Större öppenhet och delaktighet i ledningens arbete

En av diskussionerna på veckans ledningsgruppsmöte handlade om delaktighet och öppenhet. Hur kan vi ha större transparens i arbetet så att alla kan vara mer delaktiga i det arbete som ledningen gör? Vi har kommit fram till följande inriktning:

  • Agenda för ledningsmöten ska bli tillgänglig för alla på Juristjouren innan mötet
  • Protokoll från ledningsmöten ska finnas tillgänglig för alla
  • I så stor utsträckning som möjligt ska dörren stå öppen under ledningsgruppens möten
Do Disturb är en del av vår kultur och ledningsfilosofi

När jag jobbade med webben och sociala medier såg jag det som självklart att förespråka en närmast total transparens. Det gör jag fortfarande, men jag ser också de svårigheter som det innebär. Det gäller att fortsätta tro på det även om man ser det från ett större perspektiv och får större förståelse för svårigheterna.

Förra veckan läste jag Hans Kullins krönika ”Den sociala vd:n – ledare även i sociala medier” och blev även intervjuad av Mats Liljerehn om delaktighet och sociala intranät. Samma dag skrev Mats Det krävs mod… Ska försöka sammanfatta min syn på det:

Vad innebär transparens och delaktighet?

Transparens för mig handlar om att säga som det är, dela med sig av sina tankar (redan innan de är färdigtänkta), bjuda in andra att vara med, vara öppen med vad som är på gång.

Delaktighet handlar om medverkan och möjlighet till medverkan. Delaktighet är inte att få veta vilka beslut som fattats, utan snarare att veta vilka frågor som det ska fattas om, för att på så sätt kunna delta. Ytterst handlar det om att fatta bättre beslut – för 30 personer tänker bättre än 5.

Varför är detta så svårt?

Precis som Sofia Mirjamsdotter skriver är det svårt att förstå hur någon kan vara EMOT öppenhet, ärlighet och rakhet. Men det finns flera saker som gör att delaktighet och transparens upplevs som svårt. Jag tror till och med att det ofta är av (måhända missriktad) välvilja som man i många företag inte är öppen och rak.

Här är ett antal saker vi diskuterat i vår ledningsgrupp kring öppenhet och delaktighet. Eftersom vi är överens om att vi vill ha större transparens och delaktighet så har vi pratat om de här sakerna mer som utmaningar än som problem:

  1. Vissa frågor som diskuteras på ledningsnivå berör enskilda personer. Och ganska många frågor kan härledas till enskilda personer, i alla fall i en mindre organisation som vår. Transparens är positivt, men det får inte ”drabba” enskilda. Alltså undviker man att vara helt öppen.
  2. Vissa frågor som diskuteras kan väcka starka känslor hos andra. Till exempel diskussioner om lönesättning, policies eller förändringar. Man är rädd att bara ordet ”lönesystem” i agendan ska räcka för att skapa oro. Därför undviker man att nämna det tills man hunnit prata om det.
  3. Ledningen är inte alltid överens i alla frågor. Men man vill helst inte visa det. Alltså avstår man från att delge alla diskussioner fram tills att man enats eller fattat ett beslut.
  4. Det uppstår lättare missförstånd i skriftlig kommunikation än i muntlig kommunikation. Och det är inte realistiskt att ta upp allt på möten.
  5. Det innebär extra administration att vara öppen, bland annat protokollföring måste ske noggrannare för att till exempel undvika att utpeka enskilda eller att undvika missförstånd.
  6. Ibland vill man helt enkelt kunna ge positiva överraskningar. Om årets julklapp till exempel berörs på ledningsgruppens möte – hur kul är det då om alla på företaget vet i förväg vad julklappen blir?
  7. Det finns en risk att vissa frågor behandlas i separata möten utanför de ordinarie mötestiderna.

En backe att ta sig över

Jag tror som sagt på delaktighet och transparens. Och jag tror också att alla punkterna ovan kan hanteras.

Svårigheten ligger egentligen inte i de enskilda punkterna ovan. Utmaningen är att ta sig från en kultur med mindre öppenhet till en kultur med mer öppenhet. Det är en backe att ta sig över. Titta till exempel på punkt två igen. I en kultur där alla diskussioner förs öppet, skulle oro inte skapas lika lätt. Oron uppstår just för att man bara vet en väldigt liten del och känner att man inte vet tillräckligt. I forskningssammanhang talas det om att man måste normalisera förändringar.

Öppenhet i sociala medier

Förutom de skäl som Hans Kullin nämner till varför så få företag och VDar är öppna i sociala medier, så tror jag ett avgörande skäl helt enkelt är: Öppenhet i sociala medier förutsätter stor öppenhet och delaktighet internt.

15 svar

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Erik Fors-Andrée, Erik Fors-Andrée. Erik Fors-Andrée said: Varför är transparens så svårt? Ett ledningsperspektiv – http://bit.ly/giNUZl […]

  2. […] en kultur med mindre öppenhet till en kultur med mer öppenhet, skriver Erik Fors-Andrée på VD-blogg och jag noterar att han listar några punkter på hur ledningen kan agera med öppet – det […]

  3. Känns mest som snack när företag pratar om öppenhet det handlar ändå bara om att tjäna pengar

    1. I slutänden är det alltid bara handling som räknas. Men det jag skriver ovan kommer också att synas i handling. Så om inlägget känns som ”snack” får du helt enkelt vänta och se ;)

      1. Ja, Erik. Visst är det så – det är det vi GÖR som visar och skapar. Och våra handlingar påverkar tankeverkssamheten. Något som varit känt mycket länge inom t ex idrottspsykologin. Ibland får man ”pusha sig själv över kanten” för att saker ska ske. Har man en snygg och inbjudande struktur så kan det bli lättare…

    2. Och nej, det handlar inte bara om att tjäna pengar. För mig handlar företagande i första hand om att åstadkomma något bra; i andra hand om att utvecklas och göra något jag tycker om; och i tredje hand om att tjäna pengar.

      1. Å andra sidan Erik så innebär väl användandet av öppenhet och delaktighet att ni faktiskt kommer att tänka bättre och det borde innebära något även för utkomsten?

        1. Absolut! De tre sakerna jag nämnde ovan ger näring åt varandra, när en ökar så brukar de andra öka. Vilket ju är helt fantastiskt ;)

  4. Ja, vi kommer se över de närmaste åren kommer transparens löna sig i väldigt många lägen! I mitt värv som konsult och utbildare ser jag dagligen så många tappade möjligheter till såväl affärer som ökat engagemang, ökad kvalitet och rejäl effektivisering – om vi bara bjuder in mer. Att involvera på ett tidigare stadium. I sälj, i projektledning. Ja, i snart sagt ALL verksamhet. Varför sker det inte? Det har i min mening flera orsaker:

    1. missuppfattad chefsroll. Inte alls ovanligt att tankar som ”jag är chef, alltså ska jag kunna mest, vara bäst och vara bäst förberedd”

    2. rädsla för vad andra ska tycka. Vårt behov av att bli älskade, sedda, hörda och bekräftade är enormt. Men det är även rädslan att bli ”utfrusen” ur gruppen. Att inte få tillhöra. En drivkraft som hållit oss vid liv under lång tid… hela evolutionen

    3. en vilja att vara förberedd/inte ta förhastade beslut. Ja, och risken är att vi går i stå. Att våga vara snabbare OCH involvera på ett tidigare stadium. Antikens härförare visste detta – under planläggningen av slag var man tvungen att rida ut bland trupperna och inspirera. Det gäller fortfarande. Kommunicera även när du har inget – eller litet att förmedla

    Transparensens – och involverandets tidevarv! – är här!!!

  5. Mest spännande i det här sammanhanget tycker jag är att våga lyfta fram de problem och utmaningar som finns med öppenhet och delaktighet internt. Väldigt många företag och sociala medier-byråer förespråkar transparens, både internt och i sociala medier. Men svårigheterna och den organisationsförändring som det i många fall innebär får inte lika mycket utrymme i diskussionerna. Att vara medveten om utmaningarna och jobba aktivt med att överstiga tröskeln tycker jag är ett tecken på att vilja utvecklas. Keep up the good work!

    1. Precis! Om man inte ser de bakomliggande utmaningarna så blir det nog omöjligt att genomföra. Jag tycker man ska se utmaningarna för vad de är, erkänna att de finns och att det inte är helt enkelt. Då kan man också börja jobba med det.

  6. […] och vill väldigt sällan vara transparenta. Det finns de partier som hävdar att de är för öppenhet och vill vara det. Fast det skall inte bara vara ord som används när det passar, det måste även […]

  7. […] Jag har skrivit ett inlägg tidigare om öppenhet, transparens och varför det är så svårt att komma igång. […]

  8. […] Större öppenhet och delaktighet i ledningens arbete | VD-BLOGG- Inspirerade av denna artikel så diskuterade vi i ledningsgruppen i fredags om vi ex. ska bambuser-sända åtminstone ett referat av våra möten. […]

  9. […] Sociala medier kan inte ses som nåt isolerat från annat. Vill man skapa en kultur där till exempel delande, öppenhet och gemenskap är viktiga ingredienser så tycker jag det är självklart att använda de bästa verktyg som finns för ändamålet: sociala medier. Men det måste genomsyra organisationen på en mängd sätt utöver själva verktygen. Jag valde att jobba till exempel med öppna ledningsgruppsmöten. […]