Projekttriangeln – Vad är viktigast i ditt projekt: Tiden, pengarna eller resultatet?

Projekttriangeln är en av grundbultarna i projektmetodik. Tid (”jag vill att det ska gå snabbt”), pengar (”jag vill ha det billigt”) och resultat (”jag vill att det ska bli bra”) blir var sin sida i en triangel för att visa på beroendena mellan de tre enheterna. Poängen är förstås att förändras kraven på ett område så måste även de andra förändras. Om man till exempel ökar kraven på projektets resultat så måste man utöka tiden och/eller budgeten. Och minskar man tiden måste man sänka kraven på resultaten eller utöka budgeten.

En klassisk diskussion mellan projektledare och projektbeställare kan se ut ungefär så här:

Projektledaren: Vad är absolut viktigast i projektet – tiden, pengarna eller resultatet?

Projektbeställaren: Det kan vi inte prioritera, vi måste uppnå alla de mål vi har definierat.

Det är lätt att förstå projektbeställaren i det läget och det ligger också mycket i det. Det är vettigt att utgångspunkten är att uppnå samtliga kriterier. Men projekttriangeln är framförallt en metodfråga. Under ett projekt kan en rad oförutsedda händelser inträffa och beroende på vad man prioriterar i projekttriangeln kommer projektgruppen att agera olika.

Och i praktiken finns det alltid ett område som är viktigare än de andra. När tiden går är man plötsligt beredd att skjuta till pengar, eller när pengarna börjar ta slut är man plötsligt beredd att dra ner på resultatet eller utöka tiden. Så det är alltid bättre att definiera det tillsammans först, istället för att agera i blindo.

Utan att komma projektledare och projektbeställare kommer överens blir det lätt som i Mynty Pythons 100-meterslopp for people with no sense of direction.

6 svar

  1. Som Monthy Pytons film kan en ombud och klient situation ibland bli. Oftast på grund av att juristen tror att klienten har samma mål som majoriteten av klienter. Så glöm inte att ta reda på vad klientens mål egentligen är och hur du kan hjälpa den för att uppnå målet.

    1. Precis! Varje ärende är ett projekt. Juristen är projektledare och klienten är projektbeställare. Juristen och klienten behöver diskutera och kom ma överens om alla tre aspekterna I triangeln!

  2. Triangeln är ett bra verktyg som lyfter viktiga frågor. Något som kan dra ner på tid, effekt och samtidigt nå relevanta mål är en effektkartläggning. Det prioriterar vilka mål som är viktiga. Jag har skrivit superkort om det här. Effektmål i ett nötskal – Sigma Blogg http://bit.ly/jNovva

    1. Jag har skrivit nånstans tidigare om effekt kopplat till projekttriangeln och föreslagit en projektromb istället, för att skilja effekt från omfång. Ska läsa ditt inlägg och se om jag hittar mitt gamla…

    2. Nu har jag läst. Bra inlägg! Jag tycker ett problem med SMART är att ”Utmanande” saknas, ”accepterat” är liksom så passivt ;)
      Här är mitt gamla inlägg om effekt i förhållande till projekttriangeln, köper du tänket? http://definitionofdone.blogspot.com/2009/11/dags-att-revidera-den-traditionella.html

      1. Profilbild för Karin Andersson
        Karin Andersson

        Ett alternativ till ”accepterat” i SMART är därför ”ambitiöst” :-)