Hej alla säljare, några (arga) tips till er

Sälj är fantastiskt! Utan försäljning inga intäkter, utan intäkter inga löner. Försäljning är grunden till allt företagande. Ändå har ordet säljare en dålig klang för många. Det är de dåliga säljarna som smutsar ner sina kollegors rykte. För vissa är faktiskt riktigt usla.

Här är några tips till dig som säljare

  1. Läs på om mitt företag – åtminstone lite! Det finns jättemycket information på webben, börja med att Googla. Det måste gå snabbare att Googla fem minuter, än att ha helt fel ingång i samtalet och lägga tid på det. Om jag träffar leverantörer visar jag min respekt genom att läsa på i alla fall lite grand om dem. Jag tycker att du ska göra detsamma. Ha lite koll!
  2. Apropå att ha koll. Ha lite koll på dina befintliga kunder. Att vi bytt namn betyder inte att du ska ringa ett nytt kallt samtal till oss (duh!). Då ska du ringa ett varmt samtal, säga att du hört att vi bytt namn och höra hur det gått. Du bygger du upp relationen. När du ringer utan att fatta att det är samma företag så tappar jag förtroende!
  3. Lyssna på vad jag säger och anpassa dig efter det (det är väl lektion 1 i sälj!?). Jag vill inte ha en standardpresentation som löser problem jag inte har. Jag vill ha någon som förstår min verklighet och kan skapa lösningar för den. Fundera på vilken effekt jag vill ha av det du säljer!
  4. Dumförklara mig inte! ”Så du tycker inte det är viktigt att era kunder hittar er på nätet.” Jo, självklart tycker jag det! Lyssna på vad jag säger istället: Vi har redan en annan lösning!
  5. Förbered dig inför ett möte! Återigen: Jag vill inte ha din standardpresentation. Jag vill känna att du satt dig in i min situation och de problem jag kan tänkas stå inför.
  6. Lär dig känna igen när du pratar med någon som har expertkunskap inom de områden där du säljer. Du framstår väldigt snabbt som okunnig annars (eller ja, ”okunnig” var kanske en underdrift).

Att acceptera ett nej istället för att fullständigt sabba alla chanser till framtida försäljning

  • Om jag säger att jag inte är intresserad av era tjänster, sätt då inte upp mig på ert nyhetsutskick! Fatta!
  • Om jag sagt nej till mobiltelefon-abonnemang, erbjud då inte mobilt bredband och telefonväxel istället! Jag menar… hallå!?
  • Om jag sagt att jag inte är intresserad av en prenumeration på din tidning, gör då inte ett försök till genom att ge mig en provprenumeration.
  • OM du nu säger att du har ett unikt erbjudande just nu och ändå får ett nej – hur tänkte du då när du ringde igen två veckor senare med samma unika erbjudande? Gå och lägg dig!
  • Jag vill inte ha!