Så fort jag kommit ett steg framåt vill jag alltid börja med nästa. Jag har lite svårt för att stanna upp, ta ett andetag och njuta av framgångar – det finns ju SÅ mycket bra saker att göra! Men de senaste veckornas framgångar förtjänar en stunds reflektion och firande.
För två veckor sen tog jag och Christophe (delägare & systemutvecklare) en ”Coffee of Victory” för att fira. Det här är vad vi firade:
Innehåll
Vi går in i en ny fas
Under hösten 2016 blev det äntligen glasklart för mig vad kärnan i vårt erbjudande är och hur vi ska bearbeta marknaden. I slutet av året och nu i början av 2017 har jag fått det bekräftat. Den bild jag har av hur vi ska ta oss vidare är betydligt skarpare nu än för bara sex månader sen. Det känns som att vi går in i en ny fas!
Sean Ellis beskriver tre utvecklingsfaser i en startups liv. Den första handlar att skapa en produkt eller tjänst som möter ett behov som tillräckligt många är beredda att betala för. Den andra handlar om att förbereda sig för tillväxt; spänna musklerna så att säga. Och den tredje handlar om att växa.
Vi har nu kommit till steg två i pyramiden. Att nå dit har tagit mycket längre än jag kunde räkna med när jag drog igång bolaget 2013. Men vi har nått dit, vi har inte avvikit från de värderingar och löften bolaget bygger på, och vi är fortfarande 100% självfinansierade. 2017 kommer att handla om att förbereda för tillväxt. Ett första steg i det är att vi söker en ny person på heltid som operativ koordinator (blivande coo eller country manager).
En ny storkund (och en till lite mindre kund)
Vi hjälper människor att hitta ett nytt, ofta mer meningsfullt jobb. En del betalar själva för våra tjänster. Men de allra flesta kommer från någon av våra partner: till exempel fackförbund och karriärcenter på universitet.
Från 1 februari levererar Cruited karriärtjänster åt medlemmarna i fackförbundet Vision. Det innebär att ytterligare cirka 190.000 människor nu kan använda våra tjänster helt kostnadsfritt. Dessutom har vi tecknat ett avtal med Trygghetsrådet TRS, vilket öppnar för en ny målgrupp – människor som jobbar inom kulturområdet: dans, teater, musik.
Helt ombyggd version av vårt produktionsverktyg
Vår absolut största produkt är feedback och råd om förbättringar av en LinkedIn-profil, eller en jobbansökan (cv och personligt). Vi har en egen metod och ett eget verktyg för att säkra kvaliteten och för att alltid kunna leverera inom 24 timmar. Det här verktyget har jag byggt upp i flera faser och med ett flertal olika utvecklare inblandade. Det var aldrig dimensionerat för att ta emot de volymer vi har nu – och för att spara tid och kostnader i början var det ärligt talat rätt dåligt byggt rent tekniskt.
Nu har vi byggt om det från grunden. Det är snabbare, stabilare, tekniskt mycket mer välbyggt och framförallt: Så mycket snyggare. De använder man använder i sitt jobb är en av de viktigaste delarna i arbetsmiljön. Dåliga verktyg trivs man sämre mer. Bra verktyg gör jobbet inte bara lättare utan också roligare. Förbättringar innebär dessutom att vi ytterligare stärker vårt eget arbetssätt: Du kan jobba var du vill och när du vill.
Sedan lanseringen har vi dessutom haft ett riktigt bra flow i att addera mervärde i verktyget, med mycket liten ansträngningen. Det känns som att vi nått en ny fas, där vi verkligen kan fokusera på förbättringar av vad vi har snarare än att lösa problem eller bygga helt nytt.
Sparat flera månaders utvecklingsjobb
Vissa segrar ska man ta ut lite i förskott. När man vet att man kommer gå i mål är det dags att fira – även om det är lite småpill kvar.
En punkt i vår roadmap handlar om att ge våra partnerkunder bättre statistik. Som partner ska man i realtid kunna följa hur tjänsterna används och dessutom följa upp vad slutanvändarna tycker. Det här har varit uppskattat till 2-3 månaders heltidsjobb för en utvecklare. Men tack vare tredjepartsverktyg och en del trixande, har vi lyckats lösa det helt utan systemutveckling. Vi har sparat in många månaders utvecklingsjobb och kommer dessutom kunna leverera värdet till kund mycket tidigare.
2017 blir lite annorlunda
Att vi är i en ny fas betyder inte att saker blir lättare. Men kanske lite annorlunda. Istället för att försöka förstå vilket värde vi skapar och för vem, kan vi lägga mer tid på att leverera värde och öka värdet för våra kunder. Och det är kanske det allra viktigaste vi har att fira.