Anställd på Juristjouren: Om du vill jobba med ditt personliga varumärke så meddela mig så tittar vi på hur vi kan göra!

Per Frykman

GÄSTINLÄGG AV PER FRYKMAN: Efter att ha drivit ett företag inom rekryteringsområdet i 15 år, arbetar jag sedan 5 år  med att ta reda på och analysera människors professionella rykte och utveckla deras personliga varumärken. Jag ser en enorm potential i detta och har därför släppt allt annat i mitt företag. Det finns inget jag tidigare har arbetat med som haft en så påtagligt positiv inverkan både på människors professionella liv och på de företag man arbetar i. Och egentligen så är det lika enkelt som det är naturligt.

I vårt arbete har vi alltid 3 vinnare i fokus – företaget, kunderna och medarbetarna. Men nyckeln till att både företaget och kunderna ska bli vinnare är utan någon tvekan den individuella medarbetaren. ”Success in business is about people, people, people” . Men hur ofta glömmer vi inte detta idag när vi fokuserar på företagets eller teamets utveckling. Vi får sällan bestående resultat.

Det är individen som hanterar de viktiga kund- och affärsrelationerna. När man vet hur man uppfattas idag, först då har man plattformen att utveckla dessa relationer till nya höjder. Det är också individerna som skapar de starka teamen. Men dessa kan man först utveckla när man konkret känner sina styrkor och sitt professionella rykte. Du kan inte leva ditt varumärke om du inte känner till det.

Föreställ dig vad ett team skulle kunna åstadkomma när passionen för uppgiften finns hos alla. Samtliga har ambitionen att ständigt utvecklas och leverera ett utsökt resultat och en förmåga att kunna inspirera kunderna. Tanken svindlar när vi ser vad som händer med de företag och entreprenörer vi har arbetat med.

Behovet är gigantiskt när man ser att Sverige enligt flera undersökningar har en kundservice i hjälpklass. På svenska arbetsplatser kommer värdeord som är kopplade till kunder först på 54 plats, medan de i England, USA och Australien låg på plats 1. Vilka enorma möjligheter detta skapar, med relativt enkla medel om vi tänker och agerar på ett nytt sätt! Vi måste på nytt sätta individen i fokus.

Mitt professionella rykte och personliga varumärke

Ditt professionella rykte och personliga varumärke är två sidor av samma mynt. Du bör känna ditt professionella rykte för på ett effektivt sätt kunna utveckla ett attraktivt personligt varumärke. Idag pratar många om personliga varumärken, det har varit en het trend i flera år. Men vi möter också de som säger att man inte vill vara ett varumärke. Jag har full förståelse för detta eftersom man ofta associerar det med något man klistrar på en person – yta och image. För oss handlar det istället om att lysa på ett naturligt sätt med det man redan har inom sig och vill utveckla. Först då får vi en bestående effekt.

Därför pratar vi hellre om ditt professionella rykte. Detta kan man analysera och beskriva och framför allt – då kan vi också konkret sätta ord på dina viktigaste framgångsfaktorer, det kunderna och människorna i din professionella omgivning attraheras av. Vi ser framför allt fyra nyckelfaktorer:

  1. Passionen som alltid är nr 1. Idag bör du nischa in dig på det du är riktigt bra på och passionerat intresserad av. Fokusera på att arbeta med dina styrkor och glöm dina svagheter. Hur kul är det att arbeta med det du inte är bra på och inte gillar? Det finns ingen finess i att vara lagom bra på allt. Få kunder eller medarbetare brinner för det som är lagom. Det är dags att spola det mediokra och våga sticka ut!
  2. Ambitionen att ständigt lära nytt och utvecklas. Talang tar dig naturligtvis långt, men det är ambitionen som tar dig ända fram. Och inte minst handlar det om ambitionen att leverera med mästarklass.
  3. Förmågan att inspirera. Företag som växer mer än 15% per år gör det genom att inspirera sina kunder. Och naturligtvis sina medarbetare.
  4. Entreprenörstänkandet – det egna ansvaret, modet och nyfikenheten att testa nya vägar och uthålligheten att genomföra det fullt ut. Här finns den egna drivkraften.

Hur viktig utbildning än är, så är den idag enbart ett minimikrav för vissa jobb – det är andra saker som avgör. Jag tycker fortfarande att det är kul om piloten på SAS är pilotutbildad och inte bara har en flygintresse och en kul attityd. Men det avgör inte hur bra och framgångsrik piloten blir eller vem som får jobbet vid en rekrytering. Det är andra faktorer som turboladdar kunskapen och omsätter den i handling med ett framgångsrikt resultat.

Mitt professionella rykte är min i särklass främsta tillgång

Richard Branson sa för ett tag sedan i en TV-intervju: ”Mitt professionella rykte är min i särklass främsta tillgång – det är allt jag har”. Och jag blir både förbluffad och förfärad när jag ser hur få som konkret känner till sin främsta tillgång. Så fundera gärna – hur väl känner du ditt professionella rykte? Den frågan kan avgöra din framtid.

När du analyserar ditt professionella rykte, då får du en fantastisk plattform att stå på för att utveckla detta vidare och bygga ditt personliga varumärke. Det handlar inte bara om hur bra du är, utan framför allt om hur bra du kan bli. Vi ser hur detta avgör din framgång på jobbet, i karriären och hur du lyckas som chef, medarbetare eller entreprenör. Det har en avgörande betydelse för vem kunder lyssnar på och får förtroende för. Kan något vara mer lönsamt att analysera än detta!

Som man uppfattar medarbetaren, så uppfattar man företaget

Många företag spenderar mycket pengar på att bygga företagets varumärke, rykte och image. Men detta kan raseras snabbt om inte medarbetarnas personliga varumärken lever upp till det. När man satsar på att utveckla medarbetarnas personliga varumärken så stärks företagets kultur och potential och företagets värde ökar markant

Idag ligger den effektivaste investeringen för framgångsrika företag i de fyra framgångsfaktorer jag tidigare beskrivit och som skapar ditt professionella rykte. Känner man inte konkret till detta, då famlar man i blindo och resultaten blir slumpmässiga. Detta är en ständigt pågående, intressant och rolig process för alla parter. Och hör och häpna – det kan göras med ett minimalt ingrepp i företagets verksamhet och ger ett optimalt resultat med 3 vinnare – företaget, kunderna och medarbetaren.

Per Frykman