Höjdpunkter
Inför en jobbintervju, fundera på: Vad är det jag vill ha sagt? Vad är det jag vill få fram? Vilket avtryck vill jag ge? Vad ska de tänka när jag lämnar rummet?
Tre faktorer att tänka på vid en intervju:
- Visa varför du sökte dig till just den här arbetsgivaren. Visa att det här är rätt arbetsgivare, och rätt tjänst, för dig.
- Visa att du kan något om deras verksamhet. Kan du visa att du förstår hur den här organisationen, eller det här företaget, skiljer sig från sina konkurrenter, så är det väldigt starkt i en intervju.
- Visa hur du passar in i det här. Varför passar du bättre här, än du gör hos deras konkurrent? Kan du göra det, så har du verkligen börjat måla in din egen roll hos organisationen.
Engagera dig under intervjun. En kandidat som engagerar sig, som själv ställer frågor och försöker förstå rollen och tjänsten, gör intervjun bättre.
Återkoppla efteråt och inte minst tacka för intervjun. Komplettera också gärna något, eller försök lägga till någonting. Kan du i efterhand visa att: ”Vi pratade bland om det här, och det här”, så visar du att du verkligen du förstått samtalet.
Hela avsnittet som text
ERIK: Välkommen till Jobbet & Livet, podden där vi pratar jobbliv och hur du
utvecklas i jobblivet. I dag har vi kommit till avsnittet där vi skall prata
om jobbintervju. Hur man klarar sig så bra som möjligt på jobbintervjun
och går vidare i rekryteringsprocessen. Jag har med mig Andreas
Utterström. Har du några tankar kring intervju? Det kanske var ett tag sen
du själv var på intervju?
ANDREAS: Ja, jag har varit min egen länge, så att det var väldigt länge sen. Men det
jag brukade försöka tänka på, då var jag på intervju för vikariat för olika
tidningar, när jag gjorde det här senast. Det var att försöka visa att jag
faktiskt hade läst den här tidningen. Alltså, kunde produkten. Jag såg till
att jag hänvisade till någonting som stod i dagens tidning, eller jag
nämnde någon favoritskribent, eller så där. Ett ganska enkelt knep för att
visa att man vill ha jobbet, och att man har läst på.
ERIK: Välkommen till Jobbet & Livet, podden där vi pratar jobbliv och hur du
utvecklas i jobblivet. I dag har vi kommit till avsnittet där vi skall prata
om jobbintervju. Hur man klarar sig så bra som möjligt på jobbintervjun
och går vidare i rekryteringsprocessen. Jag har med mig Andreas
Utterström. Har du några tankar kring intervju? Det kanske var ett tag sen
du själv var på intervju?
ANDREAS: Ja, jag har varit min egen länge, så att det var väldigt länge sen. Men det
jag brukade försöka tänka på, då var jag på intervju för vikariat för olika
tidningar, när jag gjorde det här senast. Det var att försöka visa att jag
faktiskt hade läst den här tidningen. Alltså, kunde produkten. Jag såg till
att jag hänvisade till någonting som stod i dagens tidning, eller jag
nämnde någon favoritskribent, eller så där. Ett ganska enkelt knep för att
visa att man vill ha jobbet, och att man har läst på.
ERIK: Ja. Jag tror att det du tar upp är en jätteviktig faktor, att visa varför just
det här jobbet är rätt för dig. Varför du är intresserad av dem, och för att
du förstår vem bolaget är, vem organisationen är, och vilka du ska jobba
med och varför, och vad tjänsten går ut på. Kan vi inte vår vana trogen
EFA_E12.docx
2
börja med orden här? Vi kallar det här för anställningsintervju, eller
jobbintervju.
ANDREAS: Ja, jag tänkte precis på det. Du brukar vilja definiera om gamla ord och
uttryck. Det här misstänker jag att du inte är helt nöjd med?
ERIK: För mig så ligger det i begreppet intervju, att det är en väldigt ensidig
företeelse. Det är en person som ställer frågor till någon annan som
förväntas ha svar. Och jag skulle också säga att det i en just jobbintervju
finns ett visst mått av att den som blir intervjuad uppfattar sig vara i
underläge. Jag skulle nog hellre kalla det för ett samtal, eller en dialog,
eller ett möte. Att själv försöka få det till något annat än en intervju, där
man sitter passivt och svarar på frågor. Se det mer som en dialog. Även
om det naturligtvis oftast är rekryteraren som leder vägen, så måste ändå
se sig själv som en mycket mer aktiv part.
ANDREAS: Har du misslyckats med någon intervju som du har varit på någon gång?
ERIK: Jag misslyckades radikalt på en sån här intervju. Den kallades inte för
möte ens. Jag hade inte fattat alls att det var en intervju jag gick på.
[skrattar] Det blev väldigt märkligt.
ANDREAS: Var du lite förvirrad eller var de otydliga?
ERIK: Ja, det var nog både och, faktiskt. Det började med att jag träffade någon
och vi satt och pratade om vad båda gjorde och vad båda jobbade med.
Han tyckte att: ”Det där är jättespännade. Du borde träffa vår VD.” Och
jag gick förstås dit, och så träffades vi alla tre, och jag hade fortfarande
inte riktigt fattat. Det var väl bara en fortsättning på en lunch vi hade?
Liksom, ett intressant snack, men det var inte riktigt det. [skrattar]
ANDREAS: Så hur gick det, då?
ERIK: Nej, det gick åt helvete.
[båda skrattar]
ANDREAS: Varför?
ERIK: För att jag inte alls var förberedd på att vara i det läget. Jag var inte alls
inne i ett läge att sälja in mig själv eller presentera mig, eller ens försöka
vara tydlig. Utan jag blev lite tagen på sängen, på något sätt.
EFA_E12.docx
3
ANDREAS: Hur ska man göra för att paketera sig själv som en person som passar för
jobbet?
ERIK: Det är tre faktorer som återkommer i stark kommunikation om dig själv i
ett jobbsammanhang. Den ena var du inne på tidigare där, med att visa
varför du sökte dig till just den här tidningen, i det fallet. Så att, visa att
det här är rätt arbetsgivare, och rätt tjänst för dig. Det är en jätteviktig
faktor. I det ligger också andra faktorer som har att göra med förståelsen
för branschen, förståelse för de utmaningar som branschen står inför. Kan
du visa att du förstår hur den här organisationen, eller det här företaget,
skiljer sig från sina konkurrenter, så är det väldigt starkt i en intervju. En
annan faktor är förstås att kunna beskriva dig själv. Beskriva hur du
passar in i det här, varför är du rätt person för det? Och drar man det till
sin spets. Varför passar du bättre här, än du gör hos deras konkurrent, då
har du verkligen börjat måla in din egen roll hos organisationen.
ANDREAS: Men ska man skriva ner några slags talking points? Alltså, saker som
man vill få sagda under intervjun, så att man inte tappar bort dem?
ERIK: Ja,, men jag tycker det. Jag tycker att många, de personer jag pratar med
som står inför en intervju, så finns det ofta oro och nervositet precis
innan man går in på intervjun eller kopplar upp sig på videosamtalet. Så
går man igenom frågor, och man går igenom vilka svar man har tänkt sig.
Och då sätter man sig själv i den här passivare rollen. I stället tycker jag
att man ska fundera på, vad är det jag vill ha sagt? Vad är det jag vill få
fram? Vilket avtryck vill jag ge? Vad ska de tänka när jag lämnar
rummet? De grejerna, tre, fyra punkter, är väl snarare det man ska preppa
på inför en intervju.
ANDREAS: Men det här med att förbereda svar på frågan: ”Vilka är dina tre bästa
och tre sämsta egenskaper?” Kör folk den fortfarande?
ERIK: Absolut, absolut.
ANDREAS: Det bör man tänka igenom?
ERIK: Det tycker jag definitivt man ska göra. Den körs både av oerfarna och
erfarna rekryterare.
EFA_E12.docx
4
ANDREAS: Vad säger du om frågan till den som söker jobb på kvällstidning, det här
var en kompis till mig som råkade ut för: ”Hur skulle du förklara vad
kvällstidning är för en utomjording?”
ERIK: I Sverige så är de allra flesta företag så små att de inte har professionell
HR eller professionell rekryterare, utan du träffar en chef som har det här
som en av uppgifterna av hundratals andra. Och därför blir ibland
frågorna kanske lite utflippade. Men jag tänker en annan grej som vi kan
passa på och ta upp, att det finns olika typer av intervjuer. Man kan
kategorisera sig att det finns de här rent informella intervjuerna. De
kallas inte alltid för intervju ens. Du bör förbereda dig på ungefär samma
sätt, men samtidigt låt formerna vara mer informella. Kom ihåg att
försöka styra samtalet lite grann i din riktning, så att det inte bara blir ett
rent socialt samtal, utan försök ändå få fram din poäng.
ANDREAS: Men vad ska man göra om det inte har gått så bra? Ska man höra av sig
efteråt och återkoppla, till exempel om man kommer på bättre svar, än
vad man kunde ge i stunden? Eller är det så att när man går ut där så är
det kört? Hur tänker du kring det?
ERIK: Nej, det är väl jättebra att återkomma i efterhand. Det tycker jag nästan
oavsett hur det har gått. Dels återkoppla, och även tacka för intervjun.
Men framför allt försöka komplettera, försöka lägga till någonting. Kan
du i efterhand visa att: ”Vi pratade bland om det här, och det här. Och jag
kom att tänka på den här faktorn, som jag också gärna vill föra fram.”
Komplettera bilden av dig själv på något sätt. Är det något som du
känner att du har sagt fel, så definitivt, ta upp det.
ANDREAS: Men vi har pratat om i tidigare avsnitt, till exempel hur viktigt det är med
arbetsglädje, och att man själv måste ta ansvar för den. Betyder det att
man ska ta chansen på en arbetsintervju, och ställa motfrågor av typen:
”Brukar man gå ut och äta lunch tillsammans? Gör ni saker vid sidan av
jobbet?” Om man nu tycker att det är viktigt. Så att man inte bara sitter
och svarar?
ERIK: Ja,, men det tycker jag. Det tycker jag absolut. Det gäller att inte verka
opåläst, eller verka som man inte riktigt vet varför man söker det jobb
man söker, eller ställer alldeles för grundläggande frågor. Men ju mer
frågor du kan ställa själv, ju mer du kan göra dig till en likvärdig part till
rekryteraren, desto bättre. Desto mer dialog blir det, och desto bättre blir
EFA_E12.docx
5
intervjun. Det skulle jag säga att de flesta rekryterare också upplever. En
kandidat som engagerar sig, som själv ställer frågor och försöker förstå
rollen och tjänsten, gör intervjun bättre.
ANDREAS: Men Erik, det finns mycket att prata om här. Men om man ska ha någon
take away i dag från det vi har sagt i det här avsnittet? När det gäller
helikopterperspektivet på en anställningsintervju. Hur ska man tänka?
ERIK: Jag skulle säga, kom ihåg att göra intervjun mer till en dialog, än till en
passiv intervju. Och kom ihåg att sätta dina egna budskap, vad det är du
vill få fram. Vilket avtryck vill du ge när du lämnar rummet? Det var allt
för i dag. Tack så mycket. Vi hörs igen nästa vecka. Glöm inte
prenumerera på podden, och betygsätt oss, så fler hittar fram till oss. Följ
mig gärna också på LinkedIn, där fortsätter diskussionen även mellan
avsnitten.