Rekrytering via Twitter

Det pratas mycket om strategier för marknadsföring och rekrytering via sociala medier. Ibland kanske det pratas för mycket. Det behövs strategier, absolut, men sociala medier handlar ändå mest om att helt enkelt vara där och om att prova. Här är ett exempel på att det funkar att prova! 

Under oktober drog vi på Juristjouren igång ett varumärkesarbete, som kommer att mynna ut bland annat i ett namnbyte. En sak som var tydlig redan tidigt var att vi ska fortsätta utmana den konservativa branschen. En av diskussionerna vi hade handlade om svårigheten att hitta jurister som vågar göra just det: utmana branschen.

16 oktober skrev jag så här på Twitter:

Jurister som vågar tro på att förändra branschen, finns dom?

Ganska snabbt kom ett kort svar via direktmeddelande från @nicklaslagerlof: ”Lust att luncha?” I sin bio på Twitter skrev han bland annat att han led av ”lätt hybris”. Självklart bara måste jag ju träffa någon som beskriver sig så, är jurist och uppenbarligen vill utmana branschen. Sagt och gjort, vi käkade lunch, som blev en intervju, som blev en andra intervju, som blev en anställning. Nicklas börjar på måndag! Tack Twitter!

(För övrigt så kommer alla de tre senaste konsulter vi tagit hjälp av, också från Twitter ;)