgifter. Det är lätt att tänka att: ”Ja, men jag har väl inget ansvar?” Men de allra flesta människor har någon form av ansvar.
ANDREAS: Och ansvar är inte lika med personalansvar?
ERIK: Jag har ett exempel här, en person som skriver så här i sitt CV: ”Jag har jobbat som receptionist med sedvanliga arbetsuppgifter, som mottagande av besökare, växel, konferensbokning, även administrativa uppgifter.”
ANDREAS: Mm, är det bra eller dåligt?
ERIK: Det är en ganska vanlig beskrivning som man kan se, och jag skulle säga att det är inte nödvändigtvis helt fel. Men om du kan få det mer till ett ansvar, så kommer du att ha en starkare presentation. Så du skulle i stället kunna skriva något i stil med att: ”Som receptionist ansvarar jag för att alla besökare får bästa möjliga bemötande. Jobbar även med sedvanliga administrativa uppgifter.”
ANDREAS: Mm, då blir det mer serviceyrke egentligen?
ERIK: Det blir mer av ett serviceyrke, och du visar mer att du faktiskt förstår vad det handlar om, och indirekt kan jag åtminstone läsa mig till att förmodligen så är det det som du fokuserar på, att ge ett gott bemötande.
ANDREAS: Och vad är det andra?
ERIK: Nummer två, det är att beskriva uppgifter, precis som vi ser i det här exemplet. I det första exemplet så har den här personen rabblat upp fyra, fem olika arbetsuppgifter, och det kan fungera. Ibland ser man exempel där det finns tiotal, femtontal olika arbetsuppgifter, och det är bra att komma ihåg, att försöka undvika. Så ta inte upp för många.
ANDREAS: Okej, man ska välja lite?
ERIK: Ja, välja ut det som är viktigast. Det tredje som jag tycker är viktigt att trycka på, det är att framhäva resultat av något slag. Det här är väl det som jag skulle säga är oftast allra svårast, och det som de flesta helt enkelt skippar, för att det till slut känns för svårt. Men det har en enormt stor effekt naturligtvis, på hur du framstår. I receptionist-fallet skulle det kunna vara att du beskriver att under din tid i receptionen så har ni jobbat mycket med bemötandet, och i de mätningar som ni har genomfört, så har ni sett en markant förändring, till exempel.
ANDREAS: Mm, jag förstår.
ERIK: Och kan du kvantifiera det, så är det ännu bättre. Kan du sätta siffror någonstans på det här, någon form av fakta, så är det ännu bättre.
ANDREAS: Men hur ska man kunna tänka då, kring det här med resultat, så att det inte bara slutar med att man inte kommer på någonting?
ERIK: Ja, lite olika metoder. En sak som jag tycker ofta fungerar rätt bra, det är att fundera på, vad är annorlunda nu jämfört med när du började? Eller, vad är annorlunda nu jämfört med ett år sen? Sen kan du också ställa dig frågan: ”Vad hade inte varit likadant om jag inte var med? Om jag inte var här, hur hade det varit då?” Det kan vara ett sätt att också komma på någon typ av resultat.
ANDREAS: Alltså, att man själv har varit drivande i någonting?
ERIK: Ja, det skulle kunna vara, absolut. Sen kan det också vara att se: ”Vad gör jag annorlunda? Hur har jag förändrats, eller hur gör jag mina egna arbetsuppgifter, på ett annat sätt nu än tidigare?”
ANDREAS: Men hör det hemma i ett CV, skulle du säga?
ERIK: Det tycker jag absolut det kan göra, men det behöver inte vara så att du skriver ut, att: ”Det här gör jag annorlunda,” utan det är mer en fråga om att lyckas presentera det som en resultat, eller möjligtvis en lärdom. Den fjärde grejen som jag tycker är viktig, och som också är svår, men gör väldigt stor skillnad, det är att sätta in ett sammanhang, beskriva lite mer. Som vi var inne på här, så skiljer sig ett jobb enormt mycket från en plats till en annan, och arbetsuppgifterna kan skilja sig enormt mycket, från en plats till en annan. Ett exempel som jag såg nyligen här var en driftsingenjör, och han har skrivit att: ”Jag ansvarar för att underhålla vårt bassystem, Ozone.” Men egentligen så säger det mig faktiskt ingenting. Jag vet inte vad Ozone är, om jag inte själv har jobbat där, och om det inte är ett känt system, vilket jag inte tror att det är. Men om han i stället skulle skriva till exempel: ”Jag ansvarar för att underhålla vårt bassystem Ozone, med över 1200 användare, och SLA-krav på 99,9 procent.” Då börjar det hända någonting. Och ett SLA-krav, bara för de som inte har koll på det, det är ett krav på tillgänglighet helt enkelt på ett system.
ANDREAS: Det kanske är ett problem då, tänker jag, att många tänker på sitt CV som en ganska statisk och opersonlig uppräkning, i stället för att det faktiskt ska berätta någon slags historia om vad man är med om, och vad man har gjort?
ERIK: Absolut, absolut. Apropå kommunikatörer, så är det intressant att man skulle kunna tro att den som jobbar med kommunikation är bättre på att skriva CV. Så är det absolut inte.
ANDREAS: Verkligen inte, och mitt CV på LinkedIn är inget bra heller.
ERIK: Jag kan lägga till också på den här sista punkten, med att beskriva sammanhanget runt omkring, så finns det otroligt mycket att hämta där också, som också kan överbrygga från ett tidigare jobb till ett nytt jobb, där du kan visa att det finns fler likheter än vad det kanske ser ut som utifrån. Så att om vi fortsätter på den här driftingenjören här, om vi säger att han skulle fortsätta sin beskrivning där, och säga att: ”Över 1200 användare, och SLA-krav på 99,9 procent, under en tid då vi också förändrade vår infrastruktur.” Då börjar det bli väldigt intressant här, om jag söker ett jobb hos en arbetsgivare, som också står inför att hålla höga krav på tillgänglighet, och göra en förändring i sin tekniska infrastruktur, så är det klart att du har visat att din kunskap är betydligt mer relevant.
ANDREAS: Men ditt företag Go Monday, ni har granskat massor av CV. Hur många?
ERIK: Ja, det är nog en 16-18.000.
ANDREAS: Ja, vad kan man dra för slutsatser utifrån det underlaget, när det gäller hur bra folk i gemen är på att skriva sina CV?
ERIK: Överlag så är väldigt många lite mittemellan. De här riktigt, riktigt dåliga, de finns inte så jättemånga. Så är det. Men egentligen så är det ett lika stort problem att vara medelmåttig, för när det kommer till rekrytering, så handlar det om att du måste hitta ett sätt att sticka ut.
ANDREAS: Och är det någon skillnad i hur man skriver sitt cv i ett Word-dokument, som man skickar till någon rekryterare, och hur man skriver det på LinkedIn?
ERIK: Det är lite skillnader. När det kommer till LinkedIn, så har man skulle jag säga till att börja med, mer utrymme. Du skall alltid fatta dig kort och koncist, och vara tydlig, men du kan skriva betydligt mer på en LinkedIn-profil, än vad du kan i ett CV, och det har mycket att göra med hur man läser och tar till sig information i de här olika sammanhangen.
ANDREAS: Men sen utbildning då, hur ska man beskriva den i sitt CV?
ERIK: Ja, i stor utsträckning faktiskt samma sak. Väldigt viktigt att tänka på, det som jag skulle är den största svårigheten som folk har när det kommer till utbildning, är att det blir alldeles för generella beskrivningar. Beskrivningen är att: ”Jag har läst till civilekonom.” Och så kanske det står två, tre kurser som du har gått. Problemet med är inte utbildningen eller kurserna är sig, utan det är att det är alldeles för likt alla andra. De första jobb du söker när du använder det CV, kommer du att se likadan ut som de hundra andra sökande, så du behöver använda varje chans du kan till att visa vad du gjorde med den här utbildningen. Vilka specialkurser valde du? Var det någonting som intresserade speciellt mycket? Och bygg vidare så mycket du kan, och gör den mer personlig och till din egen.
ANDREAS: Och vad är, om vi ska sammanfatta det absolut viktigaste man ska tänka på, när man skriver sitt cv, så att man inte blir en av de här medelmåttorna?
ERIK: Beskriv ditt ansvar, se till att få med ett resultat. Se till att du kort beskriver några utvalda uppgifter, och se till att få med så mycket som möjligt av ett sammanhang. Vilken arbetsplatsen var, hur du jobbade där, och så vidare. Det var allt för i dag. Vi återkommer säkert i flera avsnitt till cv, och olika delar av cv, samma sak med LinkedIn. Vi hörs igen nästa vecka, och fram till dess går det jättebra att gå in på LinkedIn. Följ mig på LinkedIn, och ställ gärna frågor som vi tar upp i podden, eller om du har några frågor efter att ha lyssnat på det här avsnittet. Vi hörs.