Vad ska du tänka på inför jobbintervjun?

Det är lätt att bli nervös när du sitter med rekryterare eller HR-chef. En bra start är att utgå från frågor som: Vad vill du ha sagt? Och vad ska rekryteraren tänka om dig när hen lämnar rummet?
 

Höjdpunkter

Inför en jobbintervju, fundera på: Vad är det jag vill ha sagt? Vad är det jag vill få fram? Vilket avtryck vill jag ge? Vad ska de tänka när jag lämnar rummet?

Tre faktorer att tänka på vid en intervju:

  1. Visa varför du sökte dig till just den här arbetsgivaren. Visa att det här är rätt arbetsgivare, och rätt tjänst, för dig.
  2. Visa att du kan något om deras verksamhet. Kan du visa att du förstår hur den här organisationen, eller det här företaget, skiljer sig från sina konkurrenter, så är det väldigt starkt i en intervju.
  3. Visa hur du passar in i det här. Varför passar du bättre här, än du gör hos deras konkurrent? Kan du göra det, så har du verkligen börjat måla in din egen roll hos organisationen.

Engagera dig under intervjun. En kandidat som engagerar sig, som själv ställer frågor och försöker förstå rollen och tjänsten, gör intervjun bättre.

Återkoppla efteråt och inte minst tacka för intervjun. Komplettera också gärna något, eller försök lägga till någonting. Kan du i efterhand visa att: ”Vi pratade bland om det här, och det här”, så visar du att du verkligen du förstått samtalet.