GÄSTINLÄGG AV JÉRÉMIE JOHANSSON: Ny vecka – nya utmaningar! Förutom de egna utmaningar ni redan har så tänkte jag påbörja en uppmaning: Ge beröm!
Vi är just nu rädda att ge beröm och det ska vi ändra på. Inom idrotten har man mer förstått betydelsen av uppmuntran än inom affärslivet. Orsaken är troligen att man vet att uppmuntran påverkar prestationsförmåga, motivation och glädje. Resultaten är precis de samma på arbetet.
Överös varandra med beröm! Gå runt och uppmuntra dina kollegor!
Jag har skrivit en lista på vilka ord man kan använda sig av – i början kan det vara svårt att komma på nya men det kommer ge sig med tiden. Glöm inte att ni kan framkalla uppskattning genom att fråga – ”vad tyckte du om…? ”
- ”Vad grym du är!”
- ”Imponerande!”
- ”Bra gjort!”
- ”Super!”
- ”Jag uppskattar verkligen din …”
- ”Tack för att du hjälper mig med …”
- ”Tusen tack för …”
- ”Jag uppskattar det”
- ”Jag uppskattar vad du gjorde”
- ”Utan dig skulle jag inte ha kunnat … Tack”
- ”Det finns inga ord för att visa min uppskattning”

7 svar
Det spelar ingen roll hur man säger berömmet eller vilka ord man väljer. Bara man menar det.
Håller helt med! Däremot tror jag att tips på hur man uttrycker det kan hjälpa många att verkligen säga det de menar – alltför många har ju tyvärr svårt att ge både beröm och kritik.
Håller helt med! Däremot tror jag att tips på hur man uttrycker det kan hjälpa många att verkligen säga det de menar – alltför många har ju tyvärr svårt att ge både beröm och kritik.
Sant! Det svåraste är väl att komma ihåg att göra det och att göra det kontinuerligt!
När människor är fokuserade på utveckling så tenderar de att hitta utvecklingsmöjligheter, brister och fel som kan utvecklas, neutraliseras eller vändas till något positivt. Jag tror att det är därför som vi är dåliga på att ge beröm. Fokuset ligger i att hitta brister, ge ktitik.
Om man istället ser allt från ett helhetsperspektiv, samt har som syfte att främja goda relationer, ”se” människor man jobbar med och umgås med så inser man snabbt att ett balanserat förhållningssätt fungerar mycket bättre. Håller dock med ”nattensbibliotek” att man måste även mena det man säger, och det intressanta med det är att folk oftast vet om någonting sägs ”bara för att” det funkar i teorin men att det inte är ärligt menat. Då är det bättre att inte säga någonting alls eftersom man får en mycket negativ effekt.
[…] några dagar sedan bloggade VD-bloggen om vikten att Ge beröm. Jag har gått och klurat på det där några dagar. Det är ett känt faktum att medarbetare ofta […]
Reinard K Sprenger varnar för beröm.
”I detta ligger ofta ett mått av manipulation. Man berömmer ett beteende som man vill se mer av, men utan att styra tydligt. Det är en sorts byteshandel – beröm mot prestation. Och det fungerar. De flesta människor tycker om beröm, några är till och med beroende. Därför kommer de att bete sig på sådant sätt som de tror kommer att leda till mer beröm.”
”Och det vore väl gott och väl om det inte vore för kostnaden. Anpassningen kostar självständighet. Strävan efter yttre motivation hindrar den inre motivationen, arbetsglädjen, att tränga fram. Till slut får vi en hel hop medarbetare som gör vad de tror att vi vill i stället för att göra arbetet så bra som möjligt. Längtan efter beröm blir i sig en drivkraft, snarare än verkligt intresse för resultatet.”
http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/se-upp-foer-beroem/191235.html